Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mörkt och jävligt Ingen kultur att prata om. Sedan fäviken stängde, inga stjärnkrogar att tala om. (Och då låg den rätt långt söder ut utanför Åre).

Att åka utomlands är ett projekt i sig då inga flyg utan byte går därifrån
I så fall är det bara Malmö-regionen som du kan bo i (om du tillåter dig att ta tåget till CPH). Stockholm har ju brister i flyget också jämfört med Malmö.

Just Skellefteå har faktiskt en del direktcharter, deras flygplats har nämligen blivit populär för detta då det är gratis långtidsparkering. Folk från hela Norr- och Västerbotten åker dit nämligen.

Det är ju jobbigare att ta sig till flygplatsen i Stockholm än till den i Luleå eller Umeå, de ligger bara några minuter från respektive stads centrum.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nja, vad personalen anser verkar ju vara sekundärt i de här frågorna. Är ju bara fackets godtycke som avgör. Som företagare är man helt utlämnad till godtycket.

Edit: den meningen sammanfattar ju förövrigt precis allt som är fel med ”den svenska modellen”. Det finns tre parter här, men bara två ska få bestämma hur den tredje ska organisera sitt företag.
Och ibland är det företaget som går med i en arbetsgivarorganisation och bestämmer därmed att det är en fackförening de vill förhandla med och inte en massa enskilda medlemmar. Företagets godtycke som avgör. En part som bestämmer över andra.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Det bör dom rimligtvis veta och lite drygt hälften av ca 170 personer är väl då ca 90-100 mekaniker. Av dessa är det säkerligen en del som är med i facket för att dom blivit tillsagda, övertalningsförmågan och påtryckning att tvångsanslutas till just Metall är ju ökänd.

Man kan anta att vissa medlemmar inte vill ha avtal eller fullständigt skiter i vilket. Man kan också anta att de som inte är medlemmar (alltså nästan hälften) inte vill ha avtal i ännu större utsträckning eller minst skiter i vilket.

Är det då rimligt att ”kämpa för kollektivavtal” i flera år eller kan det eventuellt vara så att Metalls starke man kunde gjort mycket mer nytta för nåt tappat gäng nån annan stans som verkligen hade behövt det? Det hade väl rimligtvis gett mindre tid i media men ändå….

Och fackets propaganda att villkoren är sämre än med kollektivavtal… Det är svårt att få fram uppgifter på Teslas avtal men medelåldern är lägre. Facket använder statistiken på mest attraktiva sätt och det kan mycket väl vara så att det faktum att Tesla har lägre medelålder är det som gör att facket kan hävda att det är sämre villkor.
Varifrån kommer 170 personer?
Någon har skrivit i tråden att Tesla har 600 anställda. Metall säger väl att det är 130 inom deras område varav drygt hälften är med i facket och nästan alla av dem strejkar. De angav att det i något fall var en invandrare som riskerade att bli av med uppehållstillståndet om hen strejkade och några andra liknande fall.

Man kan också tänka på Klarna där det i flera år har funnits några fackföreningar och när Klarna beslutade att 10 % av personalen skulle avskedas så var det många fler som gick med i facket. Gissningsvis för att de kom på att deras avtal inte var så bra som de trodde när det blev problem i företaget. Det är inte så lätt för någon utan juridisk kunskap veta om alla delar av ett avtal är bra eller inte.

Varför tror du att det har varit så resurskrävande att försöka förhandla med Tesla?
Jag tycker att det borde räcka med typ några mantimmar i veckan för att samla in ny information och lyfta luren eller skicka ett mejl. Alltså gott om tid att ägna sig åt andra företag också.

Enligt vissa som är mot kollektivavtal i tråden borde varje anställningsavtal vara unikt för varje anställd eftersom varje anställd borde få förhandla fram just deras unika lösning. Då blir det väldigt svårt att fram någon sorts jämförelse med kollektivavtal. Allt handlar inte om lönen.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Och ibland är det företaget som går med i en arbetsgivarorganisation och bestämmer därmed att det är en fackförening de vill förhandla med och inte en massa enskilda medlemmar. Företagets godtycke som avgör. En part som bestämmer över andra.
Du missar en liten liten detalj, företagets ledning representerar företagets ägare och den privata äganderätten vill jag på intet sätt inskränka. Vill företaget av olika anledningar teckna avtal står det företaget helt fritt att göra så.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du övar lite lär du dig snart hur man byter flygplan även på större flygplatser än lilla Arlanda.
Betalar gärna flera tusen extra för att ta direktflyg.

Mats-S
4010 svar, ingen som tycker att det är "same shit, diffrent text" som präglar inläggen 😆

Så där ja, då är det reklamfritt på forumet i 48 timmar 😏

• Haha
Kretikos
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I så fall är det bara Malmö-regionen som du kan bo i (om du tillåter dig att ta tåget till CPH). Stockholm har ju brister i flyget också jämfört med Malmö.

Just Skellefteå har faktiskt en del direktcharter, deras flygplats har nämligen blivit populär för detta då det är gratis långtidsparkering. Folk från hela Norr- och Västerbotten åker dit nämligen.

Det är ju jobbigare att ta sig till flygplatsen i Stockholm än till den i Luleå eller Umeå, de ligger bara några minuter från respektive stads centrum.
Har inte flugit charter sedan Rhodos 2001

Har inte flugit charter sedan Rhodos 2001
Och det är relevant hur?

N nybyggarn3 skrev:
Och det är relevant hur?
Jag bryr mig inte vilka charter som går från Norrland. Bryr mig bara om reguljära direktflyg.

F fsn skrev:
Har fackförbunden bidrag från staten?
Nja, inte som är baserat på medlemsantal, men det finns i vart fall ett statsbidrag till fackförbund.

BirgitS BirgitS skrev:
...

Enligt vissa som är mot kollektivavtal i tråden borde varje anställningsavtal vara unikt för varje anställd eftersom varje anställd borde få förhandla fram just deras unika lösning. Då blir det väldigt svårt att fram någon sorts jämförelse med kollektivavtal. Allt handlar inte om lönen.
Just så. Det torde vara betydligt mer förmånligt att få till ett avtal som passar just dig och din situation än ett som är anpassat för den breda massan. Sedan är det klart att det blir svårt att jämföra. Kanske därför IF Metall har så svårt att precisera vad som egentligen blir bättre med kollektivavtal.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nja, inte som är baserat på medlemsantal, men det finns i vart fall ett statsbidrag till fackförbund.
Och sedan går pengarna tillbaka till S oberoende av vilka partier som sitter vid makten. Fint va.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Och sedan går pengarna tillbaka till S oberoende av vilka partier som sitter vid makten. Fint va.
Det håller jag inte med om i det specifika fallet med statsbidrag jag syftar på.

D Dilato skrev:
Det håller jag inte med om i det specifika fallet med statsbidrag jag syftar på.
Inte? LO ger massor med pengar till S som ett exempel

Inte? LO ger massor med pengar till S som ett exempel
Det är uppenbart att du inte vet vilket statsbidrag jag syftar på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.