717 764 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
De enda siffror jag har sett är att det finns ungefär 130 anställda inom Metalls område och av dem är drygt hälften med i Metall samt att i stort sett alla av dem strejkar. Siffrorna kommer från Metall så visst kan de vara avrundade så som de önskar men å andra sidan om de blev påkomna med att ljuga stort så skulle det ju slå tillbaks mot dem själva.JanneJanne123 skrev:
Sen försöker ju Tesla vinkla det åt andra hållet och jämför då med alla deras 600 anställda, vilket ju leder till att 10 % strejkar. Men det har ju aldrig varit tal om att de som inte är med i Metall ska strejka.
Att många gick med i någon av de lokala fackföreningarna när Klarna skulle säga upp 10 % indikerar väl just att man inte var så nöjd med anställningsavtalet de hade utan då insåg att där fanns en del nackdelar som man inte hade tänkt på förut.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Möjligt att någon gjorde, men de jag refererar till här är folk som hade varit med i facket sedan långt innan uppsägningarna för att få den där inkomstförsäkringen. De blev mäkta förvånade när facket hotade dem med uteslutning om de inte gick med på att strejka. Nu gick det aldrig så långt hos Klarna, men att tvinga folk att strejka låg i unionens kort.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 401 inlägg
Min sambo är med i optikerförbundet för att få tidningen, jag borde sexvägra.JanneJanne123 skrev:
Är en majoritet med i facket plötsligt? Har varit så många inlägg, men så minns jag inte siffrorna som presenterades tidigare.
Oavsett kan man ju inte ta för givet att man är för kollektivavtal bara för att man är med i ett fack. Tex var ju många på Klarna med i facket på grund av inkomstförsäkringen utan att för den delen vara positiva till kollektivavtal.
Men hennes arbetsgivare har inte kollektivavtal ♥️
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
OkejJanneJanne123 skrev:
Möjligt att någon gjorde, men de jag refererar till här är folk som hade varit med i facket sedan långt innan uppsägningarna för att få den där inkomstförsäkringen. De blev mäkta förvånade när facket hotade dem med uteslutning om de inte gick med på att strejka. Nu gick det aldrig så långt hos Klarna, men att tvinga folk att strejka låg i unionens kort.
Jag såg i någon artikel gällande Klarna och Unionen att de hade typ 600 medlemmar innan uppsägningarna och sen typ drygt 1000. Unionen är bara en av fackföreningarna där, Sveriges ingenjörer och åtminstone en till finns där också.
Renoverare
· Stockholm
· 20 401 inlägg
Men det var bra fester. Har jag berättat att jag lyckades trigga larmet i Sturegallerian en sen kväll efter stängning? Genade genom Tures. Var inge smartJanneJanne123 skrev:
Det kallas erfarenhet. Erfarenhet av att bli blåst och tvingas driva rättsprocess för att få någon lön överhuvudtaget för utfört arbete.JanneJanne123 skrev:
Och enda alternativet är att avtalet ska utformas av en politisk intresseorganisation? Som t.ex. kräver att pensionen ska förvaltas av intresseorganisationens förvaltningsbolag.
Er syn på företagare och arbetsgivare är hopplöst förlegad och varför ni tror att Kalle Fackpamp är någon form av garant för att ni ska få bra villkor har jag oerhört svårt att förstå. Hur motiverar ni er ens er själva att gå till jobbet varje dag med inställningen att företaget ni jobbar på kommer ta minsta tillfälle de får för att blåsa er. Har ni samma inställning åt andra hållet?
Jag tror du drar en felaktig slutsats - att man är med i facket behöver inte alls betyda att man vill ha ett kollektivavtal. På min arbetsplats är t ex säker 90% med i facket men ingen har önskat kollektivavtal.BirgitS skrev:
/Krille
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg