717 720 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De blockerar bara till Sverige enligt ingressen (resten är låst), så påverkar bara svenskar marknaden fortfarande. Hade det blivit blockad i fler marknader kanske det hade påverkat Tesla, men så längre det bara är Sverige så tror jag inte det påverkar. Tesla får lätt avsättning för sina bilar på andra marknader.
Min gissning är att detta kommer sprida sig till fler länder.A ajn82 skrev:De blockerar bara till Sverige enligt ingressen (resten är låst), så påverkar bara svenskar marknaden fortfarande. Hade det blivit blockad i fler marknader kanske det hade påverkat Tesla, men så längre det bara är Sverige så tror jag inte det påverkar. Tesla får lätt avsättning för sina bilar på andra marknader.
Ja, ser onekligen ut som det kan växa, då blir det riktigt spännande. Om det hela är en bricka i ett större internationellt spel så ändras förutsättningar drastiskt.D djac skrev:
Tycker dock synd om de anställda på Teslas Sverige, för om Musk blir tvingad att ge sig globalt är jag övertygad om att det svenska företaget kommer läggas ned för att markera att det fortfarande finns gränser, för att inte förlora förhandlingsutrymme internationellt.
Redigerat:
Vi får väl se, jag skulle inte tro att det funkar nu, det tåget har nog gått, lägger han ner nu så lär det snarare dra med sig ännu mer sympati. Det skulle de nog ha gjort dag ett i sådana fall, innan det blev en grej.A ajn82 skrev:Ja, är onekligen ut som det kan växa, då blir det riktigt spännande. Om det hela är en bricka i ett större internationellt spel så ändras förutsättningar drastiskt.
Tycker dock synd om de anställda på Teslas Sverige, för om Musk blir tvingad att ge sig globalt är jag övertygad om att det svenska företaget kommer läggas ned för att markera att det fortfarande finns gränser, för att inte förlora förhandlingsutrymme internationellt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Sparka hela bunten och hyr in folk
Under måndagen löpte tidsfristen ut för Transportstyrelsen och de riskerar att få böta en miljon. Dock har de överklagat tingsrättens beslut så oklart vad som händer nu:
https://www.nyteknik.se/ekonomi/tra...beslut-om-teslas-registreringsskyltar/4217248
https://www.nyteknik.se/ekonomi/tra...beslut-om-teslas-registreringsskyltar/4217248
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Är ju numera polska elektriker som fixar Teslas superchargers och är väl bara en tidsfråga innan man tar in Polacker eller andra nationaliteter att sköta mekarnas jobb. Lyckas man ta sig förbi utmaningarna med posten på ett vettigt sätt så behöver facken växla upp för att det ska bita.
Det finns många fall i historien där arbetarna attackerat sina arbetsgivare men det har oftast varit ett resultat av långvarigt förtryck och utsugande av fattiga för egen vinnings skull. Det går säkert att hitta undantag.S Styrman_jansson skrev:Det sker ju nu i detta ögonblick. Arbetstagarna, i form av sitt fackförbund, utsätter TM Sweden för faran att gå i konkurs. Det har ju också hänt historiskt vilket vi sett flera exempel på i tråden.
Det är ju heller inte sant att arbetstagare inte utsatt sin arbetsgivare för rent fysiska faror. En snabb sökning ger t.ex. detta och vi har ju också alla "arbetarmobbar" som under Ryska revolutionen avrättade åtskilliga "klassfienden" inklusive företagsledare, storbönder och andra arbetsgivare.
Varför skulle inte modellen med kollektivavtal kunna leva parallellt med andra modeller för företag fungerar radikalt annorlunda. Syftet med kollektivavtal är ju trygghet, det säger ju facken själva, men det finns ju människor som istället kan tänka sig att ta jobba som mer innebär högre risk men också högre belöning. Elon säger ju själv att han vill att personalen ska bli en del av företaget (därav optioner) och att man på så sätt ska bygga ett "vi" istället för ett "vi och dom". Då försvinner ju i teorin lite av meningen med kollektivavtal i och med att företaget ägs av arbetarna, det finns ju inget vi och dom.
Jag tror inte modellen skulle falla även om ovanstående realiseras. Det kommer ju alltid finnas en majoritet av människor som prioriterar trygghet och för dem är det lämpligt att välja ett företag med just kollektivavtal. Men sedan har vi de som är villiga att kanske ta lite risker men också chansen att tjäna en hel del mer.
Är det inte lite åt det kommunistiska hållet med arbetsplatser som ägs av arbetarna?
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Fan va nice om vi kickar hela svenska sossestyrkan. Arbetskraftsinvandring är så sjukt niceJanneJanne123 skrev:
Jag betvivlar att det får någon större spridning som skulle påverka Elon Musk. Kollektivavtal är något typiskt svenskt. Eftersom Sverige är i det stora mycket liten marknad så lägger Musk nog hellre ned den svenska verksamheten. Tecknar ett avtal med någon verkstadskedja om service för befintligar sålda bilar och packar ihop och drar.A ajn82 skrev:Ja, ser onekligen ut som det kan växa, då blir det riktigt spännande. Om det hela är en bricka i ett större internationellt spel så ändras förutsättningar drastiskt.