717 717 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja sade inte att informationen var ointressant, men jag anser det helt relevant och logiskt att ställa argument gällande samma sak mot varandra.BirgitS skrev:
Den här tråden innehåller en massa inlägg som ältar samma argument gång på gång och det är en väldig brist på ny information. Jag tar upp lite ny information och jag får tillbaks att det är ointressant eftersom det bara är anekdotiskt. Då drar jag slutsatsen att du tycker det är bättre att älta samma argument hela tiden och aldrig ta in ny information, åtminstone om den på något sätt skulle kunna tolkas vara för kollektivavtal.
Det gäller att hålla isär saken i sig och meta-diskussionen kring fackförbunds/kollektivavtals vara eller icke vara. Båda diskussionerna förekommer ju i tråden. I den första anser jag man ska försöka vara lite mer konkret/objektiv i sin argumentation och försöka hålla sig till någotsånär vettiga källor medans man i den större mer ideologiska diskussionen kan tillåtas raljera lite mer.BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att Olof är objektiv, för det är han naturligtvis inte, men det är hans upplevelse och den är också värd att läsa och försöka förstå även om man inte håller med om slutsatsen. Mycket mer relevant för trådens grundämne (rubriken) än din upplevelse av facket på ett helt annat företag och i en helt annan position, men den har du skrivit om många gånger.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Ska jag tolka det som att dina inlägg om dina erfarenheter av facket är skämt och ironi?S Styrman_jansson skrev:Det gäller att hålla isär saken i sig och meta-diskussionen kring fackförbunds/kollektivavtals vara eller icke vara. Båda diskussionerna förekommer ju i tråden. I den första anser jag man ska försöka vara lite mer konkret/objektiv i sin argumentation och försöka hålla sig till någotsånär vettiga källor medans man i den större mer ideologiska diskussionen kan tillåtas raljera lite mer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Raljera betyder skämta ironiskt.S Styrman_jansson skrev:
https://svenska.se/saol/?sok=raljera&pz=4
Så vad menade du?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Men medlemskap i en arbetsgivarorganisation är ju frivilligt liksom medlemskap fackförbund och även kollektivavtal ( även om vi bråkar lite om detta). Blir det då inte godtyckligt vilka ev. funktioner man kan bli utlåst från?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
På något sätt förstår jag inte alls vad du menar.S Styrman_jansson skrev:
Om du skulle vara medlem i Ledarna så riskerar du inte att du förväntas strejka för att Metall utlöser en strejk, inte ens om det gäller Metall på det företag där du är anställd.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Tempus har inget med betydelsen att göra. Varsågod;BirgitS skrev:
https://www.saob.se/artikel/?unik=R_0001-0379.8b5x
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län