717 792 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Olika företag som jag jobbat på eller haft bekanta som jobbat på som har haft kollektivavtal har haft olika sätt att belöna sina anställda. Det har varit bland annat ackord, provision,bonus per antal och årsbonus baserat på företagets vinst utdelat efter arbetsinsats.S Styrman_jansson skrev:Personen i intervjun bekräftar exakt mina erfarenheter av kollektivansluten löneutveckling. Oavsett hur mycket man ställt upp, skapat affärer eller på något sätt gjort något mer än det absoluta minimum får man lön efter en pott/tabell baserat på framförhandlad kollektiv "standardlön". Ska det hända något får man byta jobb eller minst hota med att säga upp sig.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jo man får ju hitta andra vägar att belöna sina anställda när det blir bökigt att höja lön.N Niq skrev:
Håller med det är en fråga om preferenser. Alla har inte samma preferenser som Anders, även om man kan se att Stockholm är populärt. Men återigen, det finns sannolikt massor med folk som bor i Stockholm pga helt andra anledningar än Anders. Själv skiter jag fullkomligt i Michelin krogar. Nån annan skiter helt i operan. Men för någon är det skitviktigt.pacman42 skrev:
Jag vet många som flyttar från storstad för att för dem är djur, natur, friluftsliv viktigare än att glida runt på Stureplan. Det är absolut inte misslyckade människor utan kompetenta, högutbildade människor. Så synen att alla utanför Stockholm är misslyckade är helt fel. Säkert sitter massor med folk i London, New York, Honkong och Paris och undrar hur fan nån kan bo i hålan Stockholm bland isbjörnarna...
Precis. Inom mitt företag så flyttar folk ut från Stockholm och Göteborg då jobbet numera kan göras varifrån som helst då man ändå inte träffar de man jobbar med.J JohanLun skrev:Håller med det är en fråga om preferenser. Alla har inte samma preferenser som Anders, även om man kan se att Stockholm är populärt. Men återigen, det finns sannolikt massor med folk som bor i Stockholm pga helt andra anledningar än Anders. Själv skiter jag fullkomligt i Michelin krogar. Nån annan skiter helt i operan. Men för någon är det skitviktigt.
Jag vet många som flyttar från storstad för att för dem är djur, natur, friluftsliv viktigare än att glida runt på Stureplan. Det är absolut inte misslyckade människor utan kompetenta, högutbildade människor. Så synen att alla utanför Stockholm är misslyckade är helt fel. Säkert sitter massor med folk i London, New York, Honkong och Paris och undrar hur fan nån kan bo i hålan Stockholm bland isbjörnarna...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Jo, bilarna behöver verkligen mekas med. Rätt mycket faktiskt. Det är precis som en vanlig bil och det är rätt mycket verkstadsjobb som inte handlar om drivkälla. Nu är just drivkälla Teslas styrka men på allt annat är dom klart under medel så där har dom säkerligen fler fel än genomsnittet.JanneJanne123 skrev:
Men det är ett bra förslag. På mitt jobb har vi många som traditionellt skulle ha varit med i Metall och så vitt jag vet så är alla registrerade som tjänstemän och med i nåt lämpligt förbund om dom är anslutna, gissningsvis Unionen. Nu verkar det inte aktuellt ändå men skulle nästan vilja påstå att Unionens kollektivavtal är betydligt bättre lämpat för hur arbetet ser ut på en modern märkesbilverkstad än Metalls fylledimmor.
Renoverare
· Stockholm
· 20 438 inlägg
Mörkt och jävligt Ingen kultur att prata om. Sedan fäviken stängde, inga stjärnkrogar att tala om. (Och då låg den rätt långt söder ut utanför Åre).pacman42 skrev:
Att åka utomlands är ett projekt i sig då inga flyg utan byte går därifrån
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Skrev det där med mekandet med lite ironi, men det går ju inte fram så bra i skrift 🙂F fsn skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Detta har jag också noterat. Företaget jag jobbar på finns representerat på många platser i Sverige och även i Stockholm. Vi har märkt av rätt många hemvändare som fortfarande "tillhör" Stockholmskontoret men flyttat tillbaka till hemort/landsbygd och jobbar på distans.pacman42 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja och det blir ju lättare att belöna en anställd på det sättet när det inte går genom normal löneökning.N Niq skrev:
Men tantiem och dylikt är inte helt okomplicerat fackmässigt. En gammal kompis råkade ut för att man från fackens sida ansåg att en större del av "potten" skulle fördelas till "fotfolket"(deras ord) då ledningen ändå hade tantiem och företaget gick ju så bra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 438 inlägg
Att lönerna går mot mitten gäller heller inte bara okvalificerade jobb utan tex Janne har vittnat om svårigheter på hans tjänstemannabolag
Ja det är lättare att styra per person och efter hur bra det går för företaget. Facket har aldrig haft några protester mot den modellen där jag jobbat iaf.S Styrman_jansson skrev:Ja och det blir ju lättare att belöna en anställd på det sättet när det inte går genom normal löneökning.
Men tantiem och dylikt är inte helt okomplicerat fackmässigt. En gammal kompis råkade ut för att man från fackens sida ansåg att en större del av "potten" skulle fördelas till "fotfolket"(deras ord) då ledningen ändå hade tantiem och företaget gick ju så bra.