717 712 lĂ€st ·
14 155 svar
718k lÀst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja men det kan jag tro, den potten kan jag tÀnka mig diskuteras men det vanligaste om man verkligen behöver Àndra en lön, rÀknar inte de dÀr Ärliga procenten, Àr vÀl att man gör en off-cycle och dÄ Àr ju svÄrigheterna snarare det affÀrsmÀssiga och HR, iaf Àr det min erfarenhet.JanneJanne123 skrev:
Problemen uppstĂ„r nĂ€r vi vill göra höjningar utanför âpottenâ. Vid rollbyten och nyanstĂ€llning har vi mycket friare hĂ€nder. Finns en dimension av problem innanför potten ocksĂ„ dĂ€r man samlar 0,05% av allas löneökning i en separat pott dit anstĂ€llda kan överklaga sin ökning eller brist pĂ„ ökning och dĂ„ fĂ„ en höjning som facket beslutar om. I sann kollektivavtalsanda behöver Ă€ven de oorganiserade bidra till denna pott.
SjÀlvklart Àr det sÄ att svenska arbetare har en privigierad situation i förhÄllande till mÄnga andra mer utsugna arbetare i den hÀr vÀrlden, vi har fÄtt vara med och dela pÄ de profiter som det imperialistiska systemet har damsugit upp och koncentrerat hÀr. detta Àr i sig ett ohÄllbart system som mÄste fÄ ett slut om vi ska kunna leva i fred och vÀlstÄnd pÄ den hÀr planeten i förlÀngningen.Mikael_L skrev:
Ett stort problem idag (jÀmfört med dÄ fackförbunden föddes) Àr att arbetarna (arbetstidssÀljarna) Àr extremt mycket mer varierande och i allmÀnhet lite smÄborgerliga i ekonomisk situation.
Det Àr liksom inte lÀngre en massa stuveriarbetare, gruvarbetare, gatusopare, fabriksarbetare (som gör monotona lika saker) osv.
Utan nu Àr det sÀljare, programmerare, vÀlavlönade fabriksarbetare, mÀttekniker, konstruktörer osv osv.
Och facket har vÀl anpassat sig dit, likvÀl som sossarna, de skiter i princip i de sÀmst stÀllda, ty det Àr inte nÄgon tillrÀckligt stor grupp att leva av.
Utan man kÀmpar pÄ med sina ideal, men siktar egentligen helt annorlunda idag.
Och vad vill vi att fackförbunden ska Àndras till dÄ?
Eller om man leker med tanken att starta nya, som konkurrerar ut de gamla dinosaurierna, vilka frÄgor ska de driva, vilken ideologi ska de ha, vad ska de göra för medlemmarna, och vilka medlemmar ska de ha?
Men anledningen att vi arbetare fick vara med och dela pÄ dessa profiter var att arbetarrörelsen var stark och borgarklassen var livrÀdd för att vi skulle göra revolution som i sovjet, det Àr anledningen till att vi fick vÀlfÀrden och relativt bra löner osv.
Idag sitter borgarklassen helt ohotat pÄ samhÀllets topp och ser inte lÀngre nÄgon anledning till att dela med sig av profiterna till vÀlfÀrden och arbetarna.
DÀr kommer nyliberalismen och nedskÀrningspolitiken in (sammanfaller ganska vÀl med sovjetunionens upplösning) i 30-40 Är har man urholkat och sÄlt ut det mesta som vi gemensamt Àgde, idag finns bara ett urholkat skelett kvar och plundringen fortsÀtter.
Jag tror desutom inte att arbetarna av idag har nÄgon egentlig högre ekonomisk status Àn de hÀr gruvarbetarna som du pratar om, folk av idag Àr ju belÄnade upp över öronen för att uprÀtthÄlla den hÀr facaden, bostÀder idag Àr ju dyrare Àn nÄgonsin och det Àr mycket svÄrt för ett hushÄll att klara sig pÄ en lön, nÄgot som var standard förr.
Min farfar var en mÄlare som desutom led av alkoholism, han hade endÄ rÄd att bygga ett hus i ett av stadens idag mest eftertraktade omrÄden, farmor var hemmafru nÀstan hela livet och de hade 4 barn. prova att lösa det idag pÄ en mÄlarlön.
Jag tror att mycket lite har förrÀndrats i klasskampen och att det Àr samma lÀrdommar och strategier som vi mÄste anvÀnda oss av. vi mÄste studera Marx och Engels och skapa en fackförreningsrörelse som utbildar arbetarna i att bli klassmedvetna och förstÄ varför man alltid mÄste hÄlla kampen levande och trycket uppe.
Kamp och utbildning borde vara grundstenen i rörelsen tycker jag.
Jag tycker det Àr jÀtteintressant det du skriver. I min begrÀnsade erfarenhet brukar inte tjÀnstemannafacken vara sÄ dÀr aktiva. Vad gÀller fackets agerande nÀr man vill göra sig av med folk sÄ Àr det inget som fÄr en att höja pÄ ögonbrynen. DÀr tar facket ju ofta nÄgon slags advokatliknande roll och ger sitt bÀsta försvar Ät den som hotas av uppsÀgning oavsett om det Àr vÀlförtjÀnt eller inte. Ofta har man vÀl nÄgot naivt resonemang som utgÄr frÄn att problemen alltid beror pÄ att den uppsagde inte fÄtt rÀtt förutsÀttningar, osv.JanneJanne123 skrev:
Orkar inte tjafsa om det hÀr igen, men tar en repris. Jag Àr mellanchef och jag har problem med att höja löner för mina utvecklare pÄ grund av facket. De motarbetar aktivt att vissa ska fÄ större löneökningar Àn andra och i sort sett det enda sÀttet att fÄ igenom en större löneökning Àr att byta roll pÄ personen i frÄga. Problemet Àr att med ny roll kommer nya arbetsuppgifter och riktigt duktiga utvecklare vill inte bli chefer eller vara med pÄ möten, de vill programmera.
Utöver detta lÀgger sig facket i hur vi organiserar vÄra team och vi ska byta platser behöver vi cleara detta med facket.
Den gÄngen jag behövde göra mig av med uppenbart totalt inkompetenta och viljelösa individer som inte ville fortsÀtta lÀra sig nya tekniker och dÀrmed inte vÄr lÀmpliga som systemutvecklare var facket dÀr och satte kÀppar i hjulet.
Att dom lÀgger sig i teamorganisation Àr vÀl bara att strunta i. Facket har rÀtt att sÀga sin Äsikt vid större omorganisationer. Arbetsgivaren har alltid rÀtt att tacka för given input, ÀndÄ landa i att ursprungliga planen ÀndÄ blir bÀttre och genomföra den utan förÀndring.
Men det dÀr med att de hindrar extra löneförhöjningar för era nyckelspelare Àr förbryllande. Jag trodde bara att det var nÄgot som förekom i skrönor om facket.
SÄn dÀr bullshit om att behöva byta titel för att höja lönen Àr ju vanligt, men det Àr ju normalt inte kopplat till facket. Förekommer ju ofta Àven i amerikanska bolag som aldrig haft fackföreningar.
OjdÄ , nu blev det lite vÀl mycket vÀnsterdrömmar hÀr. Din vÀrld stÀmmer inte överens med det Sverige jag serL lop3r skrev:SjÀlvklart Àr det sÄ att svenska arbetare har en privigierad situation i förhÄllande till mÄnga andra mer utsugna arbetare i den hÀr vÀrlden, vi har fÄtt vara med och dela pÄ de profiter som det imperialistiska systemet har damsugit upp och koncentrerat hÀr. detta Àr i sig ett ohÄllbart system som mÄste fÄ ett slut om vi ska kunna leva i fred och vÀlstÄnd pÄ den hÀr planeten i förlÀngningen.
Men anledningen att vi arbetare fick vara med och dela pÄ dessa profiter var att arbetarrörelsen var stark och borgarklassen var livrÀdd för att vi skulle göra revolution som i sovjet, det Àr anledningen till att vi fick vÀlfÀrden och relativt bra löner osv.
Idag sitter borgarklassen helt ohotat pÄ samhÀllets topp och ser inte lÀngre nÄgon anledning till att dela med sig av profiterna till vÀlfÀrden och arbetarna.
DÀr kommer nyliberalismen och nedskÀrningspolitiken in (sammanfaller ganska vÀl med sovjetunionens upplösning) i 30-40 Är har man urholkat och sÄlt ut det mesta som vi gemensamt Àgde, idag finns bara ett urholkat skelett kvar och plundringen fortsÀtter.
Jag tror desutom inte att arbetarna av idag har nÄgon egentlig högre ekonomisk status Àn de hÀr gruvarbetarna som du pratar om, folk av idag Àr ju belÄnade upp över öronen för att uprÀtthÄlla den hÀr facaden, bostÀder idag Àr ju dyrare Àn nÄgonsin och det Àr mycket svÄrt för ett hushÄll att klara sig pÄ en lön, nÄgot som var standard förr.
Min farfar var en mÄlare som desutom led av alkoholism, han hade endÄ rÄd att bygga ett hus i ett av stadens idag mest eftertraktade omrÄden, farmor var hemmafru nÀstan hela livet och de hade 4 barn. prova att lösa det idag pÄ en mÄlarlön.
Jag tror att mycket lite har förrÀndrats i klasskampen och att det Àr samma lÀrdommar och strategier som vi mÄste anvÀnda oss av. vi mÄste studera Marx och Engels och skapa en fackförreningsrörelse som utbildar arbetarna i att bli klassmedvetna och förstÄ varför man alltid mÄste hÄlla kampen levande och trycket uppe.
Kamp och utbildning borde vara grundstenen i rörelsen tycker jag.
Jag tycker ocksÄ det Àr naivt att tro att facket Àr svaret pÄ allt sÄ dÀr Àr vi överens. Jag Àr ocksÄ övertygad om att facket inte Àr roten till allt som Àr dÄligt, dom Àr bara orsaken till delar av det.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlĂ€gg
Nej all skit kanske de inte Àr ansvariga för. Men en stor majoritet.M marka skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 196 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 196 inlÀgg
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlĂ€gg
VĂ€nstern Ă€r bĂ€ttre pĂ„ historierevisionism det Ă€r sant đ€ŁL lop3r skrev:
Man behöver inte ens gĂ„ tillbaka till rasbiologiska institutioner och liknande utan man kan titta enbart senaste Ă„ren "vi har aldrig varit emot kĂ€rnkraft" "vi har alltid var för NATO" đ€Ł