Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sysmali
Rejäl skrev:
Ett tips till alla som jobbar eller söker jobb hos arbetsgivare som inte har kollektivavtal..
Är att alltid granska avtalet då arbetsgivaren kan lagligt ha olika avtal vid samma typ av arbete mellan arbetstagarna… tex. ge olika lön och förmåner det går inte att lita på att andra jobbar där och då är avtalet bra…
Är det inte självklart att medarbete kan ha olika lön? (trots att de arbetar med samma uppgifter)

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:
Är det inte självklart att olika medarbete kan ha olika lön? (trots att de arbetar med samma uppgifter)
Nej inte enligt den svenska kollektivavtals modellen, sedan finns det olika undantag men i regel samma arbete på samma erbetsplats ger samma lön..

• Haha
sysmali
  • Laddar…
sysmali
Rejäl skrev:
Nej inte enligt den svenska kollektivavtals modellen, sedan finns det olika undantag men i regel samma arbete på samma erbetsplats ger samma lön..
Men du skrev väl om arbetsgivare som inte hade kollektivavtal?

D
Rejäl skrev:
Ett tips till alla som jobbar eller söker jobb hos arbetsgivare som inte har kollektivavtal..
Är att alltid granska avtalet då arbetsgivaren kan lagligt ha olika avtal vid samma typ av arbete mellan arbetstagarna… tex. ge olika lön och förmåner det går inte att lita på att andra jobbar där och då är avtalet bra…
Är man med i facket så kan man få bra hjälp därifrån, de har erfarna arbetsrättsjurister och de hjälper även om företaget inte har kollektivavtal.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:
Men du skrev väl om arbetsgivare som inte hade kollektivavtal?
Nej det behöver inte vara självklart de flesta som inte har kollektivavtal som små företag skriver in att dessa följer kollektivavtalet så behöver man inte skriva milslånga anställningsavtal..
Du får gärna tycka att alla ska ha individuell lön men det är inte det vanligaste som alla föredrar..

• Älska
sysmali
  • Laddar…
sysmali
Rejäl skrev:
Med risk för upprepning. De finns flera exempel i tråden där personer känt sig bromsade av facket just på grund av att "alla ska ha lika lön".

Så vi är en del som uppskattar individuell lönesättning oavsett kollektivavtal eller inte. I mitt fall går jag långt så jag anser att det ska vara normen.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:
Med risk för upprepning. De finns flera exempel i tråden där personer känt sig bromsade av facket just på grund av att "alla ska ha lika lön".

Så vi är en del som uppskattar individuell lönesättning oavsett kollektivavtal eller inte. I mitt fall går jag långt så jag anser att det ska vara normen.
Ja det får du tycka men skulle vi få statistik på detta om hur det ligger till så är jag övertygad om att de flesta företag följer kollektivavtalets innehåll…vare sig dom är kollektivavtals anslutna eller inte..

• Älska
sysmali
  • Laddar…
JanneJanne123
F fsn skrev:
Å andra sidan har jurister på arbetstagarens sida granskat det avtalet och man kan väl, eller borde åtmistone kunna anta att det finns ytterst begränsat med dumma, helt orimliga och olagliga skriverlser i det avtalet. De avtalen finns för rätt enkelt att få tag på så jag tycker nog den faller lite.
Oavsett om någon annan har läst det eller inte tycker jag det är en självklarhet att oavsett presentera allt man skriver på, nu vet jag inte i detalj vad som står i kollektivavtal, men gissar att de innehåller både rättigheter och skyldigheter.

Jag har förövrigt blivit erbjuden jobb där jag har frågat hur det ser ut med pensionsavsättning och fått svaret att ”det är lugnt, vi har kollektivavtal här, så det är bra” utan att rekryterande chef faktiskt viste vad som stod angående pension i avtalet och det blev en del krångel med att hitta rätt kollektivavtal för att se det exakta upplägget. Högst anekdotiskt exempel vill jag dock understryka.

sysmali
Rejäl skrev:
Ja det får du tycka men skulle vi få statistik på detta om hur det ligger till så är jag övertygad om att de flesta företag följer kollektivavtalets innehåll…
Du får också tycka vad du vill - jag försöker inte övertyga dig om nått annat. Som jag skrev finns det olika syn på individuell lönesättning. Vissa vill att den faktiskt ska vara individuell. Jag har ingen aning hur många som anser att alla lärare i ett visst ämne ska ha samma lön i hela Sverige.

"I de kollektivavtal som Sveriges Lärare tecknar gäller individuell lönesättning. Din lön ska främst baseras på kraven i din befattning, dina kvalifikationer och ditt sätt att utföra arbetet. Grunderna för lönesättningen ska vara tydliga och kända för alla."

Själv har jag anställda som alla har olika lön och villkor. En vill t.ex. ha 8 veckor semester.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej det behöver inte vara självklart de flesta som inte har kollektivavtal som små företag skriver in att dessa följer kollektivavtalet så behöver man inte skriva milslånga anställningsavtal..
Du får gärna tycka att alla ska ha individuell lön men det är inte det vanligaste som alla föredrar..
De flesta kollektivavtalen har skrivningar om individuell och differentierad lönesättning.

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:

Men om jag anställer dig och jannejanne123 och du börjar hos mig som anställd nr:1 jag ger dig en månadslön på säg 35 000kr och 5 veckors semester. Och du är jätte nöjd och trivs som fisken i vattnet…
Ett halvår efter så växer vi och anställer Jannejanne123 som jag tycker ser trevlig ut o pratar artigt och trevligt, så jag ger honom 45 000kr och 6 veckors semester och ni kommer jobba hand i hand 8 timmar om dagen..

Hur kul hade du tyckt att det var?

• Haha
sysmali
  • Laddar…
D
sysmali sysmali skrev:

Jag tar risken att vara lite krass, jag har jobbat i bolag med kollektivavtal och väldigt diversifierad lönebild, så det är absolut möjligt. Man bör nog tänka i lite bredare cirklar om man upplever att man stagnerar i lön, självklart kan företaget vara ett problem men det kan ju också vara så att man inte är riktigt så unik som man hoppas, ett sätt att testa det kan ju vara att söka ett nytt jobb och kräva den där lönen som man anser sig vara värd. Får man jobbet så har man hittat felet, arbetsgivaren, får man inte det, eller erbjuds lägre än önskat så har man iaf fått en marknadsvärdering.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Men om jag anställer dig och jannejanne123 och du börjar hos mig som anställd nr:1 jag ger dig en månadslön på säg 35 000kr och 5 veckors semester. Och du är jätte nöjd och trivs som fisken i vattnet…
Ett halvår efter så växer vi och anställer Jannejanne123 som jag tycker ser trevlig ut o pratar artigt och trevligt så jag ger honom 45 000kr och 6 veckors semester och ni kommer jobba hand i hand 8 timmar om dagen..

Så är väl verkligheten, marknaden sätter priset för varje anställning, det är väl känt att för att höja lönen i större steg så byter man jobb, i sällsynta fall kan man hota med att byta jobb och få en justering.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Rejäl skrev:
Ett halvår efter så växer vi och anställer Jannejanne123 som jag tycker ser trevlig ut o pratar artigt och trevligt, så jag ger honom 45 000kr och 6 veckors semester och ni kommer jobba hand i hand 8 timmar om dagen..

Det är ju hela vitsen med individuell lönesättning?

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De flesta kollektivavtalen har skrivningar om individuell och differentierad lönesättning.
Absolut kan dom det, men inte oftast i fabriker och bygg..

• Älska
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.