717 720 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så ser det inte alltid ut i verkligheten.J jonko skrev:
Precis, de används som generell buffert. Numera så kör många företag med tidsbegränsade anställningar istället (projektanställning mm) då det är billigare, men resultatet är detsamma. Dvs att folk inte får fast anställning. Iofs kan de komma in på LAS, vilket gör att de undviker att använda samma person igen, trots förkunskaper.Alfredo skrev:
Gig-ekonomin fungerar inte så bra tillsammans med facket (tyvärr), facket måste moderniseras. Och framförallt så måste facket sluta skydda kriminella. Numera så får de kriminella fantasisummor för att sluta (ett års lön exempelvis) och det finns de som satt detta i system. Några kommuner i Sverige har drabbats av personer som direkt efter fast anställning ser till att sprida rykten om sig själva som gör dem omöjliga att ha kvar (rykten som inte ens är sanna), bara för att bli utköpta. Så jobbar svensk "maffia" numera...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
F fsn skrev:Det är uppenbarligen en vanlig missuppfattning att tro att man varslar en person. Det gör man inte..
Sen hade dom väl enligt kommunistblaskan tagit ledigt för att agera strejkvakter (vilket man kan slå hål på som ren propaganda), hur rimligt är det att du själv kommer tillbaka efter semestern till en varslad tjänst med motiveringen att den är övertalig för att du tog semster?
Ska vi slakta grodan ytterligare?
Jag tänkte mer generellt eftersom jag inte kartlagt vilka som strejkvaktar, men förstår att man kan tolka det som jag trodde det
En tidigare arbetsgivare gick ut med ett varsel hos oss, kändes sådär som yngst och relativt nyanställd, men drabbade inte vår R&D då som var tur för mig gissar jag.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
De kunde valt och jobba och leverera värde istället .Ellenkaramellen skrev:
Förmåner som bygger på policys kan ändras ensidigt av arbetsgivaren.Det som finns i ett kollektivavtal är golvet. Att påstå nåt annat är skitsnack. Tesla kan inte hämnas på anställda som strejkat genom att t ex sänka deras löner. De anges i anställningsavtalen och måste förhandlas.
Sök på Fränsta på YT så kan ni se att det oavsett utgången av en strejk kan vara positivt att faktiskt stå upp för att företag i Sverige ska följa svenska modellen.
Konsulter i Sverige har i princip inte funnits de senaste tjugo åren, de är numera nästan uteslutande bemanningsbolag fast kvalificerad arbetskraft.
Framför allt för att lättare kunna göra sig av med folk man inte vill ha, och välja vilka man vill behålla
Framför allt för att lättare kunna göra sig av med folk man inte vill ha, och välja vilka man vill behålla
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Nej, det är fullständigt felaktigt.A ajn82 skrev:
Var hittar du ett företag som har som affärside att hyra ut högkvalificerad arbetskraft för korta perioder?F fsn skrev:
Jag har jobbat för ett av Sveriges absolut största och mest välkända konsultföretag, och de sysslade uteslutande med bemanning inom mina sektorer i alla fall. Jag har jobbat på ett flertal företag som köper in "konsulter", och där har det också uteslutande rört sig om bemanning
Hos oss (FoU i en udda gren) är konsulter "lower life form" som får göra skitgörat.
För de finns få konsulter som klarar själva core jobbet självständigt.
För de finns få konsulter som klarar själva core jobbet självständigt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ehum. Afry (tidigare ÅF)? Sweco? WSP? Reijlers?A ajn82 skrev:
Finns oerhört gott om konsulter i Sverige och har även historiskt funnits.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
I frågan om övertalighet så är det aldrig personer som blir varslade utan tjänster. I verkligheten så vet ju alla att det är en annan sak.richardtenggren skrev:
[bild]
Ska vi slakta grodan ytterligare?
Jag tänkte mer generellt eftersom jag inte kartlagt vilka som strejkvaktar, men förstår att man kan tolka det som jag trodde det
En tidigare arbetsgivare gick ut med ett varsel hos oss, kändes sådär som yngst och relativt nyanställd, men drabbade inte vår R&D då som var tur för mig gissar jag.![]()
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja att något som inte är avtalat kan ändras är väl ingen nyhet? Att jämföra policy med ett avtal är ju att jämföra äpplen och päron. Det är väl bara att jobba för att dessa förmåner kommer in i anställningsavtalet istället. I TM Swedens fall kanske de redan står där, vad vet vi?Ellenkaramellen skrev:
Förmåner som bygger på policys kan ändras ensidigt av arbetsgivaren.Det som finns i ett kollektivavtal är golvet. Att påstå nåt annat är skitsnack. Tesla kan inte hämnas på anställda som strejkat genom att t ex sänka deras löner. De anges i anställningsavtalen och måste förhandlas.
Sök på Fränsta på YT så kan ni se att det oavsett utgången av en strejk kan vara positivt att faktiskt stå upp för att företag i Sverige ska följa svenska modellen.