717 792 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det stämmer inte. Kallt kan det ju vara men man slipper istället höstmörker och regn hela ”vintrarna” här i söder. Jag saknar vårvintrarna något helt enormt fortfarande efter 25 år i Stockholm.S Styrman_jansson skrev:
Vet inte om det är matematik eller kollektivavtal du inte förstår. Det kan vara att 50% av de som faller under IF metalls område är med i facket, men att totalt 90 % av de anställda jobbar, t ex säljare, chefer, inköpare, ekonomer och allt vad det kan vara på tjänstemannasidan. Dessa räknar inte if metall såklart eftersom de ändå inte skulle omfattas av ett eventuellt kollektivavtal.Johannes Carlsson skrev:
Jag bara menar att de ända som vet siffran är IF metall, så allt annat man kommer med blir ju helt taget från luften eftersom man inte har en enda källa på det man säger då.JanneJanne123 skrev:
Varför ska man inte få ifrågasätta den? IF metall är i en konflikt med arbetsgivaren Tesla och båda parter presenterar siffror som är lite svåra för oss utomstående att kontrollera. Ska vi då nöja oss med att du tycker att fackets siffror är oomkullrunkeliga? Både Tesla och facket har vinning av att överdriva sina siffror, så jag tycker man gör bäst i att vara misstänksam mot vad båda parter lägger fram.
Renoverare
· Stockholm
· 20 438 inlägg
Även om man ska ta båda källorna med en nypa salt. Ska man alltid ta fackpampar med en större nypa salt än globala företagsledare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 438 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 438 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag föredrar regn( men helst ingen nederbörd). Det där vita möglet har jag ett djupt förakt för och ser ingen nytta med. Det skyddar bara fästingar och annan ohyra från att frysa ihjäl och gör allt extra besvärligt. Och klart som attans att det är ljusare här nere. Just nu går solen ner typ 13:00 i Luleå och 15:00 här i Linköping.nikasp skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Jag har mina misstankar om vem som inte fattar faktiskt. Här var det rätt vild spekulation från en bokstavstrogen sosse. Vad tror du anledningen är att det faktiskt finns en betydande den anslutna mekar som faktiskt väljer att inte strejka? Tänkte att det kan inte vara svårt för dig att svara på då hela ditt förra onlägg bara var spekulationer, gissningar och en betydande del dynamisk statistik.O ostmannen skrev:Vet inte om det är matematik eller kollektivavtal du inte förstår. Det kan vara att 50% av de som faller under IF metalls område är med i facket, men att totalt 90 % av de anställda jobbar, t ex säljare, chefer, inköpare, ekonomer och allt vad det kan vara på tjänstemannasidan. Dessa räknar inte if metall såklart eftersom de ändå inte skulle omfattas av ett eventuellt kollektivavtal.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Då har ju Tesla ett guldläge här att ändra titel på verkstadspersonalen till kundkommunikatörer och sortera in dem under tjänstemän istället. Mycket av arbetet är ju ändå att ta emot kunden när den kommer till verkstan. De där moderna elbilarna behövs ju knappt mekas med nu för tiden.O ostmannen skrev:Vet inte om det är matematik eller kollektivavtal du inte förstår. Det kan vara att 50% av de som faller under IF metalls område är med i facket, men att totalt 90 % av de anställda jobbar, t ex säljare, chefer, inköpare, ekonomer och allt vad det kan vara på tjänstemannasidan. Dessa räknar inte if metall såklart eftersom de ändå inte skulle omfattas av ett eventuellt kollektivavtal.
Vad skulle vara problemet?AndersMalmgren skrev:
Vädret? - Jag har studerat i norra Sverige och kan berätta att man fryser mindre där på vintern.
Saker att göra? - Det finns mängder med sysselsättningar så länge som operan och Stureplan inte är det man jagar.