717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I inlägg #5781 svarade du mig med följande:Alfredo skrev:
Konsekvensen av detta skulle i så fall bli att de anställda vid Tesla inte längre skulle anses vara anställda (aldrig ha varit anställda) och därmed kunde utestängas från ”arbetetsplatsen” med omedelbar verkan helt utan rätt till något. Verkar det rimligt?
Även om ett avtal blir ogiltigt vid en tvist så blir man inte avtalslös och omedelbart avstängd/utestängd…
Redigerat av moderator:
Det är väl precis det man blir! Är avtalet ogiltigt "existerar" det inte!Rejäl skrev:
Det är väl helt upp till fastighetsägaren. Tämligen meningslöst att vi gissar kring detta men det är väl fullt normalt att man avhyser utomstående som saknar anledning att befinna sig på ens fastighet.Rejäl skrev:
Du vill inte förstå?Alfredo skrev:
Man blir inte avtalslös bara för att ett avtal vid en tvist inte anses vara giltigt, för du har jobbat vid företaget och företaget har betalat ut lön, semester mm. På dessa kan man påvisa att man är anställd det har jag dig bifogat material om..
Brukar du avvisa dina anställda ifrån sitt arbetsområde?
Inte så vidare klokt enligt mig…
Sverige har gått från ett höglöneland till ett låglöneland för kvalificerad arbetskraft, jag tror inte det är långsiktigt positivt för någon, och vi har ändå gigantisk inflation då det mest är yttre faktorer som påverkar detD djac skrev:
Jag stödjer individuella löner. Men tycker också att det ska finnas en lägsta nivå.F fsn skrev:Det är förödande för samhället att det liksom bara finns gnäll om dåliga löner samtidigt som man accepterar att man skall hålla alla om ryggen oavsett hur inkompetenta dessa är. Det är väl helt ok men kom inte och gnäll då. Jag har som sagt fullt förståelse för varför Tesla inte vill sänka den långsiktiga nivån.
Det verkar finnas en massa inkompetenta folk som jobbar enligt många inlägg i den här tråden. Uppenbarligen gör dom ju ett tillräckligt bra jobb och drar in tillräckligt med pengar så att arbetsgivaren är nöjd. Sen tycker jag ju att om man jobbar länge på ett ställe så ska man få något för att man varit lojal till den arbetsgivaren.
Det är inte bara Sverige, vi har många som befinner sig i den gruppen som fått det relativt sämre på senare år, de fattigaste i världen har fått det bättre, likaså de rikaste, resurserna till detta kommer från de i mitten, detta är en stor grupp i Sverige och därför märks det mycket. Kommer hända mycket på arbetsmarknaden framöver och en hel del av de arbetsuppgifterna kommer robotiseras, dvs de försvinner. En gigantisk förändring för Europa och ingen vill ta det, ingen vill släppa de dåliga nyheterna.A ajn82 skrev:
Nja, min uppfattning är att Sverige har rört sig förhållandevis mycket jämfört med andra EU länder också, tänk Spanien, Tyskland osv.D djac skrev:Det är inte bara Sverige, vi har många som befinner sig i den gruppen som fått det relativt sämre på senare år, de fattigaste i världen har fått det bättre, likaså de rikaste, resurserna till detta kommer från de i mitten, detta är en stor grupp i Sverige och därför märks det mycket. Kommer hända mycket på arbetsmarknaden framöver och en hel del av de arbetsuppgifterna kommer robotiseras, dvs de försvinner. En gigantisk förändring för Europa och ingen vill ta det, ingen vill släppa de dåliga nyheterna.
Men trenden du nämner är också väldigt närvarande.
Det tog tyvärr lång tid innan jag insåg det.A ajn82 skrev:
Förmodar att det är svårare på orter där det inte finns olika arbetsgivare att välja mellan. Eller i brancher där lönerna är samma hos olika arbetsgivare som @Rejäl menar att gäller inom Bygg.
Olika arbetsgivare inom bygg har förmodligen olika lön inom bygg då de flesta byggarna tjänar mer än kollektivavtalets minimum lön, däremot samma arbetsgivare och ort/region har samma under förutsättningen att dom jobbar på fast månadslön som inte alla gör då det finns prestationslön som baseras på arbetsplatsen även kallad ackord..
Tjänstemännen har individuellt lönesystem…
Tjänstemännen har individuellt lönesystem…
Redigerat av moderator:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Jaha. så det är synonymt med lika lön till alla, oanvsett kompetens, arbetsvilja och flexibilitet mm?D djac skrev:
Jag lever i en del av samhället där man har individuell lönesättning och där många personer med liknande jobb i möjligaste mån är värderade och "prissatta" utefter deras kompetens, bred,leverans, tillgänglighet på marknaden mm.
Redigerat:
Monopolen/oligopolen i många yrken i offentlig sektor gör att lönerna blir lägre där, vilket i sin tur gör att kvinnor (som i större grad jobbar i dessa yrken) också får lägre löner i snitt (ett sidospår, men jag ville nämna detta också då det är relaterat). I Kiruna så har man väldigt svårt att anställa och behålla folk i offentlig sektor då det är väldigt mycket bättre betalt i gruvan, men i många andra delar av landet så har man inte den överflyttningen. Det är bara genom att byta yrke som man kan få upp sin lön rejält.N Niq skrev:
Poängen är att lojalitet inte lönar sig oavsett yrke, det är viljan att göra de uppoffringar som krävs (exempelvis byta arbetsplats/yrke) som istället avgör.
Om du är anställd hos en arbetsgivare som har kollektivavtal så är anställningsavtalet oftast betydligt mer omfattande än 60 sidor. Man hänvisar nämligen oftast till kollektivavtalet i anställningsavtalet.Dan1891 skrev: