Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis inte, men det var de enda andra raderna på sidan jag länkade till.
Men även i SAOB, som du länkar till, så tycker jag nog att alla betydelserna, 1), a), b) och 2), just handlar om att skämta.
Det är du fri att tycka. Jag är av en annan uppfattning. Ska vi återgå till ämnet?

Blå Postnord-bil, paket på vagn, träd, byggnader, artikel om domstolsbeslut och Tesla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Raljera betyder skämta ironiskt.
[länk]

Så vad menade du?
Metadiskussions Gittan kanske ska bli ditt nya namn?

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På något sätt förstår jag inte alls vad du menar.
Om du skulle vara medlem i Ledarna så riskerar du inte att du förväntas strejka för att Metall utlöser en strejk, inte ens om det gäller Metall på det företag där du är anställd.
Om man drabbas av sympatiåtgärder beror ju på om de företag, inkl. anställda, man samarbetar med är medlemmar i diverse intresseföreningar och vilka. Eller om man skulle vara beroende av en myndighet vars anställda ev. är medlemmar i en intresseförening. Ser du inte godtyckligheten här?

Allvarligt. Söker Tesla verkligen spetskompetens för sin verksamhet i Sverige? R&D, Engineering och manufacturing varken sker eller kommer ske i Sverige.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Fisch Fisch skrev:
Allvarligt. Söker Tesla verkligen spetskompetens för sin verksamhet i Sverige? R&D, Engineering och manufacturing varken sker eller kommer ske i Sverige.
Vem menar att Tesla söker spetskompetens i Sverige?

Tråden handlar till stor del om att kollektivavtal avskräcker spetskompetens. Detta utan trovärdiga källhänvisningar dock. Jag ifrågasätter om Tesla verkligen är ute efter spetskompetensen i sin svenska verksamhet. Här handlar det om säljare och servicetekniker.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Säljarna är nog inte med i Metall

J Jeppson skrev:
Säljarna är nog inte med i Metall
Men kanske i Unionen?

Ja och de är inte indragna i strejken mot Tesla… ännu

Det känns som att Musk/Tesla inte har förstått hur den Svenska modellen fungerar, och tror att man kan köra sitt eget race.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det känns som att Musk/Tesla inte har förstått hur den Svenska modellen fungerar, och tror att man kan köra sitt eget race.
Han är nog inte så dum som du tror, han kommer köra vidare och är ganska svårstoppad. Vi får se hur det går.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Ja, Musk och Tesla kommer inte ge sig, tror detta kommer bli långvarigt

Fisch Fisch skrev:
Tråden handlar till stor del om att kollektivavtal avskräcker spetskompetens. Detta utan trovärdiga källhänvisningar dock. Jag ifrågasätter om Tesla verkligen är ute efter spetskompetensen i sin svenska verksamhet. Här handlar det om säljare och servicetekniker.
Man kan ju diskutera kollektivavtal i ett större perspektiv än Tesla

Ja, men om Musk vill vara kvar i Sverige, så ser jag inget annat scenario än att han måste ge sig till slut.

Redigerat:
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.