717 770 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 407 inlägg
Det blir väl så automatiskt, skiten smittar som Gonorré på Ibiza.JanneJanne123 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 407 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej, jag är själv tjänsteman och arbetar på ett företag med kollektivavtal.Dan1891 skrev:
Det jag undrar är varför Birgit et al bara anser att det är de medarbetare hos Tesla som jobbar i verkstan som borde omfattas av ett kollektivavtal.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Om det gör att vi slipper det här godtycket med företag som påtvingas kollektivavtal är mitt svar tveklöst ja.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 407 inlägg
Du får komma till min kund i samma bransch. VDn hatar facket, vi sitter och snackar om detta vid frukosten på kontoretJanneJanne123 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 407 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 407 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
Jag har inte ens påstått att mekanikerna på Tesla måstet ha kollektivavtal. Men tydligen är en majoritet av dem med i facket och då vill de väl själva det.JanneJanne123 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Det håller jag inte alls med om. Fullkomligt ointressant hur fördelningen mellan olika sorters jobb är.AndersMalmgren skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Är en majoritet med i facket plötsligt? Har varit så många inlägg, men så minns jag inte siffrorna som presenterades tidigare.BirgitS skrev:
Oavsett kan man ju inte ta för givet att man är för kollektivavtal bara för att man är med i ett fack. Tex var ju många på Klarna med i facket på grund av inkomstförsäkringen utan att för den delen vara positiva till kollektivavtal.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag har förövrigt jobbat på ett mindre IT-företag som är obehagligt likt det du beskriver. Gissa vilka deras största kund var, ett fackförbund såklart! Där lärde jag mig förövrigt mycket om hur den fackliga korruptionen fungerar och det är inte vackert.BirgitS skrev:
Men nog kändes det lite så under de åren som jag jobbade på ett företag utan kollektivavtal, 25 anställda och vi hörde hur de tre ägarna myglade för att komma undan skatt på olika sätt t.ex. la in privata utgifter i företaget och tyckte att anställda skulle hjälpa dem hemma med deras privata datorer och nätverk.