Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
Rejäl skrev:
Men om jag anställer dig och jannejanne123 och du börjar hos mig som anställd nr:1 jag ger dig en månadslön på säg 35 000kr och 5 veckors semester. Och du är jätte nöjd och trivs som fisken i vattnet…
Ett halvår efter så växer vi och anställer Jannejanne123 som jag tycker ser trevlig ut o pratar artigt och trevligt, så jag ger honom 45 000kr och 6 veckors semester och ni kommer jobba hand i hand 8 timmar om dagen..

Hur kul hade du tyckt att det var?
Alltså exakt så fungerar det på det kollektivavtalsanslutna företag jag arbetar på, så det ser jag inga konstigheter med.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Så är väl verkligheten, marknaden sätter priset för varje anställning, det är väl känt att för att höja lönen i större steg så byter man jobb, i sällsynta fall kan man hota med att byta jobb och få en justering.
Jag skulle inte uppskatta en chefs godtycklighet har varit med om detta i mina unga år där en oduglig fick högst betalt och dom duktiga och lojala inte fick det..

• Gilla
OramaC
  • Laddar…
sysmali
Nyfiken fråga. Jag har varit anställd inom IT-svängen inom stat, landsting/region, privat med kollektivavtal. Alla utgick ifrån att alla hade olika lön - men det var inget vi talade om.

Är det annorlunda i andra brancher? Talas det mer lön mellan dom anställda?

P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså exakt så fungerar det på det kollektivavtalsanslutna företag jag arbetar på, så det ser jag inga konstigheter med.
Inom branscher och yrken som är individuella så kan jag hålla med..

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:
Nyfiken fråga. Jag har varit anställd inom IT-svängen inom stat, landsting/region, privat med kollektivavtal. Alla utgick ifrån att alla hade olika lön - men det var inget vi talade om.

Är det annorlunda i andra brancher? Talas det mer lön mellan dom anställda?
Inom Bygg är det lika lön för en o samma yrkesgrupp inom samma företag och region, om det inte är ackord för då är det samma lön på arbetsplatsen för alla inom samma yrkesgrupp..Tjänstemänn har individuell lönesättning..
Tror detta tillämpas inom industrin med..

• Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Jag skulle inte uppskatta en chefs godtycklighet har varit med om detta i mina unga år där en oduglig fick högst betalt och dom duktiga och lojala inte fick det..
Det är inte det som det handlar om, vid varje anställningstillfälle så dikterar marknaden vad en anställd kostar, oftast har denna sökt flera jobb och det utkristalliseras då vad en rimlig lön är, sen kan man som arbetsgivare anse sig har andra fördelar och erbjuda något lägre lön men i stort får man betala vad det kostar. Detta innebär inte automatiskt att man justerar upp alla löner till dennas nivå, om det nu var högre, eller ner de andra om det var lägre.

Företag är ingen demokrati, jag är själv chef och vill man dra det till sin spets så är jag diktator, det är godtyckligt eftersom jag bestämmer, vill jag göra stora förändringar så får jag motivera mig inför mina chefer och HR men i stort så bestämmer jag.

Edit, jag ser din kommentar om bygg och det har jag ingen erfarenhet av, helt annan bransch och hela min diskussion gäller ganska högavlönade tjänster.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
Vi hamnade all i vårat tunnelseende som bara tänkte på sin bransch😂

• Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej du kan inte lagligen bli utestängd…
Varför inte om:
Rejäl skrev:
ett avtal som i stora delar är felaktigt (inte följer lagar) samt vilseledande så kan det bli ogiltigt i alla sina delar.
Då har det aldrig existerat något anställningsavtal. Varför skulle då någon ha minsta rätt att komma in på en arbetsplats där denne aldrig varit anställd?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte om:
För man kan var anställd utan skrivet avtal, det räcker att du har fått ut en lön..

Det var du som skrev att man kunde bli utestängd men har du jobbat där så har du rättigheter oavsett skrivet giltigt/ ogiltigt eller muntligt avtal..
Alfredo Alfredo skrev:
Då har det aldrig existerat något anställningsavtal. Varför skulle då någon ha minsta rätt att komma in på en arbetsplats där denne aldrig varit anställd?
Vi diskuterade ogiltiga avtal, då finns det ett avtal bara för att den starkare sidan har ensidigt skrivit det till sin fördel så betyder det inte att inget avtal finns det förklarade jag till dig i mitt förra inlägg..

• Gilla
djac
  • Laddar…
Här i landet brukar lagstiftningen vara hyfsat pragmatisk, så det där med att ett helt avtal skulle bli ogiltigt bara för att någon del av avtalet strider mot lagen låter... ...osvenskt. Är det verkligen så?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
så betyder det inte att inget avtal finns det förklarade jag till dig i mitt förra inlägg.
Men hur ska du ha det? Du skrev:
Rejäl skrev:
ett avtal som i stora delar är felaktigt (inte följer lagar) samt vilseledande så kan det bli ogiltigt i alla sina delar.
Är avtalet "ogiltigt i alla sina delar" så är det samma sak som om det inte existerar.

Du kan inte både äta upp kakan och ha den kvar. Antingen enas vi om att "olagliga" delar av avtalet blir oglitiga eller så anser vi, som du säger, att avtalet är "ogiltigt i alla sina delar" och då finns inget avtal, och därmed ingen anställning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Rejäl skrev:
Vi hamnade all i vårat tunnelseende som bara tänkte på sin bransch😂
Är Byggnads som är helt rigida gällande att alla ska ha samma lön. Historisk orsak?

N
Alfredo Alfredo skrev:
Konsekvensen av detta skulle i så fall bli att de anställda vid Tesla inte längre skulle anses vara anställda (aldrig ha varit anställda) och därmed kunde utestängas från ”arbetetsplatsen” med omedelbar verkan helt utan rätt till något. Verkar det rimligt?
Det verkar dom ju göra idag om det som redovisats i tråden stämmer. Dom som får lågt betyg går ut från kontoret för att inte komma tillbaka.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur ska du ha det? Du skrev:
Är avtalet "ogiltigt i alla sina delar" så är det samma sak som om det inte existerar.

Du kan inte både äta upp kakan och ha den kvar. Antingen enas vi om att "olagliga" delar av avtalet blir oglitiga eller så anser vi, som du säger, att avtalet är "ogiltigt i alla sina delar" och då finns inget avtal, och därmed ingen anställning.
Så om avtalet skulle rivas upp som du säger så har du ju defakto ändå jobbat där eller hur?
Har du tex. Fått en lön ifrån företaget så klassas det som en form av anställning..
Detta förklarade jag för dig för några inlägg sedan.

N
S sinuslinus skrev:
Är Byggnads som är helt rigida gällande att alla ska ha samma lön. Historisk orsak?
Det har inte varit så där jag jobbat under byggnads avtal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.