717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är nog många större företag som skulle tycka att det är dåligt att facken försvinner, däremot finns det nog stora möjliga vinster i vad facken fokuserar på, tvångsanslutningar är tex inte en bra grogrund för att arbetstagare och arbetsgivare skall teckna ett gemensamt avtal. Jag tror att det i grunden är bra att arbetstagarna är organiserade men i dagens utformning har dom ibland tappat greppet om vad dom fokuserar på så en omdaning skulle kanske vara bra i vissa fall.D djac skrev:Det är verkligen naivt att tro att facken bara kan tas bort, det skulle alltså vara ett starkt arbetsgivarkollektiv som oemotsagt skulle diktera villkoren och arbetstagarna skulle inte på något sätt göra annat än att buga och ta emot alla uppkomliga villkor som kunde kommas på. Detta skulle aldrig förändras utan pågå i evighet, amen..
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Orkar inte tjafsa om det här igen, men tar en repris. Jag är mellanchef och jag har problem med att höja löner för mina utvecklare på grund av facket. De motarbetar aktivt att vissa ska få större löneökningar än andra och i sort sett det enda sättet att få igenom en större löneökning är att byta roll på personen i fråga. Problemet är att med ny roll kommer nya arbetsuppgifter och riktigt duktiga utvecklare vill inte bli chefer eller vara med på möten, de vill programmera.
Utöver detta lägger sig facket i hur vi organiserar våra team och vi ska byta platser behöver vi cleara detta med facket.
Den gången jag behövde göra mig av med uppenbart totalt inkompetenta och viljelösa individer som inte ville fortsätta lära sig nya tekniker och därmed inte vår lämpliga som systemutvecklare var facket där och satte käppar i hjulet.
Utöver detta lägger sig facket i hur vi organiserar våra team och vi ska byta platser behöver vi cleara detta med facket.
Den gången jag behövde göra mig av med uppenbart totalt inkompetenta och viljelösa individer som inte ville fortsätta lära sig nya tekniker och därmed inte vår lämpliga som systemutvecklare var facket där och satte käppar i hjulet.
Hur stort löneutrymme utöver den avtalade miniminivån har arbetsgivarsidan gått med på vid dessa tillfällen? Uppstår dessa problem även i samband med att övriga fått löneökningar i nivå med avtalet?JanneJanne123 skrev:
Orkar inte tjafsa om det här igen, men tar en repris. Jag är mellanchef och jag har problem med att höja löner för mina utvecklare på grund av facket. De motarbetar aktivt att vissa ska få större löneökningar än andra och i sort sett det enda sättet att få igenom en större löneökning är att byta roll på personen i fråga. Problemet är att med ny roll kommer nya arbetsuppgifter och riktigt duktiga utvecklare vill inte bli chefer eller vara med på möten, de vill programmera.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Problemen uppstår när vi vill göra höjningar utanför ”potten”. Vid rollbyten och nyanställning har vi mycket friare händer. Finns en dimension av problem innanför potten också där man samlar 0,05% av allas löneökning i en separat pott dit anställda kan överklaga sin ökning eller brist på ökning och då få en höjning som facket beslutar om. I sann kollektivavtalsanda behöver även de oorganiserade bidra till denna pott.M marka skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
Faktiskt lite småvidrigt de icke anslutna ska drabbasJanneJanne123 skrev:
Problemen uppstår när vi vill göra höjningar utanför ”potten”. Vid rollbyten och nyanställning har vi mycket friare händer. Finns en dimension av problem innanför potten också där man samlar 0,05% av allas löneökning i en separat pott dit anställda kan överklaga sin ökning eller brist på ökning och då få en höjning som facket beslutar om. I sann kollektivavtalsanda behöver även de oorganiserade bidra till denna pott.
Din bild är verkligen svartvit. Varför är du så upprörd över facken?AndersMalmgren skrev:
Jag tycker att du skall göra ett djuplodande studiebesök i USA. Där hittar du ditt kära system, och gör du jobbet rätt så får du lite insikter med dig hem.
Jag tror det är det största missförståndet, det är inget tvång att ha den modell vi har i Sverige, parterna kan upplösa den enkelt, då slipper vi anslutningarna men får finna oss i att våra politiker får det största köttben de har sett och kommer vifta med det vart fjärde år, dvs nya spelregler på arbetsmarknaden efter varje val och dessutom regler som arbetsmarknadens parter inte kan påverka. Så absolut inget tvång men jag förstår varför parterna föredrar nuvarande lösning.M marka skrev:Det är nog många större företag som skulle tycka att det är dåligt att facken försvinner, däremot finns det nog stora möjliga vinster i vad facken fokuserar på, tvångsanslutningar är tex inte en bra grogrund för att arbetstagare och arbetsgivare skall teckna ett gemensamt avtal. Jag tror att det i grunden är bra att arbetstagarna är organiserade men i dagens utformning har dom ibland tappat greppet om vad dom fokuserar på så en omdaning skulle kanske vara bra i vissa fall.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Och jag känner till en som skulle bli anställd och hade fått löneanspråket godkänt av chefen och chefens chef men HR sa stopp så mycket kan vi inte betala. Företag med kollektivavtal men det var alltså inte facket som brydde sig om en ovanligt hög lön utan HR.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg