Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
Rejäl skrev:
Är du med i facket så gås den sällan förbi då vid tvist så får man visa sekretess avtalade avtal till sitt juridiska ombud…

Det är rädslan och okunskapen hos gemene man som gör att den sällan utnyttjas och att merparten av våra stora arbetsgivare har eller följer kollektivavtalen så fungerar det bra..
Det har inget med det jag skrev att göra.

F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Oavsett om någon annan har läst det eller inte tycker jag det är en självklarhet att oavsett presentera allt man skriver på, nu vet jag inte i detalj vad som står i kollektivavtal, men gissar att de innehåller både rättigheter och skyldigheter.

Jag har förövrigt blivit erbjuden jobb där jag har frågat hur det ser ut med pensionsavsättning och fått svaret att ”det är lugnt, vi har kollektivavtal här, så det är bra” utan att rekryterande chef faktiskt viste vad som stod angående pension i avtalet och det blev en del krångel med att hitta rätt kollektivavtal för att se det exakta upplägget. Högst anekdotiskt exempel vill jag dock understryka.
Ja, det är ofta så det går till. När jag anställdes på mitt nuvarande jobb så fick jag en genomgång av HR där dom redogjorde rätt bra för vad kollektivavtalet innebär och även för hur mycket mer dom avsatte utöver vad dom var tvungna att göra enligt avtal. Så det där kan slå lite åt olika håll. Och på väldigt många tjänstemannaföretag så är just pension en sån sak som det ofta stretchas på utöver avta.

F
Rejäl skrev:
Ja det får du tycka men skulle vi få statistik på detta om hur det ligger till så är jag övertygad om att de flesta företag följer kollektivavtalets innehåll…vare sig dom är kollektivavtals anslutna eller inte..
Alla som inte har huvudet under armen föredrar nog individuell lönesättning, allt annat är lite väl mycket Marxism.

Liksom kommunister, generellt arbetsskygga, totalt talanglösa och en rätt stor del av Sosse-kollektivet så är jag (och många andra) för total rättvisa.

Det stora problemet vi har är bara definintionen av rättvisa, en sund, human och skapligt korrekt sätt att definiera rättvis lön är att presterar och levererar man bättre skall man också ha bättre betalt. Det ligger liksom lite i det naturliga att man på det sättet anstränger sig lite extra och har en anledning att åtmistone försöka. Har man en åtrovärd och svårersatt kompetens är det också nåt som lönar sig. Men det är väl svårt för sanna Marxister att ta in antar jag.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Alla som inte har huvudet under armen föredrar nog individuell lönesättning, allt annat är lite väl mycket Marxism.

Liksom kommunister, generellt arbetsskygga, totalt talanglösa och en rätt stor del av Sosse-kollektivet så är jag (och många andra) för total rättvisa.

Det stora problemet vi har är bara definintionen av rättvisa, en sund, human och skapligt korrekt sätt att definiera rättvis lön är att presterar och levererar man bättre skall man också ha bättre betalt. Det ligger liksom lite i det naturliga att man på det sättet anstränger sig lite extra och har en anledning att åtmistone försöka. Har man en åtrovärd och svårersatt kompetens är det också nåt som lönar sig. Men det är väl svårt för sanna Marxister att ta in antar jag.
Detta redde vi ut med att det var olika branscher vi jämförde med och därav tunnelseendet..
Inom individuella och tjänstemänns arbeten så är individuellt lönesystem det som tillämpas..

Inom arbetaryrken såsom bygg och industri mm. så tillämpas samma arbete samma lön..

Även vissa mekaniker har samma grundlön där vissa bonusar kan bli av vid bra prestation som då blir individuella

Redigerat av moderator:
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
F
Rejäl skrev:
Detta redde vi ut med att det var olika branscher vi jämförde med och därav tunnelseendet..
Inom individuella och tjänstemänns arbeten så är individuellt lönesystem det som tillämpas..

Inom arbetaryrken såsom bygg och industri mm. så tillämpas samma arbete samma lön..
Å andra sidan har facket inget emot accord där det är tillämpligt. Men är det inte det så skall det vara fast och samma till alla. Idioter.

Ja, och det är så jävla korkat. Tror du att det bara finns talangfulla människor som vill nåt eller som har ambitioner för att man har studieskulder?

I en tekniksprångsbranch som Tesla befinner sig i så vill dom naturligtvis ha möjlighet att positionera sig så dom kan attrahera mekaniker som inte kollar att det finns spänning genom att slicka på batteriet eller? Och ser bästa sättet för det är att individualisera lönen.

Vad jobbar du själv med, med tanke på din något Marxistiska inställning till hur en lön skall se ut?

P
F fsn skrev:
Å andra sidan har facket inget emot accord där det är tillämpligt. Men är det inte det så skall det vara fast och samma till alla. Idioter.

Ja, och det är så jävla korkat. Tror du att det bara finns talangfulla människor som vill nåt eller som har ambitioner för att man har studieskulder?

I en tekniksprångsbranch som Tesla befinner sig i så vill dom naturligtvis ha möjlighet att positionera sig så dom kan attrahera mekaniker som inte kollar att det finns spänning genom att slicka på batteriet eller? Och ser bästa sättet för det är att individualisera lönen.

Vad jobbar du själv med, med tanke på din något Marxistiska inställning till hur en lön skall se ut?
Kan inte IF Metalls kollektivavtal så jag yttrar mig inte om deras situation..

Ja ackord på arbetsplatsen ges ut likvärdigt till alla inom samma yrkesgrupp..

Redigerat av moderator:
F
Rejäl skrev:
Kan inte IF Metalls kollektivavtal så jag yttrar mig inte om deras situation..

Ja ackord på arbetsplatsen ges ut likvärdigt till alla inom samma yrkesgrupp..
Vilket kollektivavtal kan du då?

Du ser det inte som motsägelsefullt att man inte vill individualisera lön, samtidigt som man har accord? Eller menar du att accorden inte heller är personliga utan delas i sann klasskampsanda mellan alla på samma jobb?

P
F fsn skrev:
Vilket kollektivavtal kan du då?

Du ser det inte som motsägelsefullt att man inte vill individualisera lön, samtidigt som man har accord? Eller menar du att accorden inte heller är personliga utan delas i sann klasskampsanda mellan alla på samma jobb?
Teslas mekaniker..

Du får som sagt tycka vad du vill i vilken fråga du vill..

D
F fsn skrev:

Är det bara jag som tycker det här infantila vänsterhatet är tröttsamt och helt offside?

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Är det bara jag som tycker det här infantila vänsterhatet är tröttsamt och helt offside?
Det är förödande för samhället att det liksom bara finns gnäll om dåliga löner samtidigt som man accepterar att man skall hålla alla om ryggen oavsett hur inkompetenta dessa är. Det är väl helt ok men kom inte och gnäll då. Jag har som sagt fullt förståelse för varför Tesla inte vill sänka den långsiktiga nivån.

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Så om avtalet skulle rivas upp som du säger
Det är inte jag som säger det, det är du!
Rejäl skrev:
Jag har samma erfarenhet är ett avtal som i stora delar är felaktigt (inte följer lagar) samt vilseledande så kan det bli ogiltigt i alla sina delar.

Jag har tvärtom hävdat:
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag kan inte se att det skulle bli ogiltigt i sin helhet. I de delar lag säger något annat gäller givetvis lagen.

F
Rejäl skrev:
Teslas mekaniker..

Du får som sagt tycka vad du vill i vilken fråga du vill..
Då har du alltså inte koll på nåt då….. sist jag kollade hade Teslas mekaniker inte kollektivavtal.

P
F fsn skrev:
Då har du alltså inte koll på nåt då….. sist jag kollade hade Teslas mekaniker inte kollektivavtal.
Det vet jag väl att dom inte har..

F
Rejäl skrev:
Det vet jag väl att dom inte har..
Precis. Jag frågade vilket kollektivavtal du hade koll på och du svarar "Teslas mekaniker". I stand korrekted, det där med kollektiv och samma lön oavsett om man sitter och sover eller jobbar är nog bäst för vissa. Huvudet under armen hela dagen.... måste vara skönt.

• Haha
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Det är förödande för samhället att det liksom bara finns gnäll om dåliga löner samtidigt som man accepterar att man skall hålla alla om ryggen oavsett hur inkompetenta dessa är. Det är väl helt ok men kom inte och gnäll då. Jag har som sagt fullt förståelse för varför Tesla inte vill sänka den långsiktiga nivån.
Du lever i en märklig del av samhället, eller så missförstår du din omgivning. Sverige har generellt en ansvarsfull modell där parterna för det mesta håller nere lönedrivningen, som i sin tur håller nere inflationen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.