715 573 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är inte sabotage. De vill få till en svensk modell och rädda arbetarna. Vi har väl ändå andra exempel på amerikanska företag som kommer hit och kör över arbetarna.W witten skrev:Börja inte lägga ord i min mun tack. Här verkar det finnas två belöningsmodeller för de anställda, deras nuvarande villkor och fackets villkor. Det kan vara individuellt vad man värderar mest.
Det är inte olagligt att stå utanför facket i Sverige, så jag anser att åtgärder som syftar till att få dem att skadas eller lämna landet om de inte går med är ren utpressning och sabotageverksamhet.
Om de punkterna facket radar upp stämmer så är jag absolut på fackets sida. Om tesla säger till sina arbetare att de blir ersatta om de strejkar så är de ju ett rövhål till arbetsgivare.
If metall själv.Jonatan79 skrev:
https://www.ifmetall.se/aktuellt/te...or-och-svar-om-if-metalls-konflikt-med-tesla/
Det är väl ett problem om det ligger under avtalet och de inte har övriga normala svenska förmåner?Alfredo skrev:
Har själv jobbat utanför kollektivavtal och det var ohållbart till sist. Enda som gynnas av sådant är dessvärre ägaren av företaget.
Men om arbetarna är nöjda i verkliga livet så är det väl bra för de, men det här verkar lite krystat.
Fast så länge alla i en grupp inte har exakt samma lön kommer ungefär hälften i gruppen att ha en lön som är lägre än genomsnittslönen i gruppen och jag har svårt att se att detta i sig är ett problem.Rkarlsson skrev:
Jo om man ser det här med ett större perspektiv och USA.Alfredo skrev:
Elon Musk är ju som ägare en mycket principfast megamiljardär. Värre än värst....
Den här artikeln speglar läget i USA.
https://edition.cnn.com/2023/10/12/business/tesla-union-uaw-strike/index.html
Jag betvivlar att han viker ned sig i Sverige.
Om alla i den gruppen är lika kunniga men har olika lön för samma jobb så ser du det inte som ett problem eller?Alfredo skrev:
Även med kollektivavtalen som ger de fler förmåner så kan man förhandla sin egen lön utan facket.
Jag är mest nyfiken på det här att de inte har arbetstidsförkortning. Det hade jag inte på mitt förra jobb så för att gå till tandläkaren tex så fick jag ta en hel arbetsdag eller en hel semesterdag för att sitta i tandläkarstol i kanske en halvtimme.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Det står iofs inte att de ligger lägre än avtalet utan att de ligger under snittet i branchen. En anledning kan vara att de anställda är yngre och därför har en lägre lön. De kan ha både under branschsnitt och samtidigt högre än jämnåriga i branchen och över avtal. Att facket inte skriver "under avtal" utan "lägre än genomsnittet i motorbranchavtalet" ger en hint tycker jag. Om lönerna legat under avtal så hade maan garanterat skrivit det.Rkarlsson skrev: