Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
S Styrman_jansson skrev:
Men då stämmer det ju, i ett nödskal, att det inte finns någon motsättning mellan nöjda medarbetare som därför gör ett bra jobb (och ökar intäkterna) och möjligheten till en justa villkor?

Varför behöver man vara motparter då?
Det är här man måste kunna se helheten, seriösa bolag jämför sig ständigt med konkurrenter, man vill inte lägga tiondelar av procent mer eller mindre på något, på en fungerande marknad innebär det att man antingen är för dyr/billig eller att produkterna är för bra/dåliga.

På helheten innebär det att förbättringar, eller avskaffande av missförhållanden, måste ske brett och det kan inte en enskild arbetarare på ett enskilt bolag i ett land uppnå, därför är kollektivet viktigt och det har drivit på för att färre ska dö på jobbet och kunna leva på sin lön, det tycker jag är bra (även om det kanske inte har hjälpt just mig).

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kunde valt och jobba och leverera värde istället .
Du är uppenbarligen positiv till slavarbete, tvång, daglönare och dålig arbetsmiljö. Och det har du varit konsekvent med genom hela den här tråden.
För min del anser jag att det inte är någon förlust om arbetsgivare som inte kan följa svensk arbetsrättslagstiftning försvinner från den svenska arbetsmarknaden. Att Tesla är en sån är helt uppenbart eftersom dom anser att PostNord ska uppmana till strejkbryteri. Vill Tesla undvika strejker så gör dom det enklast genom att teckna kollektivavtal. Fredsplikt ingår i den dealen.

• Gilla
lop3r och 2 till
  • Laddar…
D
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Tack för att du bekräftade min misstanke om att hela konflikten mer är av idiologisk karaktär.
Ja, den är ideologisk utifrån att arbetsmarknadens parter och riksdagen är överens om att i Sverige utgår vi ifrån den svenska modellen med sparsam lagstiftning på det arbetsrättsliga området. I den svenska modellen ingår därför kollektivavtalen som innebär rättigheter och skyldigheter åt båda håll med villkor och regler som är bättre och mer anpassade utifrån bransch än en lag någonsin kan vara. Lagstiftningen i sig ger arbetsgivarna rätt att leda och fördela arbetet och arbetstagarna har rätt att organisera sig. Det finns förhandlingsskyldighet och rätt till medbestämmande. När det finns ett kollektivavtal är det fredsplikt, i avtalslöst läge får man vidta stridsåtgärder från båda sidor om man inte är överens.
Tesla vill inte rätta sig efter den svenska modellen och arbetstagarna har då rätt att strejka.

• Gilla
lop3r och 3 till
  • Laddar…
J
S Styrman_jansson skrev:
Min erfarenhet som lönesättande chef på stort företag som erbjöd olika ingejörstjänster med kollektivavtal är raka motsatsen. Kursen man fick gå då gjorde det väldigt tydligt att när man sätter sig ner med medarbetarna så är det ett "lönesamtal" ingen "löneförhandling". Förhandlingen har redan skett på central nivå och gäller. Ska man gå utanför avtalsminimum så är det en jäkla uppförsbacke där det ska genom två chefsled till (farfarsprincipen). Fick kämpa rätt hårt för att mina värdefullaste medarbetare skulle få vad jag ansåg vara rätt och kunde ta flera år att "rätta till". Trots det hade vi dock ingen större personalomsättning då vi hade mycket andra bra värden ( jag var tvungen att fokusera på det då det var så tjorvigt med lön) och ett väldigt bra team som hade kul ihop.
Tycker det där stämmer väldigt bra hur det funkar där jag jobbar. Enda sättet att få högre lön är att byta tjänst, eller att chefen ser till att man får en annan titel. Eller att någon händelse gör att 1/3 på gruppen/avdelningen slutar samtidigt - de tillfällena har det "trillat ned extra pengar" - men de är få gånger. Frågan är om det är en central HR och stort företag eller kollektivavtal som gör detta. Jag tror båda faktorerna spelar in. Men framförallt central HR och att stora företag nästan gör en grej av att inte se till att folk blir nyckelspelare/spetskompetens - man vill ha ett maskineri som funkar "nog bra" även med medelmåttor. Gör man sig beroende av en enskild individ så blir det tufft om denne blir sjuk, slutar osv. För chefer verkar det nästan vara så att man VILL att chefen ska byta jobb så fort denne blivit varm i kläderna, iallafall på lägre nivåer. En handfull experter eller chefer (kanske 5 av 100) verkar få bli experter som inte ska snurras runt. Av tjänstemän så får man stanna på sitt jobb om man inte kräver mer lön.

Med det sagt, ovan gäller ju ingenjörer. I teslas fall är det mekaniker. Jag tror det vore bra att mekanikerna vore kollektivanslutna, men eftersom det är en principsak för Musk så är det nog tyvärr dödläge. Det borde funnits MASSOR av andra bolag utan kollektivavtal där det verkligen var av vikt att få till det som Metall kunnat fokusera på. Bolag där det förekommer missförhållanden. Det verkar det trots allt inte finnas på Tesla, folk får bra lön och det verkar inte vara andra missförhållanden.

• Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Skillnaden är i praktiken noll, den är mest ideologisk och det biter inte på mig, jag är uttalad pragmatiker :)

Sen är du igen inne på lönenivå i slutet, detta är i min värld helt skiljt från årlig uppräkning, jag har aldrig varit på en arbetsplats från små med 100-tal anställda till stora med 100.000-tals anställda, som inte haft olika löner för samma tjänst.
Där måste vi ha helt olika erfarenheter och jag håller inte med. Hur du menar med "ideologisk" vet jag inte, semantisk kanske men knappast ideologisk.

Sedan gällande olika löner för samma tjänst så jovisst inte på kronan, men väl i samma härad. Skillnaden kan bero på olika ingångslöner e.d. men mycket sällan på skiljande löneutveckling.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är här man måste kunna se helheten, seriösa bolag jämför sig ständigt med konkurrenter, man vill inte lägga tiondelar av procent mer eller mindre på något, på en fungerande marknad innebär det att man antingen är för dyr/billig eller att produkterna är för bra/dåliga.
Jo så kan det vara. Men centrala förhandlingar ligger ändå i arbetsgivaren i fatet som argument för att ge minimumnivån då detta är "förhandlat och klart".
D djac skrev:
På helheten innebär det att förbättringar, eller avskaffande av missförhållanden, måste ske brett och det kan inte en enskild arbetarare på ett enskilt bolag i ett land uppnå, därför är kollektivet viktigt och det har drivit på för att färre ska dö på jobbet och kunna leva på sin lön, det tycker jag är bra (även om det kanske inte har hjälpt just mig).
Du menar att IF Metall är rädda att de på Tesla ska dö på arbetsplatsen eller inte kunna leva på sin lön?
Lite tillspetsat jag vet, men om det var känt att det verkligen var så så skulle jag stämma mig bakom IF Metall helhjärtat. Det är här proportionalitet kommer in i bilden. Stridsåtgärder borde vara proportionella i förhållande till ev. missförhållanden.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Där måste vi ha helt olika erfarenheter och jag håller inte med. Hur du menar med "ideologisk" vet jag inte, semantisk kanske men knappast ideologisk.

Sedan gällande olika löner för samma tjänst så jovisst inte på kronan, men väl i samma härad. Skillnaden kan bero på olika ingångslöner e.d. men mycket sällan på skiljande löneutveckling.
Jag tror det är ideologi som skiljer oss åt, för mig som arbetstagare är det oväsentligt hur i stort sett samma siffra tillkommit, om företagsledningen satt själva i rummet eller om arbetarrepresentanter närvarade, same same för mig. Det är ganska slående när man jobbar på väldigt stora företag att denna siffra är så oerhört lik mellan länderna, oavsett vilken metod som använts. Så nej, jag ser inte den årliga lönerevisionen som vägen till finansiell lycka, det får man kämpa lite hårdare för på egen hand.

Sen har vi kanske sett samma verklighet men tolkar den olika, jag har jobbat i mycket stora företag där en individ kan ha dubbel lön i samma roll, ibland är det ingångslönerna som skapat det och ibland är det dåliga chefer.

Har tagit över team där stjärnan haft väsentligt lägre lön än senare anställda medelmåttor, det har kostat mig mycket arbete och jag har tvingats vara väldigt obekväm för att rätta till sånt, samtidigt som jag mumlande förbannar mina företrädare.

• Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Du är uppenbarligen positiv till slavarbete, tvång, daglönare och dålig arbetsmiljö. Och det har du varit konsekvent med genom hela den här tråden.
För min del anser jag att det inte är någon förlust om arbetsgivare som inte kan följa svensk arbetsrättslagstiftning försvinner från den svenska arbetsmarknaden. Att Tesla är en sån är helt uppenbart
Vilken lagstiftning anser du Tesla inte följer? Om de inte följde lagen skulle de var åtalade för brott.
Kollektivavtal är ingen lag även om vissa vill påskina det.
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
eftersom dom anser att PostNord ska uppmana till strejkbryteri. Vill Tesla undvika strejker så gör dom det enklast genom att teckna kollektivavtal. Fredsplikt ingår i den dealen.
Du förenklar detta något alldeles. Ja rätten att strejka finns i lagen men det finns också en utdelningsplikt i postlagen vilket komplicerar saker och ting. Jag tycker det är helt rätt att Tesla vill ha utrett vilken lag som gäller för det är verkligen inte självklart.

Personligen tycker jag inte att strejk alltid ska ha rätt att störa viktiga samhällsfunktioner. Här kommer återigen proportionalitet in i bilden.

• Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Du menar att IF Metall är rädda att de på Tesla ska dö på arbetsplatsen eller inte kunna leva på sin lön?
Lite tillspetsat jag vet, men om det var känt att det verkligen var så så skulle jag stämma mig bakom IF Metall helhjärtat. Det är här proportionalitet kommer in i bilden. Stridsåtgärder borde vara proportionella i förhållande till ev. missförhållanden.
Jag vet inget om förhållandena på Tesla, har konsekvent undvikit att gissa eftersom jag har för dålig info men om du tittar på bilindustrin i stort så är jag rätt säker på att du också håller med om att det sannolikt blivit förbättrade arbetsförhållanden.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Nu ska Finnarna blockera transporter också, och posten delar inte ut några skyltar i väntan på hovrättens dom ... börjar bli lite jobbigt för den allsmäktige världens rikaste Herr Musk nu ;-)

Stå på er facket, enade ni vinner, söndrade ni faller 😎👍👌

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet inget om förhållandena på Tesla, har konsekvent undvikit att gissa eftersom jag har för dålig info men om du tittar på bilindustrin i stort så är jag rätt säker på att du också håller med om att det sannolikt blivit förbättrade arbetsförhållanden.
Men du tycker ändå de ska ha kollektivavtal? Utan att känna till några direkta missförhållande eller markant dåliga villkor? Det, om något, kallas ideologi.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Men du tycker ändå de ska ha kollektivavtal? Utan att känna till några direkta missförhållande eller markant dåliga villkor? Det, om något, kallas ideologi.
Japp, jag vill behålla vår modell, bara därför som jag bryr mig lite.

• Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, jag vill behålla vår modell, bara därför som jag bryr mig lite.
Och vilka åtgärder som helst är OK för att nå det ändamålet?

Tänk om vår rättsstat fungerade så. Skyldig till motsatsen är bevisad.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Och vilka åtgärder som helst är OK för att nå det ändamålet?

Tänk om vår rättsstat fungerade så. Skyldig till motsatsen är bevisad.
Absolut inte men det som händer nu är lagligt och enligt gängse standard.

• Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.