Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
J Jontha skrev:
Så du är för minskad konsumtion?
JAG är det iaf.
Då människan förbrukat 1'a jordklotets samlade resurser redan i Februari varje år, så borde en normalintelligent vara för minskad konsumtion.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hemmakatten_1 skrev:
Kan du ge lite exempel på vad som är "tekniskt sett frivilligt i livet men i verkligheten inte det"?

Jag undrar på riktigt, handlar inte om att jävlas
Att gå gymnasiet, att ha försäkring på huset, att ha ett elabonnemang, att vara utan legitimation.
Det finns massor att ösa fram.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lättare sagt än gjort, du berör ett mycket sorgligt ämne ï de flesta europeiska länder, unga har inte råd att flytta hemifrån, psykiska ohälsan är växer och familjebildningarna påverkas, att ytterligare stänga dörren till deltagande i samhället för nästa generation kommer inte göra gott. Att bo själv är ett av kriterierna för att anses vara en fullvärdig deltagare i vuxensamhället.
Absolut. Men jag tror inte lösningen är att unga ska skuldsätta sig "över öronen".

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att gå gymnasiet, att ha försäkring på huset, att ha ett elabonnemang, att vara utan legitimation.
Bra exempel.
Fast jag behöver inte gå så långt för att hitta undantag i min närmaste bekantskapskrets. Där finns t.ex.;
- En person som hoppade av gymnasiet och startade eget företag. Han har nu lantbruk/snickeri med 3st anställda sedan snart 7år tillbaka.
- En person som aldrig haft hemförsäkring (eller så mycket andra försäkringar heller förresten) utan lagt undan motsvarande belopp på ett "what-if" konto istället

Skillnaden är väl att "gymnasieföreningen" och "försäkringsföreningen" inte hindrar dem från att få post eller byta däck på bilen...

Bara för att något är norm eller de flest gör så så måste man inte göra allt för att stoppa dem från att vara annorlunda.

D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kommer aldrig bli någon förändring om man bara lägger sig platt och acceptera sakernas nuvarande tillstånd, det behövs folk som Elon med flera som är så tjurskalliga att de utmanar hur saker alltid har varit.
Fast Musk har nog ingen önskan att förändra Sverige, det har han aldrig visat tecken på, hans intresse i den här frågan begränsas väl till Tesla?

De andra inblandade, arbetsgivarorganisationer och löntagarorganisationer, ser inget behov av förändringar i Sverige. Att ändra saker till det sämre bara för att man vill göra förändringar förstår jag mig inte på, lever du tex så själv?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Faktiskt en relevant kommentar. Kollektivavtal är inte enbart av ondo. För stora företag och för anställda i enklare jobb är detta en trygghet. Men det funkar nog mindre bra i branscher där arbetstagarna är attraktiva.

Jag skulle säga att för höga grundlöner, för svårt att bli av med personal osv riskerar en flykt av enklare jobb från sverige. Då ska istället de mer kvalificerade jobben (som också riskerar försvinna från sverige) betala skatt så att de som bara kunde få enklare, låglönejobb, istället får leva på bidrag. Vi har redan svårt att konkurrera med enklare jobb. Men med det sagt tycker jag inte man ska hamna i att folk kan få kicken över dagen, inte få lån för att jobbet är för osäkert, få ha dubbla jobb osv.

För enklare jobb är kollektivavtal bra. Troligen funkar de även bra för storföretag. Rationellt för både arbetsgivare och arbetstagare då man vet vad som gäller.

Jag tror inte alls det är drivkraften hos Musk. Det är en principsak. Givetvis kan man ge spetskompetens bra betalt även med kollektivavtal. Jag tror helt enkelt Musk inte vill nån annan ska bestämma. Han är chefen.

Folk vill ju jobba på Tesla ändå. Och de här andra företagen vi pratat om.

Hade tesla haft en sweatshop där mekanikerna jobbade 12h om dygnet och blev sparkade om de gick på muggen så skulle jag supporta IF M. Men nu verkar de ha bra villkor och har inte bett om att nån ska sabba deras jobb...

Just detta är grejen i detta fall. IF Metall offrar teslas välbetalda mekaniker som troligen i låg utsträckning är med i facket eller bett om detta. De tar ut underleverantören i Småland i sympatiåtgärd fast de har avtal, med risk att de blir av med jobben. De gör detta för samma principsak som att Musk inte vill ha kollektivavtal. Det är de starkas kamp där de som är längst ned är förlorarna. Som sagt, hade IF Metall ställt upp för företag med stora missförhållanden så hade jag helt ställt mig bakom en sådan åtgärd.
VI har ju redan ältat detta. Nej det blir problem att belöna sin spetskompetens korrekt på anslutna bolag. I teorin ska det gå men i praktiken blir det pannkaka

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Jontha skrev:
I så fall kommer svenskar att behöva kräva avgångsvederlag. I andra länder t.ex. Irland, Tyskland, Belgien och Nederländerna, blir företagen skyldiga att betala årslöner den dagen de ska göra sig av med folk. I Sverige har man 3 månader ATT JOBBA. Att ta bort LAS skulle skapa oreda på flera sätt som jag tidigare tagit upp. Ett av dessa är osäkerheten hos kreditgivare. Är du bankman vill du att din kund kan ge dig garantier om en viss kontinuitet. I slutändan blir det prisfall på bostäder då ingen kommer få lån, ingen kommer vilja köpa något då risken att bli av med jobbet gör att man måste vara mer restriktiv. Man har redan idag börjat göra uppluckringar i LAS för att anpassa den till dagens förhållanden. En eftergift var det s.k. studieomställningsstödet. Moderaterna har dock misslyckats totalt med den eftergiften då de personer som nappat på detta erbjudande inte får sina ansökningar handlagda innan studieperioden är slut.
[länk]

Och detta är bara ett exempel på hur Svensk Handel blåser folk. Man älskar att komma med sina ordmärkningar när det blir dags. På samma sätt kommer Tesla att lura sina anställda.
De flesta tjänstemän har ju detta även i Sverige.
Personligen skulle jag aldrig skriva på kontrakt på 3 månaders uppsägningstid. Då blir man ju livegen i princip mot sin arbetsgivare. SKa ju vara lätt byta jobb. Max en månad ska man ha. Gärna 2 veckor.

Jag har 1 månad med min kund. Vet vissa konsultbolag som VILL ha 3 månader. galet. Men det är väl mossiga gamla skitbolag iof

sysmali
Rejäl skrev:
Dom främsta är att man bör ta seden dit man kommer och inte tro att man kan göra som i lilla landet amerika över hela jordklotet…
Du låter som du sympatiserar med extrema högerkanten.

D djac skrev:
Ja, det är väl det som är frågorna.

Vad händer med Sverige om Tesla tvingas teckna kollektivavtal, respektive vad händer om vi urholkar rätten till privata arbetsmarknadsavtal och centraliserar detta också till centralmakten.

Min gissning på första alternativet är, -inte mycket, det kommer snart vara glömt, och på den andra så sällar jag mig inte till de som gissar på undergång men väl en rätt stökig period de kommande 3-4 valen när detta ska sätta sig, med minskad effektivitet som både kortsiktigt och långsiktig konsekvens.
Eller så släpper vi det helt fritt med vissa lagar runt diskriminering osv (som redan är på plats),

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Intressant, visste faktiskt inte att hemförsäkringen och att leva utan legitimation är frivilligt - just att ha legitimation underlättar ju en hel del i vardagen 🙂

Går såklart att klara sig utan allt detta, ställer dock lite mer/annorlunda krav.

Men med dessa exempel i jämförelse med Teslas situation så är det ändå enklare för personalen att söka sig till ett arbete där kollektivavtal finns. Skulle tro att samtliga som skrivit på har varit medvetna om att Tesla saknade kollektivavtal och att de istället erbjöd något annat som lockade.

P
sysmali sysmali skrev:
Du låter som du sympatiserar med extrema högerkanten.
Du ska nog inte dra så stora slutsatser om vad man skriver på ett forum…
För då blir du en av dom som tror en massa utan att veta och det vill vi ju inte😉

JanneJanne123
D djac skrev:
Fast Musk har nog ingen önskan att förändra Sverige, det har han aldrig visat tecken på, hans intresse i den här frågan begränsas väl till Tesla?

De andra inblandade, arbetsgivarorganisationer och löntagarorganisationer, ser inget behov av förändringar i Sverige. Att ändra saker till det sämre bara för att man vill göra förändringar förstår jag mig inte på, lever du tex så själv?
Det där med till det sämre ligger väl i betraktarens ögon, men jag försöker generellt att vara positiv till förändring och gillar att utmana varför saker är på ett visst sätt, det ingår i mitt jobb.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
sysmali
Rejäl skrev:
Du ska nog inte dra så stora slutsatser om vad man skriver på ett forum…
För då blir du en av dom som tror en massa utan att veta och det vill vi ju inte😉
Ok 😊

Blev orolig att du var som invandrarmotståndarna när du skrev: "De måste ta seden dit dom kommer".

Dessutom, hur skulle det se ut att tvinga alla anställda på Tesla att dansa runt midsommarstången, äta sill och dricka nubbe, sitta tyst i kommunaltrafiken, vara konflikträdd och knyta handen i fickan när man blir arg. Eller i värsta fall äta surströmming.

Allt för den "svenska modellen"

• Gilla
  • Haha
robhol och 7 till
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:
Ok 😊

Blev orolig att du var som invandrarmotståndarna när du skrev: "De måste ta seden dit dom kommer".

Dessutom, hur skulle det se ut att tvinga alla anställda på Tesla att dansa runt midsommarstången, äta sill och dricka nubbe, sitta tyst i kommunaltrafiken, vara konflikträdd och knyta handen i fickan när man blir arg. Eller i värsta fall äta surströmming.

Allt för den "svenska modellen"
Vi hade en diskussion om detta med SD på en arbetsplats de flesta som sympatiserade med dom var invandrare🤔på den arbetsplatsen sedan var det en del svenskar som höll tyst och då vet man ju inte vilka dessa lutar åt..
Ville bara säga att SD har en massa väljare som är invandrare…
Men jag står fast vid att Musken behöver vidga sin syn o rätta in sig i ledet annars kan han ta sitt pick o pack till Amerika..,
Tror inte att vi går under om han försvinner…
Tesla kommer bara få mer bekymmer med att sälja och sköta om sina kunder i Sverige…

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han vet att avtal innebär svårigheter att attrahera spetskompetens.
Trodde att man hyr in den från konsultbolag???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.