717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Och ändå vill så många människor dit att man behöver bygga murar för att hålla dem bortaNissens skrev:
Kanske är det så att det är ett land av ytterligheter? Ett land med stora möjligheter men också risker.
Det är imponerande, det är tung och lång läsning, speciellt om du läste alla 3 delarna.S Styrman_jansson skrev:
många långa utläggningar om priset på linnetyg i england på 1800talet😅
men också otroligt skarp analys av det ekonomiska systemet och dess funktioner såklart.
Du bör läsa på om Imperialismen härnäst, då kommer du att förstå sådana här motsättningar.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja, det är ytterligheternas land. Går det bra för dig så finns det inget tak, å andra sidan finns det ingen botten heller om det går dåligt.S Styrman_jansson skrev:
Det är väl på gott och ont. Men det är bedrövligt att se de halvdöda människorna som kommer fram på kvällarna ur skuggorna.
det var inte den motsättningen jag menade, Jag menade varför så mycket kapital koncentreras till detta land och varför så många andra länder är så fattiga att de försöker ta sig till detta eller andra länder i imperialismens kärna, det finns nämligen ett samband.S Styrman_jansson skrev:
Har svårt att tro HR är rädda för facket. Dock har jag den uppfattningen att HR inte orkar tjafsa med facket för man har 1000 andra saker att göra och att prata med facket är som att prata med en vägg.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag minns ärligt talat inte mycket mer än att jag traglade en hel sommar med boken. Läste Hegel sommaren efter men minns väldigt lite av det också.L lop3r skrev:
Tycker det var mer intressant att läsa om deras livsöden än filosofin i sig.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Tänker du på teorin bakom länder i det kapitalistiska centrumet i förhållande till de i periferin?L lop3r skrev:
Det stämmer👍 dom är inte isolerade ifrån varandra, rikedomarna är stora i USA just på grund av att andra är fattiga och överexploaterade, det betyder att de folken som är överexploaterade kommer försöka att ta sig dit där alla rikedomarna har koncentrerats (om dom kan och har tillräckligt dåliga framtidsutsikter där dom bor)S Styrman_jansson skrev:
Detta betyder inte att usa är välfungerande, tvärt om så är det smått otroligt att trots att de plundrar halva jordklotet och håller resterande gisslan med sin valuta osv så har dom fortfarande en stor del av sin befolkning levandes i fattigdom.
Snacka om ineffektivt ekonomiskt system.
Redigerat:
Med stor tvekan, blev det en tumme-upp-reaktion.L lop3r skrev:Självklart är det så att svenska arbetare har en privigierad situation i förhållande till många andra mer utsugna arbetare i den här världen, vi har fått vara med och dela på de profiter som det imperialistiska systemet har damsugit upp och koncentrerat här. detta är i sig ett ohållbart system som måste få ett slut om vi ska kunna leva i fred och välstånd på den här planeten i förlängningen.
Men anledningen att vi arbetare fick vara med och dela på dessa profiter var att arbetarrörelsen var stark och borgarklassen var livrädd för att vi skulle göra revolution som i sovjet, det är anledningen till att vi fick välfärden och relativt bra löner osv.
Idag sitter borgarklassen helt ohotat på samhällets topp och ser inte längre någon anledning till att dela med sig av profiterna till välfärden och arbetarna.
Där kommer nyliberalismen och nedskärningspolitiken in (sammanfaller ganska väl med sovjetunionens upplösning) i 30-40 år har man urholkat och sålt ut det mesta som vi gemensamt ägde, idag finns bara ett urholkat skelett kvar och plundringen fortsätter.
Jag tror desutom inte att arbetarna av idag har någon egentlig högre ekonomisk status än de här gruvarbetarna som du pratar om, folk av idag är ju belånade upp över öronen för att uprätthålla den här facaden, bostäder idag är ju dyrare än någonsin och det är mycket svårt för ett hushåll att klara sig på en lön, något som var standard förr.
Min farfar var en målare som desutom led av alkoholism, han hade endå råd att bygga ett hus i ett av stadens idag mest eftertraktade områden, farmor var hemmafru nästan hela livet och de hade 4 barn. prova att lösa det idag på en målarlön.
Jag tror att mycket lite har förrändrats i klasskampen och att det är samma lärdommar och strategier som vi måste använda oss av. vi måste studera Marx och Engels och skapa en fackförreningsrörelse som utbildar arbetarna i att bli klassmedvetna och förstå varför man alltid måste hålla kampen levande och trycket uppe.
Kamp och utbildning borde vara grundstenen i rörelsen tycker jag.
Mest för det välskrivna, och att du belyser fler sidor (som inte andra har tagit upp). Jag håller dock inte alls med om allt.
Tja, nog är det väl kanske hyggligt magstarkt att försöka kalla USA för u-land, ens delvis.Nissens skrev:
Vad ska vi kalla de riktiga u-länderna?
Men om du bemödat dig med att läsa allt jag skrev (eller att förstå det), så kanske du skulle sett att poängen var att en Svensk fackföreningsmodell i USA inte skulle löst det ändå.
Hur har svenska fackföreningar lyckats med att lösa det med alla tiggare vi har och har haft i Sverige, hur har de löst att en del tjänar många miljoner årligen?
Är det bara i USA som den svenska modellen skulle fungera? Tråkigt i så fall att den är förlagd här.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/harvardprofessorn-amerikanska-drommen-lattare-att-uppna-i-sverigeS Styrman_jansson skrev:
Land of the free? 😏