717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Känner igen detta förfarande in i minsta detalj. Höja lön utanför "potten" är extremt svårt utan rollbyten, oavsett hur mycket man kan påvisa värdet av personen i fråga. Jäkligt tungrott...JanneJanne123 skrev:
Problemen uppstår när vi vill göra höjningar utanför ”potten”. Vid rollbyten och nyanställning har vi mycket friare händer. Finns en dimension av problem innanför potten också där man samlar 0,05% av allas löneökning i en separat pott dit anställda kan överklaga sin ökning eller brist på ökning och då få en höjning som facket beslutar om. I sann kollektivavtalsanda behöver även de oorganiserade bidra till denna pott.
Ingen av dessa är några vänstermänniskor, högersossar. men jag har inte hört dem säga dessa saker? han sa väl att han hade ändrat sig om Nato vid ett specifikt klockslag, det var väl rätt mycket i media om att det var lustigt. kärnkraften har väl sossarna varit för historiskt?
"centerpartiet gick emot all utbyggnad av kärnkraften. Under valrörelsen 1976 skärptes frågan då centern preciserade sina krav om avveckling.
Kärnenergifrågan kom i ett nytt läge efter reaktorolyckan i Harrisburg, USA, i mars 1979. Opinionen i en rad länder påverkades starkt, och händelsen skulle få omedelbara konsekvenser för Sverige, där folkpartiregeringen just lagt en energiproposition som stöddes av socialdemokraterna. De senare ansåg att de inte längre kunde stödja propositionen och förordade en folkomröstning, som skulle äga rum våren 1980.
Vid kärnkraftsomröstningen - liksom senare vid EU-omröstningen i november 1994 - bröts det vanliga blockmönstret i svensk politik. Moderaterna, folkpartiet och socialdemokraterna stod emot centern, vpk och kds. Men det fanns motsättningar även inom partierna. Både inom folkpartiet och socialdemokratin förekom grupper som önskade en snabb avveckling av kärnkraften..."
"centerpartiet gick emot all utbyggnad av kärnkraften. Under valrörelsen 1976 skärptes frågan då centern preciserade sina krav om avveckling.
Kärnenergifrågan kom i ett nytt läge efter reaktorolyckan i Harrisburg, USA, i mars 1979. Opinionen i en rad länder påverkades starkt, och händelsen skulle få omedelbara konsekvenser för Sverige, där folkpartiregeringen just lagt en energiproposition som stöddes av socialdemokraterna. De senare ansåg att de inte längre kunde stödja propositionen och förordade en folkomröstning, som skulle äga rum våren 1980.
Vid kärnkraftsomröstningen - liksom senare vid EU-omröstningen i november 1994 - bröts det vanliga blockmönstret i svensk politik. Moderaterna, folkpartiet och socialdemokraterna stod emot centern, vpk och kds. Men det fanns motsättningar även inom partierna. Både inom folkpartiet och socialdemokratin förekom grupper som önskade en snabb avveckling av kärnkraften..."
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
L lop3r skrev:....
Jag tror att mycket lite har förrändrats i klasskampen och att det är samma lärdommar och strategier som vi måste använda oss av. vi måste studera Marx och Engels och skapa en fackförreningsrörelse som utbildar arbetarna i att bli klassmedvetna och förstå varför man alltid måste hålla kampen levande och trycket uppe.
Kamp och utbildning borde vara grundstenen i rörelsen tycker jag.
"Another victory comrade"!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Är du snäll och tar dina fria fantasier någon annanstans?Mikael_L skrev:
Jag funderade en sväng till idag över det här.
Ja alltså att det är två ideologier som slåss nu.
Och om nu många i Sverige tycker vi har en bra modell, och att det nog är skit i andra länder, så kan man nog kanske fundera över att många i USA tycker nog att det funkar bra i USA, och att det säkert är skit i andra länder.
Jag menar att, trots att USA inte tillämpar den Svenska modellen så har de liksom inte blivit ett uland, utan de ligger långt i framkant på innovation, export, är den största ekonomin i världen etc.
Så även om den svenska modellen är bra, så verkar annat också funka någorlunda.
Detta är Byggahus och här är Sverige bäst. Svensk byggnorm. Svensk modell. Svenska jordgubbar. Svensk svensk svensk!! SVERIGE! SVERIGE! SVERIGE!
Jodå, USA är delvis ett U-land. Där finns de fattigaste fattiga men även de rikaste rika.Mikael_L skrev:
Hemskt att se de som lever utomhus som är mer döda än levande. Mitt i städer som Los Angeles och Las Vegas där många lever gott.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Har det verkligen ändrat sig de senaste två åren så mycket?JanneJanne123 skrev:
Den person som jag skrev om jobbade fram tills för två år sen då hen fick cancer.
Ett tag var det nästan veckopendling till Tyskland för hårda förhandlingar med facket där.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg