Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Den här tråden innehåller en massa inlägg som ältar samma argument gång på gång och det är en väldig brist på ny information. Jag tar upp lite ny information och jag får tillbaks att det är ointressant eftersom det bara är anekdotiskt. Då drar jag slutsatsen att du tycker det är bättre att älta samma argument hela tiden och aldrig ta in ny information, åtminstone om den på något sätt skulle kunna tolkas vara för kollektivavtal.
Ja sade inte att informationen var ointressant, men jag anser det helt relevant och logiskt att ställa argument gällande samma sak mot varandra.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att Olof är objektiv, för det är han naturligtvis inte, men det är hans upplevelse och den är också värd att läsa och försöka förstå även om man inte håller med om slutsatsen. Mycket mer relevant för trådens grundämne (rubriken) än din upplevelse av facket på ett helt annat företag och i en helt annan position, men den har du skrivit om många gånger.
Det gäller att hålla isär saken i sig och meta-diskussionen kring fackförbunds/kollektivavtals vara eller icke vara. Båda diskussionerna förekommer ju i tråden. I den första anser jag man ska försöka vara lite mer konkret/objektiv i sin argumentation och försöka hålla sig till någotsånär vettiga källor medans man i den större mer ideologiska diskussionen kan tillåtas raljera lite mer.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte en majoritet av de 600 anställda som tillhör Metalls område utan typ 130. Naturligtvis bör inte tjänstemännen strejka när det är Metalls strejk.
Men tydligen ska brevbärarna och lackerarna göra det? Varför det? Det var ju IF Metalls strejk...

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Det gäller att hålla isär saken i sig och meta-diskussionen kring fackförbunds/kollektivavtals vara eller icke vara. Båda diskussionerna förekommer ju i tråden. I den första anser jag man ska försöka vara lite mer konkret/objektiv i sin argumentation och försöka hålla sig till någotsånär vettiga källor medans man i den större mer ideologiska diskussionen kan tillåtas raljera lite mer.
Ska jag tolka det som att dina inlägg om dina erfarenheter av facket är skämt och ironi?

• Gilla
ostmannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska jag tolka det som att dina inlägg om dina erfarenheter av facket är skämt och ironi?
Nej då skulle jag anse att du medvetet missförstod mina inlägg.

BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Men tydligen ska brevbärarna och lackerarna göra det? Varför det? Det var ju IF Metalls strejk...
Har de fackförbund som skulle kunna ha de andra anställda som medlemmar varslat om sympatiåtgärder?
Där har du svaret på din fråga.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Har de fackförbund som skulle kunna ha de andra anställda som medlemmar varslat om sympatiåtgärder?
Där har du svaret på din fråga.
Så systemet är uppbyggt på godtycklig föreningstillhörighet?

BirgitS BirgitS skrev:
Raljera betyder skämta ironiskt.
[länk]

Så vad menade du?
🙃
Begreppet har flera betydelser än så om man läser längre än första raden och dessutom sade jag att man kan tillåtas raljera lite mer, inte att jag specifikt gjorde det (även om det förekommit).

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Så systemet är uppbyggt på godtycklig föreningstillhörighet?
Det tycker jag inte. Det är inte godtyckligt vilka företag som är med i en viss arbetsgivarorganisation och det är inte godtyckligt vilket fackförbund som accepterar en viss person som medlem.

BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
🙃
Begreppet har flera betydelser än så om man läser längre än första raden och dessutom sade jag att man kan tillåtas raljera lite mer, inte att jag specifikt gjorde det (även om det förekommit).
Vilken rad då?
Svensk ordbokssida med verbet "raljera," böjningar och exempel på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker jag inte. Det är inte godtyckligt vilka företag som är med i en viss arbetsgivarorganisation och det är inte godtyckligt vilket fackförbund som accepterar en viss person som medlem.
Men medlemskap i en arbetsgivarorganisation är ju frivilligt liksom medlemskap fackförbund och även kollektivavtal ( även om vi bråkar lite om detta). Blir det då inte godtyckligt vilka ev. funktioner man kan bli utlåst från?

BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Men medlemskap i en arbetsgivarorganisation är ju frivilligt liksom medlemskap fackförbund och även kollektivavtal ( även om vi bråkar lite om detta). Blir det då inte godtyckligt vilka ev. funktioner man kan bli utlåst från?
På något sätt förstår jag inte alls vad du menar.
Om du skulle vara medlem i Ledarna så riskerar du inte att du förväntas strejka för att Metall utlöser en strejk, inte ens om det gäller Metall på det företag där du är anställd.

BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Tempus har inget med betydelsen att göra. Varsågod;
[länk]
Naturligtvis inte, men det var de enda andra raderna på sidan jag länkade till.
Men även i SAOB, som du länkar till, så tycker jag nog att alla betydelserna, 1), a), b) och 2), just handlar om att skämta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.