Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nikasp
S Styrman_jansson skrev:
De får gör något åt vädret där uppe så kan jag flytta. Fixar inte 6-8 månader konstant mörker och kyla om året.
Det stämmer inte. Kallt kan det ju vara men man slipper istället höstmörker och regn hela ”vintrarna” här i söder. Jag saknar vårvintrarna något helt enormt fortfarande efter 25 år i Stockholm.

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, den siffran behöver man inte ifrågasätta. Men man kan mycket väl ifrågasätta hur facket kommer fram till att det skulle vara så förbannat mycket bättre för de anställda (räknat i kronor) att ha kolkollektivavtal.
Vad bra, då behöver vi inte prata om den siffran mer.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
På Tesla jobbar 90% och enligt IF metall strejkar 50%. Betyder det att många både strejkar och jobbar = dubbel lön?
Vet inte om det är matematik eller kollektivavtal du inte förstår. Det kan vara att 50% av de som faller under IF metalls område är med i facket, men att totalt 90 % av de anställda jobbar, t ex säljare, chefer, inköpare, ekonomer och allt vad det kan vara på tjänstemannasidan. Dessa räknar inte if metall såklart eftersom de ändå inte skulle omfattas av ett eventuellt kollektivavtal.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför ska man inte få ifrågasätta den? IF metall är i en konflikt med arbetsgivaren Tesla och båda parter presenterar siffror som är lite svåra för oss utomstående att kontrollera. Ska vi då nöja oss med att du tycker att fackets siffror är oomkullrunkeliga? Både Tesla och facket har vinning av att överdriva sina siffror, så jag tycker man gör bäst i att vara misstänksam mot vad båda parter lägger fram.

Jag bara menar att de ända som vet siffran är IF metall, så allt annat man kommer med blir ju helt taget från luften eftersom man inte har en enda källa på det man säger då.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Northvolt....bland annat: Dvs hög efterfrågan på kompetent arbetskraft
Det är brist på bostäder som hindrar ännu mer inflyttning just nu.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Även om man ska ta båda källorna med en nypa salt. Ska man alltid ta fackpampar med en större nypa salt än globala företagsledare.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Trodde alla har koll på de enorma satsningar som görs i norr. Tror en stoooooor utmaning blir att få folk att flytta norrut. Är ju själv från Luleå och skulle kunna vara intresserad men har familj, barn i skola och torp osv.

[länk]
Så kort och gott är det Northvolt som gjort att Skellefteå ökat: Linjediagram visar befolkningsökning i procent, årvis jämfört med Sveriges medelvärde, historisk tidsserie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pacman42 pacman42 skrev:
Det är brist på bostäder som hindrar ännu mer inflyttning just nu.
lär vara omsättning när folk inser hur det är att bo där. Det är inte för alla. Man måste nog vara en Jonna Jinton-typ för att trivas

D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även om man ska ta båda källorna med en nypa salt. Ska man alltid ta fackpampar med en större nypa salt än globala företagsledare.
Det ju i sig falsk dikotomi men i detta fallet häpnadsväckande, när vi vet vilken person vi pratar om.

D djac skrev:
Det ju i sig falsk dikotomi men i detta fallet häpnadsväckande, när vi vet vilken person vi pratar om.
Fortfarande en bättre person än fackpampar

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det stämmer inte. Kallt kan det ju vara men man slipper istället höstmörker och regn hela ”vintrarna” här i söder. Jag saknar vårvintrarna något helt enormt fortfarande efter 25 år i Stockholm.
Jag föredrar regn( men helst ingen nederbörd). Det där vita möglet har jag ett djupt förakt för och ser ingen nytta med. Det skyddar bara fästingar och annan ohyra från att frysa ihjäl och gör allt extra besvärligt. Och klart som attans att det är ljusare här nere. Just nu går solen ner typ 13:00 i Luleå och 15:00 här i Linköping.

Lex Hasse Hoffa ;)

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
F
O ostmannen skrev:
Vet inte om det är matematik eller kollektivavtal du inte förstår. Det kan vara att 50% av de som faller under IF metalls område är med i facket, men att totalt 90 % av de anställda jobbar, t ex säljare, chefer, inköpare, ekonomer och allt vad det kan vara på tjänstemannasidan. Dessa räknar inte if metall såklart eftersom de ändå inte skulle omfattas av ett eventuellt kollektivavtal.
Jag har mina misstankar om vem som inte fattar faktiskt. Här var det rätt vild spekulation från en bokstavstrogen sosse. Vad tror du anledningen är att det faktiskt finns en betydande den anslutna mekar som faktiskt väljer att inte strejka? Tänkte att det kan inte vara svårt för dig att svara på då hela ditt förra onlägg bara var spekulationer, gissningar och en betydande del dynamisk statistik.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
O ostmannen skrev:
Då har ju Tesla ett guldläge här att ändra titel på verkstadspersonalen till kundkommunikatörer och sortera in dem under tjänstemän istället. Mycket av arbetet är ju ändå att ta emot kunden när den kommer till verkstan. De där moderna elbilarna behövs ju knappt mekas med nu för tiden.

• Haha
Rabbithole
  • Laddar…
lär vara omsättning när folk inser hur det är att bo där. Det är inte för alla. Man måste nog vara en Jonna Jinton-typ för att trivas
Vad skulle vara problemet?

Vädret? - Jag har studerat i norra Sverige och kan berätta att man fryser mindre där på vintern.
Saker att göra? - Det finns mängder med sysselsättningar så länge som operan och Stureplan inte är det man jagar.

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.