Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lop3r skrev:
Förklaringen finns att läsa i mitt tidigare inlägg, läs igen.
Där finns inte mycket som stämmer med verkligheten förutom att din farfar var törstig…

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså inte udda som utvecklingsföretag eller vad det nu är utan i hur fack och HR fungerar eftersom det så kraftigt avviker från många andras erfarenhet.
Jag har hört samma bild från flera i mitt nätverk. Kan bara komma på en chef på SEB som tycker det är praktiskt han slipper sätta löner. Samma snubbe ondgör sig också det är svårt hitta vettigt folk 🤣

BirgitS
A ajn82 skrev:
Låter precis som alla stora företag jag varit på
Okej, på de företag där jag har varit anställd eller från det som jag har hört från andra akademiker så har det inte varit fack som är som det beskrivs i inlägg #2 598 eller med HR som verkar minst lika konstiga/besvärliga eller vad nu JanneJanne123 syftade på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket är värst, facket eller HR där du är?
Företaget verkar vara lite udda.
HR är livrädda för facket och är i stort sett deras förlängda arm. Ovanpå detta är det helgedomen av politisk korrekthet och det hävdar jag är genomgående på större HR-avdelningar.

• Gilla
  • Wow
TommyC och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Där finns inte mycket som stämmer med verkligheten förutom att din farfar var törstig…
Också lite roligt han sågar det enda bra som sossarna gjort, marknadsreformerna på 90 talet. Men Venezuela är mysigt såhär års har jag hört.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
HR är livrädda för facket och är i stort sett deras förlängda arm. Ovanpå detta är det helgedomen av politisk korrekthet och det hävdar jag är genomgående på större HR-avdelningar.
Jag delar din bild till 200 procent.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Hade en släkting som hade höga positioner på HR på några stora företag och hen var absolut inte rädd för facket utan tampades friskt med dem i stora frågor.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Hade en släkting som hade höga positioner på HR på några stora företag och hen var absolut inte rädd för facket utan tampades friskt med dem i stora frågor.
På den tiden det hette personalkontoret och det fanns en personalchef var det hårdare tag, nu ser det helt annorlunda ut. Livrädda personalvetare som spenderar sina dagar att skapa policys för saker som inte behöver policies.

• Gilla
  • Ledsen
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag delar din bild till 200 procent.
Du har en märklig bild av detta. HR har respekt för de avtal som gäller, men de är definitivt inte rädda för facken.

ibland känns det som att det är du som är rädd för facket. Är det där skon klämmer?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har en märklig bild av detta. HR har respekt för de avtal som gäller, men de är definitivt inte rädda för facken.

ibland känns det som att det är du som är rädd för facket. Är det där skon klämmer?
Varför skulle jag var rädd för facket. Jag har en anställd utöver min sambo som tycker lika illa om facken som jag gör

J
På den tiden det hette personalkontoret och det fanns en personalchef var det hårdare tag, nu ser det helt annorlunda ut. Livrädda personalvetare som spenderar sina dagar att skapa policys för saker som inte behöver policies.
Min bild är att HR (stort industriföretag) skapar regler som precis uppfyller vad facket kräver och att de årliga löneökningarna är utformade så att chefen kan skylla på HR och HR kan peka på lönestrukturer. Stora företag har gott om bondesoldater, få stjärnor. De som vill göra karriär gör det bäst som chefer, annars är det svårt att få bra lön då man bör ha en utpekad expert-roll, annars biter en lönehöjning utanför avtal i svansen nästa ordinarie löneökning då man ligger högt för sin roll och då får en sämre ökning. Jag tycker mig se en trend att fler och fler av de yngre är från Indien eller andra länder. Jag tror de är välutbildade, men jag undrar om de kommer vara företaget lika trogna som de som idag närmar sig pension. Kanske vill man ha många nya, billiga och hårt arbetande kring 30. Men hur blir kompetensen på sikt? Kommer de äldre orka lära upp de yngre även framöver?

Men, många företag vill väl ha många innovativa, unga ingenjörer utan barn. Kanske är det mest effektivt?

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vänstern är bättre på historierevisionism det är sant 🤣

Man behöver inte ens gå tillbaka till rasbiologiska institutioner och liknande utan man kan titta enbart senaste åren "vi har aldrig varit emot kärnkraft" "vi har alltid var för NATO" 🤣
Vilken "vänsterperson" har påstått dessa saker?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag känner till en som skulle bli anställd och hade fått löneanspråket godkänt av chefen och chefens chef men HR sa stopp så mycket kan vi inte betala. Företag med kollektivavtal men det var alltså inte facket som brydde sig om en ovanligt hög lön utan HR.
Och vad är denna anekdot bevis på?

Nissens
Varför skulle jag var rädd för facket. Jag har en anställd utöver min sambo som tycker lika illa om facken som jag gör
Du ger det intrycket. Du verkar skräckslagen. Du tror till och med att HR också är rädda för dem…

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lop3r skrev:
Vilken "vänsterperson" har påstått dessa saker?
Magdalena om kärnkraften och förra försvarsministern om NATO. Detta är ju bara två exempel.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.