Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O och en till skrev:
Jag tycker att jämförelsen med kyrkan haltar. Förr i tiden fanns ett enormt socialt tryck att gå i kyrkan, det fanns liksom inget alternativ. Det var inget man "bara" gjorde.
Här är det tvärtom, folk åker från andra orter till Umeå för att vara strejkvakter pga sin egen ideologiska övertygelse.

Hm, om vi ska dra en parallell till kyrkan så vill jag likna facket med kyrkan från förr. Tex:
- En organisation med stark koppling till staten (eller i alla fall det största paritet)
-Trögrörlig och vill behålla traditioner (vi har alltid gjort såhär, därför är det rätt)
-Den egna tolkningen är den enda rätta (i Sverige ska företag ha kollektivavtal vare sig de vill eller inte)
-Människor i frikyrkor drevs ut landet (lite raljant men det var en stark drivkraft för emigration) driver facket arbetstillfällen ur landet genom stridsåtgärder som hos företaget i Vetlanda som troligen kommer mista 50 arbetstillfällen.
Så du tycker liknelsen haltar? Det är väl precis så det var tidigare med facket, att det var en självklarhet som arbetare och något man mer eller mindre var tvingad till av samhället

O
P Pligg85 skrev:
Så du tycker liknelsen haltar? Det är väl precis så det var tidigare med facket, att det var en självklarhet som arbetare och något man mer eller mindre var tvingad till av samhället
Ja, det är ju precis det jag säger. Det var ett enormt socialt tryck förr i tiden att gå i kyrkan (eller vara med i facket för inte alltför länge sen).

Dom här arbetarna som har tagit ledig från sina jobb i Skellefteå (och som inte jobbar på Tesla) och åkt till Umeå för att strejkvakta gör det av egen övertygelse och inte social norm. Det är två helt olika anledningar och därför tycker jag att liknelsen haltar.

Edit: ordföljd, jag har nog lite dyslexi ändå ;-)

F
O och en till skrev:
Ja, det är ju precis det jag säger. Det var ett enormt socialt tryck förr i tiden att gå i kyrkan (eller vara med i facket för inte alltför länge sen).

Dom här arbetarna som har tagit ledig från sina jobb i Skellefteå (och som inte jobbar på Tesla) och åkt till Umeå för att strejkvakta gör det av egen övertygelse och inte social norm. Det är två helt olika anledningar och därför tycker jag att liknelsen haltar.

Edit: ordföljd, jag har nog lite dyslexi ändå ;-)
Vad exakt tillför detta ”engagemang” med att stå strejkvakt? Det verkar gå rätt dåligt med tanke på att verksamheten bedrivs. Känns ju som helt meningslös verksamhet och slöseri med tiden att stå där och frysa, även för en gammal ond kommunist.

O
F fsn skrev:
Vad exakt tillför detta ”engagemang” med att stå strejkvakt? Det verkar gå rätt dåligt med tanke på att verksamheten bedrivs. Känns ju som helt meningslös verksamhet och slöseri med tiden att stå där och frysa, även för en gammal ond kommunist.
Det visar ju ändå på att arbetarna på Tesla inte är ensamma. Vad det tillför i övrigt vet jag inte.

Jag är nog fel person att fråga för jag hade inte tagit ledigt för att strejkvakta men iofs är jag inte heller med i facket.

Men jag respekterar att de brinner så för sin sak och tycker det är bra att de engagerar i samhället. Det är faktiskt något som fler borde göra istället för att konsumera sociala medier, läsa skvallerpress eller kolla senaste realityserien.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Rätt dåligt är inte rätt ord, riktigt uselt verkar det som. Snacka om att jobba i motvind...

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
O
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rätt dåligt är inte rätt ord, riktigt uselt verkar det som. Snacka om att jobba i motvind...
Läget är ju helt låst så det går väl inget vidare för någon av parterna?

Dock har strejken fått uppmärksamhet internationellt, tex hos CNN, Reuters och BBC.

Det gynnar väl facket mer än det gynnar Tesla?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O och en till skrev:
Läget är ju helt låst så det går väl inget vidare för någon av parterna?

Dock har strejken fått uppmärksamhet internationellt, tex hos CNN, Reuters och BBC.

Det gynnar väl facket mer än det gynnar Tesla?
Vem det gynnar eller inte är för tidigt att säga. Som jag förstår är det nästan business as usual för TM Sweden AB.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem det gynnar eller inte är för tidigt att säga. Som jag förstår är det nästan business as usual för TM Sweden AB.
De har väl i det närmaste ökat sin verksamhet eftersom de fick ta över lackning och skadehantering från Werksta som förlorade en stor andel av sina kunder.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hade det inte varit något ironiskt om strejkvakterna blev varslade i sin tur, då deras företag nu insett att de är övertaliga 🤓

• Gilla
  • Haha
Nidhogg och 6 till
  • Laddar…
Nu varslar danska transportarbetare om sympatistrejk.

F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hade det inte varit något ironiskt om strejkvakterna blev varslade i sin tur, då deras företag nu insett att de är övertaliga 🤓
Det är uppenbarligen en vanlig missuppfattning att tro att man varslar en person. Det gör man inte..

Sen hade dom väl enligt kommunistblaskan tagit ledigt för att agera strejkvakter (vilket man kan slå hål på som ren propaganda), hur rimligt är det att du själv kommer tillbaka efter semestern till en varslad tjänst med motiveringen att den är övertalig för att du tog semster?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är uppenbarligen en vanlig missuppfattning att tro att man varslar en person. Det gör man inte..

Sen hade dom väl enligt kommunistblaskan tagit ledigt för att agera strejkvakter (vilket man kan slå hål på som ren propaganda), hur rimligt är det att du själv kommer tillbaka efter semestern till en varslad tjänst med motiveringen att den är övertalig för att du tog semster?
Under semester tar man in mindre arbeten/planerar för anställdas ledighet med tex sommarjobbare/vikarier.

Går man iväg från full produktion och arbetsgivaren märker att det fungerar ändå och produktionen inte blir lidande föds nog en tanke hos varje entreprenör om att du är övertalig och tär på sista raden .

F
P Peter Petterson skrev:
Under semester tar man in mindre arbeten/planerar för anställdas ledighet med tex sommarjobbare/vikarier.

Går man iväg från full produktion och arbetsgivaren märker att det fungerar ändå och produktionen inte blir lidande föds nog en tanke hos varje entreprenör om att du är övertalig och tär på sista raden .
Jävlar vad dumt… det gör man inte för att en person tar semester utan för att i stort sätt hela jävla företaget gör det. så de som tar ledigt på höstlovet är övertaliga? Och de som är sjuka två dagar i November är övertaliga? Och det dom vabbar 1 vecka i Februari är övertaliga?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jävlar vad dumt… det gör man inte för att en person tar semester utan för att i stort sätt hela jävla företaget gör det. så de som tar ledigt på höstlovet är övertaliga? Och de som är sjuka två dagar i November är övertaliga? Och det dom vabbar 1 vecka i Februari är övertaliga?
Planerad ledighet, Slumpmässigt få för sig att vara strejkvakt någon månad.

Vabb/sjukdom finns höjd för och någon som hör till och där dom andra tar din arbetsbörda för att dom vet att nästa gång är det dom som är sjuka/vabbar

Du ser inte skillnaden?

F
P Peter Petterson skrev:
Planerad ledighet, Slumpmässigt få för sig att vara strejkvakt någon månad.

Vabb/sjukdom finns höjd för och någon som hör till och där dom andra tar din arbetsbörda för att dom vet att nästa gång är det dom som är sjuka/vabbar

Du ser inte skillnaden?
Vad är det som får dig att tro att det är oplanerad ledighet? Dom har uppenbarligen fått ledigt, eller hur? Sen vad folk väljer att göra under sin ledighet är deras sak (om det nu verkligen är nån som är så korkad att man tar ledigt för att stå strejkvakt, jag tror det är mest propaganda).

Man brukar vanligtvis planera alla med en faktor för att statistiskt täcka för sjukdom och VAB. Det slår dock väldigt ojämnt och ställer till rätt mycket strul med ojämn fördelning, nyckelkompetenser mm. Men jag förväntar mig inte att du skall förstå sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.