Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sysmali
D djac skrev:
Jag struntar egentligen i vilken modell som används men alla siffror pekar på att den vi har är riktigt bra, den presterar i absolut topp och gynnar oss alla. Att byta till en sämre och dessutom dra på sig en omställning/kalibreringsperiod som kommer vara i decennier lockar inte mig och jag undrar vad man egentligen har för drivkrafter när man vevar på åt det hållet.
Tänkte på dig när jag skrev ovanstående. Har sett att du gillar kollektivavtal och att du tycker att den inte borde vara frivillig att teckna? Tror du ha benämnt den som "frivillig", dvs att den de facto inte är frivillig.

Det fina i denna kråksång är att vi får tycka olika. Du får anse att kollektivavtal är tipptopp.

Jag har hela mitt arbetsliv som anställd bara blivit bromsad av kollektivavtal. Så jag är inte speciellt entusiastisk att den ska påtvingas.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är det med sympatiåtgärderna som vi främst diskuterar?
Uppenbarligen är det möjligt i Danmark, eftersom de utlyst sådana. För övrigt är ju vår ekonomi global, varför skulle inte fackrörelelsen ha samma möjligheter som arbetsgivarsidan?

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Uppenbarligen är det möjligt i Danmark, eftersom de utlyst sådana. För övrigt är ju vår ekonomi global, varför skulle inte fackrörelelsen ha samma möjligheter som arbetsgivarsidan?
De har ju helt olika förutsättningar, vilket är uppe för diskussion nu när facken försöker skrämmas och spänna musklerna mot ett relativt litet bolag som de upplever (i sin lilla bubbla) som ett hot mot den svenska aparaten! Patetiskt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
De har ju helt olika förutsättningar, vilket är uppe för diskussion nu när facken försöker skrämmas och spänna musklerna mot ett relativt litet bolag som de upplever (i sin lilla bubbla) som ett hot mot den svenska aparaten! Patetiskt
Relativt litet bolag? Tesla model Y är den mest sålda bilen i Sverige 2023 ....

BirgitS
K Krille4 skrev:
Har du någon källa till det?
Det var på någon av de sidor som det har länkats till i tråden.
K Krille4 skrev:
Tänker du att Tesla har makt över personens uppehållstillstånd?
Nej

D
sysmali sysmali skrev:
Tänkte på dig när jag skrev ovanstående. Har sett att du gillar kollektivavtal och att du tycker att den inte borde vara frivillig att teckna? Tror du ha benämnt den som "frivillig", dvs att den de facto inte är frivillig.

Det fina i denna kråksång är att vi får tycka olika. Du får anse att kollektivavtal är tipptopp.

Jag har hela mitt arbetsliv som anställd bara blivit bromsad av kollektivavtal. Så jag är inte speciellt entusiastisk att den ska påtvingas.
Nästan, jag tittar på siffrorna och vi ligger väldigt bra till med vår modell, att det finns missnöje får man räkna med, det finns ingen modell som alla kommer gilla men det verkar som att detta är det minst dåliga.

Som sagt, hade vi haft ett annat system och presterat lika bra så hade jag tyckt vi skulle köra på det. Att byta bara för att det ska bli sämre tycker jag är dåligt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Relativt litet bolag? Tesla model Y är den mest sålda bilen i Sverige 2023 ....
289 st anställa per 22-12-31

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
289 st anställa per 22-12-31
Den svenska modellen rämnar!! 😂

• Gilla
  • Haha
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Edit: är det något som sticker ut för Sverige
Detta sticker ut för Danmark:
Tabell på svenska; krav på fackanslutning för kollektivavtal, olika procent för kontor och handel.

med samma anslutningsgrad som i Sverige skulle Tesla alltså inte behöva bry sig i Danmark.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]

med samma anslutningsgrad som i Sverige skulle Tesla alltså inte behöva bry sig i Danmark.
Jo, men samtidigt så har Finland samma som Sverige.. målet var ju att utmåla Sverige som extremt, och det stämmer inte.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
[bild]

HK står för Handel och Kontor, vilket alltså inte omfattar Teslas mekaniker, och därmed är siffran inte relevant för Tesla i Danmark.
Förutom att akademikerna saknar branschavtal i den danska privata sektorn (en del företagsavtal finns dock) så begränsas kollektivavtalens täcknings-grad i Danmark av att HK:s kollektivavtal för handelsanställda och kontorister i privat sektor endast gäller på arbetsplatser där minst 50 procent av de anställda är fackligt organiserade.
https://lup.lub.lu.se/search/files/148881382/Arena_Ide_2023_Kjellberg_4_juni_Slutvers.pdf sidan 12

På den sidan står även:
I alla de nordiska länderna utgör huvudavtal mellan arbetsmarknadens parter grundpelare i arbetsmarknadsmodellerna. Danmark var först ut med sitt Septemberforlig 1899 medan Finland inte fick sitt förrän 1944 (tabell 1B).

[länk]
Grymt intressant skrivet. Svenska modellen framstår mer och mer som ett luftslott....

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
HK står för Handel och Kontor, vilket alltså inte omfattar Teslas mekaniker, och därmed är siffran inte relevant för Tesla i Danmark.

[länk] sidan 12

På den sidan står även:
Hur ska man tolka de ej ifyllda fälten angående privat sektor?
Tabell visar organisationsgrad och täckningsgrad för kollektivavtal, inklusive procent i privat sektor.

E elmont skrev:
Skillnaden är väl att Tesslas avtal enbart är till för att skydda just Tesla, ingen tror väl på allvar att Tesla är intresserade av att "skydda" dom anställda???
Amerikanskt bolag så blir det väl så.
Jag köpte en amerikansk båt med manual på över 300 sidor där halva är fyllt av skit. Bland annat att man inte ska slicka på skrovet eller dricka direkt ur mugghållare och att en eventuellt monterad motor har eventuellt en propeller som eventuellt kan rotera och orsaka direkt död.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.