717 792 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför skulle den svenska modellen rämnaJanneJanne123 skrev:
Sen som PS i det hela om ekonomi vad jag vet. Inom elfacket och kollektivavtal eller hängavtal, SKA arbetsgivaren dra avgiften till facket från en anställd med en viss procent, oavsett om den anställde är medlen i facket eller inte, görs inte det så är det ett avtalsbrott från förtagarens sida och bestraffas med en stämning till arbetsdomstolen med krav om vite/skadestånd som kan uppgå till stora belopp, Var fanns den s.k frivillighet för anställd då att vara med i facket eller inte. Avtalet säger klart och tydligt, spelar ingen roll, alla ska betala som verkar i elbranchen och är anställd. Finner märkligt, men har ett avtal undertecknats och det står i det, så den anställde inget att säga till om, detta ska dras från dennes nettolön, som blir efter skatt. Osökt kan man fråga sig vad det innebär med OAVSETT om den är med i facket, frivillig avgift pyttsan det finns inget frivilligt i det, det är krav enligt avtal och den anställde får finna sig i det, Nu finns det en vägg att gå, den anställde vägrar arbetsgivarn att dra avgiften, Det har denne rätt att kräva, vad som skulle hända vet jag ej, men är något mellan fack och anställd kan jag tänka. Kommer fcket att stämma den anställde eller arbetsgivaren har jag inte forskat, för att få in avgiften. Som ytterliggare nu mänadslönenerna, acord är liksom inte aktuellt på mindre företag nu, förr så skulle facket ha någon form av kontrollavgift som belöpte sig på acordslistorna med viss % och det fick acordslaget betala plus medlemsavgiften. Stora summor som facket drog/drar in.
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Har följt tråden, ja inte sedan start men, länge nu, mycket pga herr Malmgren👍 finner tråden extremt roande, mycket pga diskussionerna kring facket och kollektivavtal, bra jobbat alla!! Robinson kan slänga sig i väggen😁🍻
Samma med it konsulter. En summa på ett ratecard, onshore, nearshore eller offshore.AndersMalmgren skrev:
Med bra business att sälja sådana stackare. Dom jobbar och jag skrattar när jag cashar min bonus för minimalt jobb. 🤑
Renoverare
· Stockholm
· 20 436 inlägg
Spelar ingen roll om man städar toalett, spikar in spikar eller knappar på datorn. Visar man stolt upp månadens stämpelkort så är man utom räddning.K kasper1 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/postnord-sager-nej-till-tesla--o0nbs8
Ingen post för Musk. Brevbärarn får sympatistrejka.
Ingen post för Musk. Brevbärarn får sympatistrejka.
Renoverare
· Stockholm
· 20 436 inlägg
HmmmUnikt namn skrev:
Bakgrunden är att Postnord inte levererat Teslas registreringsskyltar, då brevbärarna är medlemmar i fackförbund som sympatistrejkar mot Tesla i bolagets konflikt med IF Metall.
Är alla brevbärare medlemmar i fackförbund och sympatistrejkar eller finns det icke fackanslutna brevbärare som skulle kunna dela ut posten?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Inte för att jag förstår vad Skellefteå har med Tesla att göra förutom att det finns en bra supercharger där som jag använder ibland när jag passerar, men jag är glad att någon sprider dessa vanföreställningar om norrlandskusten. Det gör att vi slipper daydrinkers från vasastan som flyttar hit för att parasitera 😆AndersMalmgren skrev: