717 745 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är väl vardag för alla gästarbetare som bärplockare m.m.kashieda skrev:
Jag arbetade på en restaurang i min ungdom. Den thailändska kocken gjorde 7dagars veckor med 12h+ om dagen.
Tjänade 10k-12k i månaden, lejonparten svart. Köksan låg ungefär på samma tider, men jag är osäker vad hon fick ut.
Slutade med att kocken blev utvisad. Det hade blivit konflikt med vännen som lånat/hyrt ut id-kortet han reste hit på, så myndigheterna kom och plockade upp honom.
Tur att våra arbetsgivare tar hand om de anställda.Unikt namn skrev:
Det är väl vardag för alla gästarbetare som bärplockare m.m.
Jag arbetade på en restaurang i min ungdom. Den thailändska kocken gjorde 7dagars veckor med 12h+ om dagen.
Tjänade 10k-12k i månaden, lejonparten svart. Köksan låg ungefär på samma tider, men jag är osäker vad hon fick ut.
Slutade med att kocken blev utvisad. Det hade blivit konflikt med vännen som lånat/hyrt ut id-kortet han reste hit på, så myndigheterna kom och plockade upp honom.
Ja, det är när man ser sånt som man inser att @AndersMalmgren har rätt när han säger att fackförbund och kollektivavtal är helt överflödiga. Alla arbetsgivare vill alltid de anställdas allra bästa.kashieda skrev:
Det är rörande. 🥹
Renoverare
· Stockholm
· 20 381 inlägg
F fsn skrev:
Farstatjej90 skrev:
Är det proletärmorgonmöte?Nissens skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Vet inte... äkta proletärer äter ofta lunch samtidigt som min väckarklocka ringer så jag missade nog mötet.AndersMalmgren skrev:
Men du måste förstå att ett hån mot dig betyder inte att man är en arbetare, arbetslös, bidragstagare eller i grunden politisk meningsmotståndare. Du måste söka de lite enklare lösningarna, det är naturligtvis för att du är en idiot.
Just dessa "stjärnkrogar" tror jag du måste inse att det är du och nån procent av befolkningen till som bryr sig om. För oss övriga så är det lika viktigt som en VAZ försäljare. Dvs nåt man aldrig besöker eller ens vill besöka. Det är fråga om preferenser och inte politik. Ta GW och Jan Guillou, jag vet inte men gissar de gärna går på stjänkrogar. Men om jag inte missminner mig så är de inte direkt moderater. Jag tror det omvända är lika sant.AndersMalmgren skrev:
Sen finns det förstås saker i en större stad som saknas i mindre. En butik som säljer speciella elgitarrer, en butik som säljer A0 skala på modelljärnväg osv. Men relativt många av oss klarar oss bra och har aldrig saknat dessa inrättningar.
Och detta med "vinluncher". Jag måste säga att jag är rätt osugen att dricka vin på lunchen.
Så att detta skulle vara nåt mål alla vill uppnå tror jag du måste ta in.
Det är väl samma sak med tex en Ferrari. Väldigt många vill i praktiken hellre ha en volvo kombi av praktiska skäl.
Sen tackar nog få nej om de blir bjuden på en stjärnkrog eller en avlägsen släkting testamenterar en sportbil.
Min fru jobbade ett tag på strandvägen på en firma som besökte de finare lunchställena därikring ett par gånger i veckan (inga stjärnkrogar kanske, men inga syltor heller), hon blev ofta bjuden på lunchen (fick nån gång ibland betala själv). Nog förstod jag det som att hon inte hade nåt emot det. Men samtidigt, nån företagsläkare de hade sa att en riskfaktor i den branschen var stress eller "gott leverne", ofta en kombination. Jag har inte upplevt hon beklagat sig att hon saknar detta sen hon börjat jobba i förorten... Att sen det är roligare att vara i en stad än i ett industriområde i en förort, det håller jag absolut med om. Men för många är nog det än bättre få vara på lansorten än i stan. Igen. En fråga om preferenser...
Nä, nu ska jag gå och läsa arbetarbladet till kaffet!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kul att ni beter er precis som Musks ansåg att förhållande mellan fack och arbetsgivare vanligtvis blir. En sorts "Lords and peasants" mentalitet där man med all nödvändighet måste vara antagonister eftersom motparten alltid förutsetts vara en skitstövel.Unikt namn skrev:
Jag tror inte sådana fördomar borgar för någon vidare trevlig arbetsplats... Kollektivavtal eller ej...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Att det finns dåliga arbetsgivare därute är vi nog alla överens om. Om du tycker det är rörande att någon tror gott om arbetsgivare tycker jag själv att det är upprörande att dra alla arbetsgivare över en kam genom att utgå ifrån att alla arbetsgivare är utsugande girigbukar.Nissens skrev:
Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan och kollektivavtal kanske behövs på vissa ställen, men det vore väl rimligt att åtminstone någon part på företaget vill ha avtal? Nu är det ju bara den externa parten IF metall som vill ha ett avtal, varesig Tesla eller en majoritet av de anställda är ju intresserade.
Renoverare
· Stockholm
· 20 381 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 381 inlägg
När det gäller icke kvalificerat arbete så kan jag hålla med om att sanningen säkert möts på mitten. När det gäller kvalificerat arbete så tror jag det ser helt annorlunda ut. Därför att då råder marknadsekonomi mycket mer.JanneJanne123 skrev:
Att det finns dåliga arbetsgivare därute är vi nog alla överens om. Om du tycker det är rörande att någon tror gott om arbetsgivare tycker jag själv att det är upprörande att dra alla arbetsgivare över en kam genom att utgå ifrån att alla arbetsgivare är utsugande girigbukar.
Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan och kollektivavtal kanske behövs på vissa ställen, men det vore väl rimligt att åtminstone någon part på företaget vill ha avtal? Nu är det ju bara den externa parten IF metall som vill ha ett avtal, varesig Tesla eller en majoritet av de anställda är ju intresserade.
Fast det är ju ursprunget till alla fackföreningar och arbetsmarknadslagar, historiska missförhållande och genom detta en brist på trovärdighet hos arbetsgivarsidan.S Styrman_jansson skrev:Kul att ni beter er precis som Musks ansåg att förhållande mellan fack och arbetsgivare vanligtvis blir. En sorts "Lords and peasants" mentalitet där man med all nödvändighet måste vara antagonister eftersom motparten alltid förutsetts vara en skitstövel.
Jag tror inte sådana fördomar borgar för någon vidare trevlig arbetsplats... Kollektivavtal eller ej...
Detta är ju något man förtjänar och det står arbetsgivare i stort fritt att börja bygga upp ett sådant förtroende när som helst, tyvärr är det ju så att det måste vara brett, att enskilda är hur bra som helst påverkar inte så mycket.
De svenska arbetsgivarna har fått ett större förtroende än i andra länder genom att de kan sluta avtal direkt med arbetstagarna, utan politikens godkännande av detaljer. Det många här förordar är att detta förtroendet är för stort och att det vore bättre med en mer totalitär stat.