Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Känns det inte lite meninglöst att blanda in tjänstemännen på Tesla eftersom det inte gäller dem?
Men som sagt även med bara en enda fackansluten så är det inte en kvalificerad gissning att tro att ingen vill strejka.
Men varför är den svenska modellen bara viktig för LO-kollektivet, ska de stackars tjänstemännen lämnas åt sitt öde hos den onde kapitalisten?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och enda alternativet är att avtalet ska utformas av en politisk intresseorganisation?
Jag har inte sett till något annat alternativ. Vad är det tredje alternativet enligt dig?
Er syn på företagare och arbetsgivare är hopplöst förlegad och varför ni tror att Kalle Fackpamp är någon form av garant för att ni ska få bra villkor har jag oerhört svårt att förstå. Hur motiverar ni er ens er själva att gå till jobbet varje dag med inställningen att företaget ni jobbar på kommer ta minsta tillfälle de får för att blåsa er. Har ni samma inställning åt andra hållet?
Det får du fråga andra om eftersom det inte är applicerbart på mig.

Men nog kändes det lite så under de åren som jag jobbade på ett företag utan kollektivavtal, 25 anställda och vi hörde hur de tre ägarna myglade för att komma undan skatt på olika sätt t.ex. la in privata utgifter i företaget och tyckte att anställda skulle hjälpa dem hemma med deras privata datorer och nätverk.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett till något annat alternativ. Vad är det tredje alternativet enligt dig?
Att vi överger vårt undantag från EUs gemensamma regler och skaffar en lagstiftning som löser det här. På köpet kanske vi kan få fler billiga hyresrätter på Norra Bantorget?

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Umeå är ett rött tillhåll. Ingen är överraskad.
Anders var det ju tydligen eftersom han sa att bara 10 % är med i facket och att ingen på Tesla vill strejka.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Men nog kändes det lite så under de åren som jag jobbade på ett företag utan kollektivavtal, 25 anställda och vi hörde hur de tre ägarna myglade för att komma undan skatt på olika sätt t.ex. la in privata utgifter i företaget och tyckte att anställda skulle hjälpa dem hemma med deras privata datorer och nätverk.
Om du inte gillade hur företaget sköttes hade det väl varit rimligt att se sig om efter annan arbetsgivare?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej ska man ha strejk måste man såklart ha med en majoritet av löntagarna på bolaget i fråga
Nej, det blir ju bara löjligt att blanda in folk som är anslutna till andra fackförbund.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Men varför är den svenska modellen bara viktig för LO-kollektivet, ska de stackars tjänstemännen lämnas åt sitt öde hos den onde kapitalisten?
Fråga de som jobbar på lämpligt förbund för tjänstemän i stället för mig.

BirgitS
Att vi överger vårt undantag från EUs gemensamma regler och skaffar en lagstiftning som löser det här. På köpet kanske vi kan få fler billiga hyresrätter på Norra Bantorget?
Du borde väl veta att fackföreningsrörelsen är stark i resten av EU också. Så du önskar mer detaljregleringar i lagar som blir kompromisser för att gälla alla anställda även om det blir sämre för vissa branscher och ökad byråkrati.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag förstår inte vad ni argumenterar för. Det är av yttersta vikt att Tesla skaffar kollektivavtal för annars rämnar den svenska modellen. Men det gäller bara för de personer som är blåkragar. Om Tesla nu ska ha kollektivavtal är väl det enda rimliga att det ska gälla alla anställda?

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Om du inte gillade hur företaget sköttes hade det väl varit rimligt att se sig om efter annan arbetsgivare?
Det var mycket riktigt inte så länge jag var anställd där, men ens erfarenheter bär man med sig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag är tjänsteman och är medlem i Unionen. Företaget jag är anställd hos har kollektivavtal med Unionen, och jag ser ingen nackdel med det.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det blir ju bara löjligt att blanda in folk som är anslutna till andra fackförbund.
Nej, om man ska påverka alla löntagare via strejk måste man också få med sig alla löntagare på bolaget. Det löjliga här är facken.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det var mycket riktigt inte så länge jag var anställd där.
Då fungerade ju marknadsekonomin precis så som det är tänkt, så bra!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
JanneJanne123
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag är tjänsteman och är medlem i Unionen. Företaget jag är anställd hos har kollektivavtal med Unionen, och jag ser ingen nackdel med det.
Ok!

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, om man ska påverka alla löntagare via strejk måste man också få med sig alla löntagare på bolaget. Det löjliga här är facken.
Vilka alla löntagare är det som ska påverkas via strejken?
Metall önskar väl snarast att det är företaget som ska påverkas av strejken. Eller hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.