Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bara att ni diskuterar och jämför plus och minus för olika val i livet betyder ju egentligen att ni har köpt premissen att människor har olika värde, bara att ni inte är säkra på exakt hur skalan ser ut.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
En del av er skulle må bra av att arbeta för en lön som ligger under existensminimum i några år och sedan gå i personlig konkurs........ ni skulle förmodligen få en mer balanserad syn på förhandlingar mellan arbetstagare och arbetsgivare.

• Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En del av er skulle må bra av att arbeta för en lön som ligger under existensminimum i några år och sedan gå i personlig konkurs........ ni skulle förmodligen få en mer balanserad syn på förhandlingar mellan arbetstagare och arbetsgivare.
Nu vet jag inte exakt nivå för existensminimum men jag har levt tillsammans med flickvän på mat för ca. 4-500kr i veckan ( det var vad budgeten medgav efter hyra och räkningar var betalda). Blev mycket havregrynsgröt. Ibland kunde man lyxa till det med äppelmos. Vi sparade nog i 5månader för att ha råd med ett strykjärn ( som vi faktisk har kvar 17 år senare).

Blev ingen konkurs men fick be om uppskov med hyran någon gång.

Blev faktisk lite bättre efter att jag gick ur facket och vi fick 700:- till varje månad.

Surt då men det lönade sig i längden.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
J
A ajn82 skrev:
Bara att ni diskuterar och jämför plus och minus för olika val i livet betyder ju egentligen att ni har köpt premissen att människor har olika värde, bara att ni inte är säkra på exakt hur skalan ser ut.
Jag säger att vissa tycker sig vara bättre än andra, jag tycker dock inte så. Förutom då vidrigheter som Hitler.

Att det finns en ekonomisk aspekt säger inget om själva människovärdet.

Finns en klassik övning i en kurs där man ställs inför olika dilemman och ska bestämma vem som får (har jag för mig) ett hjärta. Man kommer kunna ställas inför val.

En ambulansman bör ju agera objektivt, men det är nog inte lätt om man har en skolskjutare som dödat 10 barn och en polis som avstyrt det men själv blivit skjuten. Båda är skjutna och man kan bara rädda en. Ska man ta den som har störst chans att överleva eller polisen?

Eller om ditt barn blivit skjuten, då skulle det nog vara självklart för många att prioritera i ordning barnet, polisen och i sista hand skytten...

Dilemman är intressanta. Men man ska nog ha en grundsyn att alla är lika värda. Iallafall om man utgår från intelligens och rikedom. Den intelligenta och rika kan ju vara en skitstövel...

Nå. Åter till Tesla och Musk. Hur var det. Var han en reko kille? :)

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
jpsjogren och 3 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Facket är fantastiska. Min fru fick nytt jobb som hon har utbildat sig till, nu vill facket att en annan person skall ha jobbet trots att personen inte har rätt utbildning för jobbet...
...till saken hör att staten till och med driver på att man skall anställa extra personer med rätt utbildning till detta, men fackombudet vill visa sig viktiga och premiera sina vänner (min fru är med i facket också, trots mina protester, nu funderar hon på att gå ur).

Detta ligger i utkanten av trådens ämne, men det visar än en gång på hur facket försöker göra sig omöjliga, vilket leder till att de faktiskt avskaffar sig själva.
Det låter så otroligt att det inte kan vara helt sant… och ändå så tror jag att det är det.

N
S sinuslinus skrev:
[länk]

Anställningsavtalen är tydligen 40-60 sidor.

[bild][bild]
Om det där stämmer så skulle dom vara olagliga i Finland. Är det faktiskt lagligt i Sverige?

S sinuslinus skrev:
[länk]

Anställningsavtalen är tydligen 40-60 sidor.

[bild][bild]
Låter som standardavtal på tjänstemanasidan i alla fall, allt utom "no compete", men det är inte unikt heller vet jag av egen erfarenhet

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Facket är fantastiska. Min fru fick nytt jobb som hon har utbildat sig till, nu vill facket att en annan person skall ha jobbet trots att personen inte har rätt utbildning för jobbet...
...till saken hör att staten till och med driver på att man skall anställa extra personer med rätt utbildning till detta, men fackombudet vill visa sig viktiga och premiera sina vänner (min fru är med i facket också, trots mina protester, nu funderar hon på att gå ur).

Detta ligger i utkanten av trådens ämne, men det visar än en gång på hur facket försöker göra sig omöjliga, vilket leder till att de faktiskt avskaffar sig själva.
Inte för vara pådrivande i det hela. Men detta skulle ut i media, för att tala om vad som är inom facken och deras strategi i viljan att visa sin maktfullkomlighet

S
A ajn82 skrev:
Låter som standardavtal på tjänstemanasidan i alla fall, allt utom "no compete", men det är inte unikt heller vet jag av egen erfarenhet
Standardavtal på 40-60 sidor? Tveksamt.

Svensk text om chefjurist, kontraktanalys, unikt för svensk arbetsmarknad, förståelse för anställningsvillkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag syftade på innehållet i de bifogade bilderna, har själv varit med om väldigt liknande kontrakt och det var inte hos Tesla

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:
Jag syftade på innehållet i de bifogade bilderna, har själv varit med om väldigt liknande kontrakt och det var inte hos Tesla
Jaha, ja i artikeln står det om det men att det då handlar om personer med kunskap om företagshemligheter, inte om bilmekaniker.

Det står också att det om immaterialrätt inte är giltigt enligt svensk lag.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det låter så otroligt att det inte kan vara helt sant… och ändå så tror jag att det är det.
Det är inte helt utrett ännu, men jag tror definitivt inte att facket går segrande ur detta. Men det visar på hur desillusionerade de kan vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.