Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
”Fullt lagligt”? Jag tror knappast det är ett brott att i oförstånd skriva ett ogiltigt kontrakt. Men det är just vara en fullständigt värdelös pappersbit, eller åtminstone delar av den.
Var det inte mer eller mindre exakt det jag skrev? Möjligen med den skillnaden att jag påstår att det inte är brottsligt medan du verkar något osäker.

F fsn skrev:
Bara det faktum att Teslas avtal nu dissekeras i pressen visar på det.
Det faktumet påverkar inte min uppfattning om din naivitet alls. 😉

F
Alfredo Alfredo skrev:
Var det inte mer eller mindre exakt det jag skrev? Möjligen med den skillnaden att jag påstår att det inte är brottsligt medan du verkar något osäker.
Om det är brottsligt beror på vad det står i avtalet skulle jag vilja påstå. Men Tealas avtal är rimligtvis ite brottsligt, även om Musk verkar vara rätt stukad.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Det faktumet påverkar inte min uppfattning om din naivitet alls. 😉
Den uppenbara slutsatsen är att du har rätt lite på fötterna och i vanlig ordning skjuter från höften.

F fsn skrev:
du har rätt lite på fötterna och i vanlig ordning skjuter från höften.
Tycker du dina argument framstår som trovärdigare genom detta val av debatteknik?

F
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du dina argument framstår som trovärdigare genom detta val av debatteknik?
Nja, jag har läst många avtal, jag har läst avtalsrätt, jag har läst immaterialrätt, det är inte mitt arbetsområde men har ett visst intresse av det. Och jag har jobbat med 4 globala företag varav två är Amerikanska, jag har råkat ut för avtal, och ändringar av avtal som har visat sig icke giltiga, jag har ett gäng patent som är bekostade och ägs av både nuvarande och tidigare arbetsgivare och jag har ett privat patent som en tidigare arbetsgivare hade synpunkter på och inofficiellt hävdade nån form av rättighet till då det begav sig för rätt många år sen. Så ja, jag tycker nog det.

Även jag har erfarenhet av anställningsavtal som innehåller delar med liknande lagligt tveksamma punkter. HR var mycket medveten om hur det låg till men det skulle vara med i avtalen ändå.

Företaget hade också kollektivavtal.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
N
F fsn skrev:
Nu råkar jag ha Finska bekanta som i flera år efter att anställningen upphört hos finskt företag haft sekretessklausul så det förekommer bevisligen. uppfinningar (patent är det väl i första hand) beror på tjänst. Har du en utvecklingstjänst där det genereras patenterbart content så spelar det ingen roll om du klurar ut det på arbetstid eller hemma, däremot så skall det finnas en koppling till företagets verksamhet och det skall generellt vara nåt inom ditt arbetsområde. och du har rätt till ersättning. Kommer du på nåt helt frikopplat så är det naturligtvis din egen uppfinning..
En sekretessklausul är en sak. Att begränsa vanliga anställda utan speciell insyn i företaget att söka andra jobb i konkurrerande företag är en annan sak.

N
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med lagligt? Det ska mycket till för att det ska vara olagligt/brottsligt att upprätta ett (anställnings)avtal. Det betyder dock inte att vilka tossigheter som helst i avtalet har rättsverkan och med framgång kan göras gällande.
Olagligt på det sättet att det inte stämmer överens med gällande lagar och därför blir ogiltigt i sin helhet.

D
N Niq skrev:
Om det där stämmer så skulle dom vara olagliga i Finland. Är det faktiskt lagligt i Sverige?
Du kan ju skriva vad du vill men sen är det tveksamt om det går att hävda skrivningarna, jag har själv skrivit på, och påpekat att det är värdelöst, anställningsavtal med villkor som inte kan hävdas i Sverige.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
TV4 har ett intressant reprotage från Tesla Tyskland och de kan då inte sympatistrejka.

Sen på slutet en lönejämförelse att innan Tesla kom var snitt lönen 2700 Euro, de på Tesla tjänade 3500-3600 Euro.

[länk]
Korrelation eller kausalitet, lönerna har generellt skjutit rejält i höjden i Tyskland de sista åren, att Tesla etablerade sig under samma period är nog mer en tillfällighet.

Redigerat:
Det är väl rätt vanligt i USA att man slänger massa advokater på problemet. Dvs skriv ett kontrakt som strider mot lagar, men om du som arbetare ska driva det är det dyrt och kostsamt vilket gör att du inte orkar. Och för att ens göra det måste du veta att kontraket inte är giltigt. Tänk också att många som gillar att arbeta praktiskt kanske inte är dom som läser och försöker förstår 40+ sidor juridiska (som juristen i artikeln hade svårt att läsa och fick läsa om).
Det slutar ju med att allt i kontraket i praktiken blir det som gäller för den anställde vågar inget annat.

Jag gillade inte hur EM och Tesla innan, men att det var ett sånt jävla skräpföretag var mer än jag trodde.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
N
D djac skrev:
Du kan ju skriva vad du vill men sen är det tveksamt om det går att hävda skrivningarna, jag har själv skrivit på, och påpekat att det är värdelöst, anställningsavtal med villkor som inte kan hävdas i Sverige.
Absolut i Sverige får man skriva nästan vad man vill. Tryckfriheten är stor. Men det blir ju inte ett lagligt bindande dokument för det.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
D
jpsjogren jpsjogren skrev:
Det är väl rätt vanligt i USA att man slänger massa advokater på problemet. Dvs skriv ett kontrakt som strider mot lagar, men om du som arbetare ska driva det är det dyrt och kostsamt vilket gör att du inte orkar. Och för att ens göra det måste du veta att kontraket inte är giltigt. Tänk också att många som gillar att arbeta praktiskt kanske inte är dom som läser och försöker förstår 40+ sidor juridiska (som juristen i artikeln hade svårt att läsa och fick läsa om).
Det slutar ju med att allt i kontraket i praktiken blir det som gäller för den anställde vågar inget annat.

Jag gillade inte hur EM och Tesla innan, men att det var ett sånt jävla skräpföretag var mer än jag trodde.
Ja, så är det, den med en armé av jurister har ett stort mentalt och praktiskt övertag, om inte annat så visar ju skrivningarna hur företaget ser på relationen och som jag sagt innan så har jag ingen illusion om att Tesla i Sverige har mandat att ändra någonting alls, det lär vara Teslas skrivningar som gäller om du vill ha en anställning, inte för att de svenska cheferna nödvändigtvis vill ha det så men de har nog inga val.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
Just den där non-compete klausulen har jag haft i många anställningsavtal genom åren, den är endast juridiskt bindande i Sverige om man får lön från företaget under karenstiden.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.