Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
Om vi översätter det från Muskovitiska till svenska betyder det att fackanslutna tenderar att inte hundlikt dyrka och hylla herr Muskvitj vad han än hittar på.
Påstår du att fackanslutna kan tänka själva utan facket? Kanske finns hopp….

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O
Har den här artikeln varit uppe? https://sverigesradio.se/artikel/tesla-teknikern-jobbar-trots-strejken-besviken-pa-facket

En intervju med en tekniker som tidigare varit med i IF Metall men valt att gå ur. Lyssnar man på klippet så är han rätt besviken på facket bla annat för att man inte belönas efter presentation.
Han menar att facket kollar i sin lönetabell och säger: Har du jobbat såhär länge så ska du tjäna såhär mycket.
Du har nog en poäng @AndersMalmgren att löner tenderar att normaliseras för kollektivanslutna.

Sen tycker jag att SR har en konstig vinkling när de skriver:
"En Tesla-anställd tekniker som Ekot pratat med är kritisk mot fackets kamp för kollektivavtal, och väljer att trots strejken fortsätta arbeta."
När det i inslaget kommer fram att han är nöjd med sina arbetsvillkor och inte är ansluten till facket (dvs får ingen ersättning om han skulle strejka).
Varför skulle han strejka? Han är redan nöjd med hur det funkar idag.

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det inte IF Metall som borde komma med källor?
Enligt IF Metall har de anställda även det dåligt, den här artikeln kom ju ut rätt nyligen och han hävdar ju motsatsen.

[länk]
Personen i intervjun bekräftar exakt mina erfarenheter av kollektivansluten löneutveckling. Oavsett hur mycket man ställt upp, skapat affärer eller på något sätt gjort något mer än det absoluta minimum får man lön efter en pott/tabell baserat på framförhandlad kollektiv "standardlön". Ska det hända något får man byta jobb eller minst hota med att säga upp sig.

• Gilla
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Personen i intervjun bekräftar exakt mina erfarenheter av kollektivansluten löneutveckling. Oavsett hur mycket man ställt upp, skapat affärer eller på något sätt gjort något mer än det absoluta minimum får man lön efter en pott/tabell baserat på framförhandlad kollektiv "standardlön". Ska det hända något får man byta jobb eller minst hota med att säga upp sig.
Så tror jag det är i alla bolag med hyfsat många anställda, man gör en budget/prognos för kommande period och kommer fram till ett löneutrymme, detta är då vad man har att fördela, man sänker ju inte löner så då sitter man i precis samma diskussion, det finns en ökning att fördela på personalstyrkan.

Alternativet skulle ju vara en "bottom up"-metod och det har jag aldrig hört talas om i dessa sammanhang?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
För tillfället är väl Skellefteå den stad i Sverige som växer snabbast, det borde då innebära att de som bor i Skellefteå är intelligentast i Sverige? Eller hur är sammanhangen nu...
...tyvärr så flyttar dock inte folk från södra Sverige till Skellefteå (de vill uppenbarligen inte ha jobb), utan många av de som får jobb där kommer från utlandet istället. Vi måste importera arbetskraft till många yrken (även städning) då de arbetslösa som finns i Sverige uppenbarligen inte vill jobba.
Vad är det i Skellefteå som gör att befolkningen ökar? Flyttar folk dit för jobb eller av andra skäl, t ex att det har funnits tomma bostäder som kan fyllas av arbetslösa relaterat till lågkompetent invandring? Eller går det att studera där?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det i Skellefteå som gör att befolkningen ökar? Flyttar folk dit för jobb eller av andra skäl, t ex att det har funnits tomma bostäder som kan fyllas av arbetslösa relaterat till lågkompetent invandring? Eller går det att studera där?
Northvolt....bland annat: Dvs hög efterfrågan på kompetent arbetskraft

• Gilla
possum77 och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Till skillnad från Teslas siffror?
Nej inte alls, skrev det i ett inlägg lite längre upp att vi ska vara försiktiga med att lita på siffrorna från någon part i konflikten.

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Så tror jag det är i alla bolag med hyfsat många anställda, man gör en budget/prognos för kommande period och kommer fram till ett löneutrymme, detta är då vad man har att fördela, man sänker ju inte löner så då sitter man i precis samma diskussion, det finns en ökning att fördela på personalstyrkan.

Alternativet skulle ju vara en "bottom up"-metod och det har jag aldrig hört talas om i dessa sammanhang?
Nu har jag bara jobbat på ett företag som inte var kollektivanslutet men där funkade det inte alls likadant. Det var en betydligt större löneglidning baserat på prestation. Det kunde skilja så mycket som 30-35% mellan två personer med exakt samma tjänst där den ena alltid ställde upp, skapade nya affärer och, rent krasst, var allmänt mer kompetent. D.v.s. det märkes tydligt på lön om man gjorde ett bra jobb.

Där jag jobbar idag har vi kollektivavtal men jag har efter diskussion med min chef gjort klart att min ingång till lön är att den ska baserats på prestation och uppnådda mål och ingen avlägsen förhandling av någon som inte har en aning om vad jag gör. Trots detta har "potter" och lönetabeller och annat oväsentlig kommit upp i diskussionerna i flera år, men har faktiskt lugnat ner sig för mig de sista två "förhandlingarna".
Detta har gjort att jag alla år utom ett fått betydligt högre påslag än framförhandlat märke. Det år jag fick mindre än märket fick jag typ 1%, vilket var helt korrekt, då jag lade alldeles för mycket tid/tankar på mitt husbygge än på arbetet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om någon undrar var Teslas post hamnar har Wilderäng tagit reda på det:

[länk]
Värt att notera att det är all post, och inte bara registreringsskyltar som blockeras, vilket det tidigare framförts som

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nu har jag bara jobbat på ett företag som inte var kollektivanslutet men där funkade det inte alls likadant. Det var en betydligt större löneglidning baserat på prestation. Det kunde skilja så mycket som 30-35% mellan två personer med exakt samma tjänst där den ena alltid ställde upp, skapade nya affärer och, rent krasst, var allmänt mer kompetent. D.v.s. det märkes tydligt på lön om man gjorde ett bra jobb.

Där jag jobbar idag har vi kollektivavtal men jag har efter diskussion med min chef gjort klart att min ingång till lön är att den ska baserats på prestation och uppnådda mål och ingen avlägsen förhandling av någon som inte har en aning om vad jag gör. Trots detta har "potter" och lönetabeller och annat oväsentlig kommit upp i diskussionerna i flera år, men har faktiskt lugnat ner sig för mig de sista två "förhandlingarna".
Detta har gjort att jag alla år utom ett fått betydligt högre påslag än framförhandlat märke. Det år jag fick mindre än märket fick jag typ 1%, vilket var helt korrekt, då jag lade alldeles för mycket tid/tankar på mitt husbygge än på arbetet.
Ja men det tror jag är två olika saker, den ena är en kommentar till "kan man ha löne-spread trots kollektivavtal?", min erfarenhet är att det kan man absolut, jag har haft säljare i Sverige med större skillnader än så, utan reaktion från facket, däremot berättigade frågor från HR om jag verkligen inte vill behålla den lägre betalda.

Det jag kommenterade på var mer processen, att man, med eller utan kollektivavtal, agerar utifrån ett budgetutrymme, en "pott" och lönetabeller har man ju ändå, jag tror alla större bolag köper internationell lönedata, man vill ju varken betala för mycket eller för lite.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Elon Musk sa nyligen att anledningen till att han inte gillar fack är för att facken driver på internt förakt och skapar vi/dom mentalitet
Snacka om att sitta i gummibåt och kasta pil.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Tesla har väl inget medlemsregister att ljuga om hur många som finns i det (för att få bidrag från staten) ?
Har fackförbunden bidrag från staten?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nikasp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trodde alla har koll på de enorma satsningar som görs i norr. Tror en stoooooor utmaning blir att få folk att flytta norrut. Är ju själv från Luleå och skulle kunna vara intresserad men har familj, barn i skola och torp osv.

https://www.jernkontoret.se/sv/publ...rd-dokumentar-om-industrisatsningarna-i-norr/

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det tror jag är två olika saker, den ena är en kommentar till "kan man ha löne-spread trots kollektivavtal?", min erfarenhet är att det kan man absolut, jag har haft säljare i Sverige med större skillnader än så, utan reaktion från facket, däremot berättigade frågor från HR om jag verkligen inte vill behålla den lägre betalda.

Det jag kommenterade på var mer processen, att man, med eller utan kollektivavtal, agerar utifrån ett budgetutrymme, en "pott" och lönetabeller har man ju ändå, jag tror alla större bolag köper internationell lönedata, man vill ju varken betala för mycket eller för lite.
Mjo, någon form av referens måste man ju ha. Det jag menar är att central framförhandlade avtal generellt väldigt gärna blir direkt överförda på personalen istället för att vara någon form av riktmärke. Det blir också extremt krångligt om man har en roll som inte riktigt finns i statistiken eller har arbetsuppgifter som överbryggar fler tjänster (jag vet, jag har provat). Det blir m.a.o. oerhört trubbigt/oflexibelt.

nikasp nikasp skrev:
Trodde alla har koll på de enorma satsningar som görs i norr. Tror en stoooooor utmaning blir att få folk att flytta norrut. Är ju själv från Luleå och skulle kunna vara intresserad men har familj, barn i skola och torp osv.

[länk]
De får gör något åt vädret där uppe så kan jag flytta. Fixar inte 6-8 månader konstant mörker och kyla om året.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.