717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Jag har hört samma bild från flera i mitt nätverk. Kan bara komma på en chef på SEB som tycker det är praktiskt han slipper sätta löner. Samma snubbe ondgör sig också det är svårt hitta vettigt folk 🤣BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Okej, på de företag där jag har varit anställd eller från det som jag har hört från andra akademiker så har det inte varit fack som är som det beskrivs i inlägg #2 598 eller med HR som verkar minst lika konstiga/besvärliga eller vad nu JanneJanne123 syftade på.A ajn82 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Hade en släkting som hade höga positioner på HR på några stora företag och hen var absolut inte rädd för facket utan tampades friskt med dem i stora frågor.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
På den tiden det hette personalkontoret och det fanns en personalchef var det hårdare tag, nu ser det helt annorlunda ut. Livrädda personalvetare som spenderar sina dagar att skapa policys för saker som inte behöver policies.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Varför skulle jag var rädd för facket. Jag har en anställd utöver min sambo som tycker lika illa om facken som jag görNissens skrev:
Min bild är att HR (stort industriföretag) skapar regler som precis uppfyller vad facket kräver och att de årliga löneökningarna är utformade så att chefen kan skylla på HR och HR kan peka på lönestrukturer. Stora företag har gott om bondesoldater, få stjärnor. De som vill göra karriär gör det bäst som chefer, annars är det svårt att få bra lön då man bör ha en utpekad expert-roll, annars biter en lönehöjning utanför avtal i svansen nästa ordinarie löneökning då man ligger högt för sin roll och då får en sämre ökning. Jag tycker mig se en trend att fler och fler av de yngre är från Indien eller andra länder. Jag tror de är välutbildade, men jag undrar om de kommer vara företaget lika trogna som de som idag närmar sig pension. Kanske vill man ha många nya, billiga och hårt arbetande kring 30. Men hur blir kompetensen på sikt? Kommer de äldre orka lära upp de yngre även framöver?JanneJanne123 skrev:
Men, många företag vill väl ha många innovativa, unga ingenjörer utan barn. Kanske är det mest effektivt?
Vilken "vänsterperson" har påstått dessa saker?AndersMalmgren skrev:
Och vad är denna anekdot bevis på?BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg