717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Sänk skatterna och bort med alla bidrag och avdrag är bättre meolodi
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
På tal om byråkrati. Visste du att en restaurang i Sverige måste anmäla om den vill krydda snapsen själv? Det rör sig alltså inte om någon form av tillstånd för själva spriten utan bara om att den vill tillsätta kryddor i redan korrekt inköpt sprit.D djac skrev:Man ska inte dra alla över en kam, men... jag tror att försäkringskassan har ett jätteproblem med att rekrytera från de högre hyllorna, den bilden delar jag absolut.
På något sätt är det talande för vad ministerstyre gör med myndigheter, detta verkar drabba varje samhällsfunktion som får för mycket uppmärksamhet från politiken.
Haha, ja det är kanske för att någon tjänsteman inte vill hållas utanför alla goda recept som kan dyka upp?S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fick mail idag från mitt "partipolitiskt obundna" fackförbund ST att dom bjuder på föreläsning av den snudd på vänsterextreme Morgan Finnsiö från stiftelsen Expo där han ska föreläsa om "hot mot demokratin" alltså Sverigedemokraterna...
Apropå fackförbund i Sverige alltså... Om dom kunde hålla sig till medlemmarnas intressen nån jäkla gång!
Apropå fackförbund i Sverige alltså... Om dom kunde hålla sig till medlemmarnas intressen nån jäkla gång!
Expo är en organisation som verkar för demokrati och mot rasism och fascism, jag har inga problem att facken accepterar de värderingarna.RoTe skrev:
Fick mail idag från mitt "partipolitiskt obundna" fackförbund ST att dom bjuder på föreläsning av den snudd på vänsterextreme Morgan Finnsiö från stiftelsen Expo där han ska föreläsa om "hot mot demokratin" alltså Sverigedemokraterna...
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Lite kul det där. För de som är mest fascistiska är de inom vänstern. Ta tex AFA, bland de mest fascistiska som finns. Vilket är lite roligt då de tror de är antifascistiskaD djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Förvisso är det inget fel med de värderingarna i sig. Men Expo har indirekt del av sitt ursprung i AFA (Antifascistisk aktion) som jag skulle kalla vänsterextremister. Huruvida de gjort upp med sin historia är väl föremål för debatt, men det är inte orimligt att hysa vissa tvivel.D djac skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Därför att lönerna (och förmånerna) tenderar att gå mot mitten på dessa bolag. Kan man inte kompensera sin spetskompetens drar de vidare till mer flexibla bolag.M marka skrev:
Märkligt att alla tolkar fackförbund som något svenskt och dåligt.
Nyligen i USA ville anställda på Starbucks ha detta varpå Starbucks kontrade med att bara ge vissa förmåner till dom som inte anslutit sig, vilket slutar i strejk.
https://www.theguardian.com/business/2023/nov/15/starbucks-union-strike-red-cup-day
Fackförbund är bra och det behövs en motpol mot företag. Framför allt amerikanska företag ligger ju i bräschen där som hellre lägger miljarder på advokater än bättre villkor för anställda. Tror ingen i Sverige vill ha den modellen.
Sen ogillar jag både Musk och Tesla så jag bryr mig inte nämnvärt vad som händer här.
Nyligen i USA ville anställda på Starbucks ha detta varpå Starbucks kontrade med att bara ge vissa förmåner till dom som inte anslutit sig, vilket slutar i strejk.
https://www.theguardian.com/business/2023/nov/15/starbucks-union-strike-red-cup-day
Fackförbund är bra och det behövs en motpol mot företag. Framför allt amerikanska företag ligger ju i bräschen där som hellre lägger miljarder på advokater än bättre villkor för anställda. Tror ingen i Sverige vill ha den modellen.
Sen ogillar jag både Musk och Tesla så jag bryr mig inte nämnvärt vad som händer här.
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg