Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag förstår inte vad ni argumenterar för. Det är av yttersta vikt att Tesla skaffar kollektivavtal för annars rämnar den svenska modellen. Men det gäller bara för de personer som är blåkragar. Om Tesla nu ska ha kollektivavtal är väl det enda rimliga att det ska gälla alla anställda?
Det blir väl så automatiskt, skiten smittar som Gonorré på Ibiza.

• Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka alla löntagare är det som ska påverkas via strejken?
Metall önskar väl snarast att det är företaget som ska påverkas av strejken. Eller hur?
Vilken värld lever du i som tror en strejk mot Tesla inte slår mot alla löntagare?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ok!
Trodde du att inga tjänstemän var med i facket, eller vad menade du?

JanneJanne123
Dan1891 Dan1891 skrev:
Trodde du att inga tjänstemän var med i facket, eller vad menade du?
Nej, jag är själv tjänsteman och arbetar på ett företag med kollektivavtal.

Det jag undrar är varför Birgit et al bara anser att det är de medarbetare hos Tesla som jobbar i verkstan som borde omfattas av ett kollektivavtal.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Du borde väl veta att fackföreningsrörelsen är stark i resten av EU också. Så du önskar mer detaljregleringar i lagar som blir kompromisser för att gälla alla anställda även om det blir sämre för vissa branscher och ökad byråkrati.
Om det gör att vi slipper det här godtycket med företag som påtvingas kollektivavtal är mitt svar tveklöst ja.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…

Det jag undrar är varför Birgit et al bara anser att det är de medarbetare hos Tesla som jobbar i verkstan som borde omfattas av ett kollektivavtal.
Du får komma till min kund i samma bransch. VDn hatar facket, vi sitter och snackar om detta vid frukosten på kontoret :)

• Älska
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilken värld lever du i som tror en strejk mot Tesla inte slår mot alla löntagare?
Som jag redan har frågat: Vad menar du med "alla löntagare"?
Alla löntagare i Sverige?

Om det gör att vi slipper det här godtycket med företag som påtvingas kollektivavtal är mitt svar tveklöst ja.
Samma VD har ett och annat att säga om Fora 🤣

• Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag redan har frågat: Vad menar du med "alla löntagare"?
Alla löntagare i Sverige?
Alla löntagare på bolaget i fråga. Tesla I detta fallet.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS

Jag har inte ens påstått att mekanikerna på Tesla måstet ha kollektivavtal. Men tydligen är en majoritet av dem med i facket och då vill de väl själva det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Alla löntagare på bolaget i fråga. Tesla I detta fallet.
Nej, om man ska påverka alla löntagare via strejk måste man också få med sig alla löntagare på bolaget.
Det håller jag inte alls med om. Fullkomligt ointressant hur fördelningen mellan olika sorters jobb är.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte ens påstått att mekanikerna på Tesla måstet ha kollektivavtal. Men tydligen är en majoritet av dem med i facket och då vill de väl själva det.
Är en majoritet med i facket plötsligt? Har varit så många inlägg, men så minns jag inte siffrorna som presenterades tidigare.

Oavsett kan man ju inte ta för givet att man är för kollektivavtal bara för att man är med i ett fack. Tex var ju många på Klarna med i facket på grund av inkomstförsäkringen utan att för den delen vara positiva till kollektivavtal.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…

…på grund av inkomstförsäkringen utan att för den delen vara positiva till kollektivavtal.
Det är nog den främsta anledningen till att jag är med i ett fack. Det och kanske att de har en del rätt justa utbildningar.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Men nog kändes det lite så under de åren som jag jobbade på ett företag utan kollektivavtal, 25 anställda och vi hörde hur de tre ägarna myglade för att komma undan skatt på olika sätt t.ex. la in privata utgifter i företaget och tyckte att anställda skulle hjälpa dem hemma med deras privata datorer och nätverk.
Jag har förövrigt jobbat på ett mindre IT-företag som är obehagligt likt det du beskriver. Gissa vilka deras största kund var, ett fackförbund såklart! Där lärde jag mig förövrigt mycket om hur den fackliga korruptionen fungerar och det är inte vackert.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag aldrig anställa arbetare eller piloter. De får man hyra om behovet finns
Det är ett icke-problem. Finns inte utrymme för att anställa en arbetare, än mindre en pilot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.