717 770 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Men varför är den svenska modellen bara viktig för LO-kollektivet, ska de stackars tjänstemännen lämnas åt sitt öde hos den onde kapitalisten?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
Jag har inte sett till något annat alternativ. Vad är det tredje alternativet enligt dig?JanneJanne123 skrev:
Det får du fråga andra om eftersom det inte är applicerbart på mig.JanneJanne123 skrev:
Er syn på företagare och arbetsgivare är hopplöst förlegad och varför ni tror att Kalle Fackpamp är någon form av garant för att ni ska få bra villkor har jag oerhört svårt att förstå. Hur motiverar ni er ens er själva att gå till jobbet varje dag med inställningen att företaget ni jobbar på kommer ta minsta tillfälle de får för att blåsa er. Har ni samma inställning åt andra hållet?
Men nog kändes det lite så under de åren som jag jobbade på ett företag utan kollektivavtal, 25 anställda och vi hörde hur de tre ägarna myglade för att komma undan skatt på olika sätt t.ex. la in privata utgifter i företaget och tyckte att anställda skulle hjälpa dem hemma med deras privata datorer och nätverk.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Om du inte gillade hur företaget sköttes hade det väl varit rimligt att se sig om efter annan arbetsgivare?BirgitS skrev:
Men nog kändes det lite så under de åren som jag jobbade på ett företag utan kollektivavtal, 25 anställda och vi hörde hur de tre ägarna myglade för att komma undan skatt på olika sätt t.ex. la in privata utgifter i företaget och tyckte att anställda skulle hjälpa dem hemma med deras privata datorer och nätverk.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
Du borde väl veta att fackföreningsrörelsen är stark i resten av EU också. Så du önskar mer detaljregleringar i lagar som blir kompromisser för att gälla alla anställda även om det blir sämre för vissa branscher och ökad byråkrati.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag förstår inte vad ni argumenterar för. Det är av yttersta vikt att Tesla skaffar kollektivavtal för annars rämnar den svenska modellen. Men det gäller bara för de personer som är blåkragar. Om Tesla nu ska ha kollektivavtal är väl det enda rimliga att det ska gälla alla anställda?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 407 inlägg
BirgitS