717 717 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Det kan det visst vara men i det här fallet är parterna väl införstådda med vad alternativet är och ser detta som ogynnsamt, då är det ju oerhört knepigt att driva igenom en förändring. Knepigt men också väldigt i linje med vad politiker gör när de kommer för nära en fråga, så det ligger såklart i farans riktning att något snille får idéer.JanneJanne123 skrev:
Perfekt!AndersMalmgren skrev:
Hoppas de anställda har något att leva på efter pensioneringen också. Med den låga timpengen du har blir det knapert på den fronten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Vad är forumets inställning till arbetsmiljölagen, ska företag följa den eller gör det inget om de anställda blir skadade så att de ligger det allmänna till last?
När det gäller aktier och optioner så fick just den som intervjuas 8000 dollar i aktier när anställningen påbörjades som gavs ut under 4 år. Hur mycket det motsvarar i reda pengar varierar stort med aktiekursen. Om man gör bra i från sig kan man få en belöning som man kan väja att få i aktier, sist hade den intervjuade fått 500 kr.
Det verkar också vara total avsaknad av förhandlingar av lön och avtal, trots alla inlägg i forumet att det är fördelen med att inte ha kollektivavtal, utan det som gäller är att acceptera satt lön eller sluta:
Tesla betalar in pengar till tjänstepension, lika mycket som i kollektivavtalet, men Tesla betalar inte in något till deltidspension.
När det gäller aktier och optioner så fick just den som intervjuas 8000 dollar i aktier när anställningen påbörjades som gavs ut under 4 år. Hur mycket det motsvarar i reda pengar varierar stort med aktiekursen. Om man gör bra i från sig kan man få en belöning som man kan väja att få i aktier, sist hade den intervjuade fått 500 kr.
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Bästa för Tesla vore om Musk lämnade.
Vilket jag tror redan diskuteras bakom stängda dörrar.
Lite som om Trump ägde Ford.
Vissa skulle stå och heja men majoriteten skulle avstå av principskäl.
Håller han på så här så har han snart polariserat sina köpare till att tänka , vill jag ha en Musk bil eller en elbil? Vilket kommer sälja mindre bilar om man inte kan vända sig till alla.
Håller han på så här så har han snart polariserat sina köpare till att tänka , vill jag ha en Musk bil eller en elbil? Vilket kommer sälja mindre bilar om man inte kan vända sig till alla.
Ja, han äger ju avgjort mycket av Tesla och det saknas någon naturlig tvåa men såklart kan en grupp ägare gå samman och rösta bort honom från bolaget, det skulle förmodligen bli en spektakulär kamp.T TH885 skrev:Bästa för Tesla vore om Musk lämnade.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Du hänvisar till en artikel där en person med tidigare fackligt engagemang inom IF Metall redogör för sina upplevelser av att arbeta på Tesla. Jag har mycket svårt att ta detta som någon form av objektivt argument och värdet av artikeln är ju mest anekdotiskt.BirgitS skrev:
Vad är forumets inställning till arbetsmiljölagen, ska företag följa den eller gör det inget om de anställda blir skadade så att de ligger det allmänna till last?
Det verkar också vara total avsaknad av förhandlingar av lön och avtal, trots alla inlägg i forumet att det är fördelen med att inte ha kollektivavtal, utan det som gäller är att acceptera satt lön eller sluta:
Tesla betalar in pengar till tjänstepension, lika mycket som i kollektivavtalet, men Tesla betalar inte in något till deltidspension.
[länk]
Sedan står ju även detta i stark konstrast med arbetsmiljöverkets oplanerade besök där det endast rådde lite oklarheter om en tryckluftsbehållare var godkänd eller ej. Enligt arbetsmiljöverket en relativt vanlig brist.
Handen på hjärtat, vilken information anser du är mest objektiv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du måste ju skilja mellan olika verkstäder. Intervjun är med en som jobbar i Umeå och det besök du tar upp skedde i Mölndal.S Styrman_jansson skrev:Du hänvisar till en artikel där en person med tidigare fackligt engagemang inom IF Metall redogör för sina upplevelser av att arbeta på Tesla. Jag har mycket svårt att ta detta som någon form av objektivt argument och värdet av artikeln är ju mest anekdotiskt.
Sedan står ju även detta i stark konstrast med arbetsmiljöverkets oplanerade besök där det endast rådde lite oklarheter om en tryckluftsbehållare var godkänd eller ej. Enligt arbetsmiljöverket en relativt vanlig brist.
Handen på hjärtat, vilken information anser du är mest objektiv?
Jag tror inte att Olof står och ljuger rakt upp och ner, han riskerar alldeles för mycket. Tror du det?
Så enligt dig är det bättre med helt ogrundade åsikter än en anekdot med verklighetsbakgrund?
För de flesta inlägg i tråden innehåller ju mest en massa åsikter om att allt blir så bra bara man struntar i kollektivavtal, att mekanikerna har jättebra avtal på Tesla, att de kan förhandla om sina avtal så att de får personliga unika avtal etc. som helt saknar verklighetsförankring. Jag har inte sett dig klaga på de inläggen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Absolut. Visst kan det skilja mellan anläggningar, det håller jag inte för osannolikt. Men generellt är ju stödet större för facket i norr än i söder, och kanske till stor del färgat av politiska ställningstagande.BirgitS skrev:
Sak samma. Det jag ifrågasatte är vilket av källorna som är mest objektiv, inte om det skiljer mellan anläggningarna.
Jag väljer att inte tro någonting alls. Däremot så är han objektivt både partisk och färgad.BirgitS skrev:
Anser du att arbetsmiljöverkets rapport består av ogrundade åsikter?BirgitS skrev:
Då har du inte läst mina inlägg ordentligt Jag har flera gånger kommenterat det låga värdet i enskilda personers berättelser om sina upplevelser. T.ex. i inlägg #4299 där jag bl.a. öppnar för att man kan anse att det som uttrycks av personen i SVT's intervju är anekdotiska även om han överlag är positiv till Tesla som arbetsgivare.BirgitS skrev:
För de flesta inlägg i tråden innehåller ju mest en massa åsikter om att allt blir så bra bara man struntar i kollektivavtal, att mekanikerna har jättebra avtal på Tesla, att de kan förhandla om sina avtal så att de får personliga unika avtal etc. som helt saknar verklighetsförankring. Jag har inte sett dig klaga på de inläggen.
Dock får jag väl säga att jag ändå anser uppgifter som kommer från t.ex. SVT eller arbetsmiljöverket som mer objektiva än något som publiceras i t.ex. Arbetet.
Redigerat:
Jag såg precis i att du inte höll med TS (@JockesBananer23 i tråden 3D printings sidospår) som hade kompis på arbetade på Tesla och var supernöjd med sig arbetsgivare? Kompisens kollegar var också nöjda och lämnar facket då det tyckte att "attacken" mot Tesla känns orimlig. Dessutom bara ca 10% som faktiskt väljer att inte gå till jobbet.Rejäl skrev:Vi hade en diskussion om detta med SD på en arbetsplats de flesta som sympatiserade med dom var invandrare🤔på den arbetsplatsen sedan var det en del svenskar som höll tyst och då vet man ju inte vilka dessa lutar åt..
Ville bara säga att SD har en massa väljare som är invandrare…
Men jag står fast vid att Musken behöver vidga sin syn o rätta in sig i ledet annars kan han ta sitt pick o pack till Amerika..,
Tror inte att vi går under om han försvinner…
Tesla kommer bara få mer bekymmer med att sälja och sköta om sina kunder i Sverige…
Varför håller du inte med? Känner du någon som arbetar på Tesla som inte är nöjd?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Den här tråden innehåller en massa inlägg som ältar samma argument gång på gång och det är en väldig brist på ny information. Jag tar upp lite ny information och jag får tillbaks att det är ointressant eftersom det bara är anekdotiskt. Då drar jag slutsatsen att du tycker det är bättre att älta samma argument hela tiden och aldrig ta in ny information, åtminstone om den på något sätt skulle kunna tolkas vara för kollektivavtal.S Styrman_jansson skrev:Absolut. Visst kan det skilja mellan anläggningar, det håller jag inte för osannolikt. Men generellt är ju stödet större för facket i norr än i söder, och kanske till stor del färgat av politiska ställningstagande.
Sak samma. Det jag ifrågasatte är vilket av källorna som är mest objektiv, inte om det skiljer mellan anläggningarna.
Jag väljer att inte tro någonting alls. Däremot så är han objektivt både partisk och färgad.
Anser du att arbetsmiljöverkets rapport består av ogrundade åsikter?
Då har du inte läst min inlägg ordentligt Jag har flera gånger kommenterat det låga värdet i enskilda personers berättelser om sina upplevelser. T.ex. i inlägg #4299 där jag bl.a. öppnar för att man kan anse att det som uttrycks av personen i SVT's intervju är anekdotiska även om han överlag är positiv till Tesla som arbetsgivare.
Dock får jag väl säga att jag ändå anser uppgifter som kommer från t.ex. SVT eller arbetsmiljöverket som mer objektiva än något som publiceras i t.ex. Arbetet.
Jag har inte påstått att Olof är objektiv, för det är han naturligtvis inte, men det är hans upplevelse och den är också värd att läsa och försöka förstå även om man inte håller med om slutsatsen. Mycket mer relevant för trådens grundämne (rubriken) än din upplevelse av facket på ett helt annat företag och i en helt annan position, men den har du skrivit om många gånger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg