717 720 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Inget unikt med just tesla. Finns massor svenska inhemska bolag som kämpar mot denna uråldriga skitmodell. Tex Spotify.K Kurtivan skrev:
Vi förlorade ju tyvärr en frihetskämpe med Klarna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Jag tror @AndersMalmgren ser det som en förebyggande säkerhetsåtgärd. De skulle ju kunna komma att gå med i facket. 😂N Niq skrev:
Jag tror det blir svårt att ha parallella samhällen med olika uppsättningar av lagar för olika konstellationer, jag tycker det nuvarande systemet är flexibelt och bra, för mig räcker de exemplen som inträffat när vi får in tvingande lagstiftning som avskräckning, inte mer sånt tack.S Styrman_jansson skrev:Det sker ju nu i detta ögonblick. Arbetstagarna, i form av sitt fackförbund, utsätter TM Sweden för faran att gå i konkurs. Det har ju också hänt historiskt vilket vi sett flera exempel på i tråden.
Det är ju heller inte sant att arbetstagare inte utsatt sin arbetsgivare för rent fysiska faror. En snabb sökning ger t.ex. detta och vi har ju också alla "arbetarmobbar" som under Ryska revolutionen avrättade åtskilliga "klassfienden" inklusive företagsledare, storbönder och andra arbetsgivare.
Varför skulle inte modellen med kollektivavtal kunna leva parallellt med andra modeller för företag fungerar radikalt annorlunda. Syftet med kollektivavtal är ju trygghet, det säger ju facken själva, men det finns ju människor som istället kan tänka sig att ta jobba som mer innebär högre risk men också högre belöning. Elon säger ju själv att han vill att personalen ska bli en del av företaget (därav optioner) och att man på så sätt ska bygga ett "vi" istället för ett "vi och dom". Då försvinner ju i teorin lite av meningen med kollektivavtal i och med att företaget ägs av arbetarna, det finns ju inget vi och dom.
Jag tror inte modellen skulle falla även om ovanstående realiseras. Det kommer ju alltid finnas en majoritet av människor som prioriterar trygghet och för dem är det lämpligt att välja ett företag med just kollektivavtal. Men sedan har vi de som är villiga att kanske ta lite risker men också chansen att tjäna en hel del mer.
Vad en mediacoachad elit säger i en intervju i diskussionsform fäster jag mig inte så mycket vid, det är inte ointressant att höra fria ideer luftas men det är ju inte bindande precis och heller inte speciellt detaljerat hur hans färdplan mot detta förmodade nirvana ser ut.
Det finns redan goda möjligheter att leva på olika sätt i Sverige, många arrangerar sitt värv som konsulter och kan då hoppa på mycket välbetalda gig där längden inte är i förväg definierad. Jag har svårt att se något praktiskt arbetstagarbehov som inte kan uppfyllas idag.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kanske. Skillnaden är väl att företaget aldrig kommer ägas till 100% av arbetarna utan fortfarande kommer vara ett AB där vem som helts kan skaffa sig en andel. Det är heller inte syftet. Syftet är att arbetarna ska känna en större delaktighet och engagemang för företag eftersom när det går bra för det, går det bra för dem.N Niq skrev:Det finns många fall i historien där arbetarna attackerat sina arbetsgivare men det har oftast varit ett resultat av långvarigt förtryck och utsugande av fattiga för egen vinnings skull. Det går säkert att hitta undantag.
Är det inte lite åt det kommunistiska hållet med arbetsplatser som ägs av arbetarna?
Jag har ett färskt exempel i minne där en kollega i branschen kört eget ett tag, utan kollektivavtal, med 10-15 anställda där det alltid var lite jobbig med lönerna varje år. Alla gick missnöjda från mötet då personalen ville ha mer och han inte ansåg sig kunde ge mer med hänsyn till lönsamhet. Lösningen där blev att personalen fick andelar i företaget som en del av löneökningen samt även möjlighet att köpa in sig ytterligare. Resultatet blev att de fick en insikt i hur lönsamheten i företaget låg till och hur deras löner påverkade detta och vips, så var löneanspråken inte alls så höga längre.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det har jag ingen aning om huruvida en sådan korrelation finns. Personligen tror jag faktiskt att det motsatta är mer vanligt att de som anser att Tesla måste anpassa sig även anser att invandrare måste anpassa sig (fast det anser väl alla i lite olika utsträcknig?) Ser man på vilka partier fackets medlemmar röstar på i allt större grad är ju SD ett av de vanligare.K Kurtivan skrev:
Ser dock inte vad detta har något som helst med Teslas kollektivavtal att göra, men noterar att när vissa partier har slut på argument kan man alltid dra rasistkortet mot de med en motsatt åsikt. Här klistrar du ju på en åsikt på oss som ”står på teslas sida” helt utan grund.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg