Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
G Gornor Ulragh skrev:
Varför ta efter en sak som är det kanske sämsta med USA, deras usla sätt att behandla arbetstagare?
Men ändå ganska märkligt då att det finns så otroligt många människor som högst frivilligt beger sig till USA för att arbeta och leva ett liv där.
Förutom det att det inte heller är någon massiv emigration från USA, folk verkar tycka att det fungerar, åtminstone, tillräckligt bra.

De har ett annat samhällssystem helt klart. Att istället som här betala högre skatt för t.ex. vård, så betalar för det mesta deras arbetsgivare för deras vårdförsäkringar.
Det blir lite typ samma, men pengarna flödar lite andra vägar i deras system. En arbetsgivare som inte erbjuder dessa försäkringar blir inte populär och får svårt att få arbetskraft.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Därför har många företag incitamentprogram. Det finns andra sätt att ersätta än med lön…
Ja ersätt gärna lön med annat incitament, ”lön” var en lite slarvig förenkling från min sida men det förändrar inte nämnvärt själva argumentationen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Ööh nä.
det kommer ju rapporter om att folk inte vågar strejka!?
Du är varmt välkommen att länka till en dylik. Övervägande av vad jag läst tyder på motsatsen. Se tidigare inlägg i tråden.
G Gornor Ulragh skrev:
Jag lovar att varenda chef på det företaget kräver, och får, bästa möjliga lön och förmåner.
Självklart kräver man det. Gör inte du det på ditt jobb? Om man får det är en fråga om förhandling.
G Gornor Ulragh skrev:
Tesla har ganska uselt rykte i USA. De har stämts för rasism på arbetsplatse...
vad stäms man inte för i USA?
G Gornor Ulragh skrev:
Varför skall vi ha detta i Sverige? Klart folk skall vara Garanterade sina skäliga förmåner och känna sig trygga.
Ingen har presenterat någon som helst källa på att de som är anställda upplever otrygghet på sitt jobb. De flesta rapporter vittnar tvärtom om god stämning. Men om du har andra uppgifter så lägg upp dem så kanske vi kan omvärdera det.

Förmånsmässigt är det oklart. Det lilla jag lyckas läsa mig är att de har lägre pensionsavsättningar men får istället optioner i företaget. Vilket som är bäst är nog svårt att säga. Någon hade ju lyckats köpa sin första lägenhet med pengar från optionerna. Inte kattskit när insteget på bostadsmarknaden är så högt som det är i Sverige. Kortfattat så verkar det se annorlunda ut på förmånssidan men inte nödvändigtvis sämre sett till helheten. Men visst, vi har inte sett faktiska avtal så oerhört svårbedömt.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Men ändå är det ungefär ditåt många västländer hamnar till slut så något verkar göras för att det ska ske.
Det håller jag inte med om, de flesta minskar tex sin byråkrati medan USA ökar sin, bara ett exempel, känns som de flesta länder ser USA som avskräckande exempel på fel sätt att göra saker.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tvivlar dock på att starka fackföreningar skulle varit lösningen på problemen i USA.
De skulle kanske bara förvärra saker och ting.
De har enormt starka fackföreningar men på andra sätt än vi, om man försöker göra saker i USA, ställa ut på mässor är ett sådant exempel, så möter du facken och deras byråkrati, enormt rigida och byråkratiska. Det är bara annorlunda, för oss iaf.

Nissens
D djac skrev:
De har enormt starka fackföreningar men på andra sätt än vi, om man försöker göra saker i USA, ställa ut på mässor är ett sådant exempel, så möter du facken och deras byråkrati, enormt rigida och byråkratiska. Det är bara annorlunda, för oss iaf.
Ta Tyskland som exempel istället. Där verkar facken vara starkare än i Sverige, men det landet verkar tuffa på rätt bra. Förresten är väl Tyskland flera länder egentligen.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ändå ganska märkligt då att det finns så otroligt många människor som högst frivilligt beger sig till USA för att arbeta och leva ett liv där.
Förutom det att det inte heller är någon massiv emigration från USA, folk verkar tycka att det fungerar, åtminstone, tillräckligt bra.

De har ett annat samhällssystem helt klart. Att istället som här betala högre skatt för t.ex. vård, så betalar för det mesta deras arbetsgivare för deras vårdförsäkringar.
Det blir lite typ samma, men pengarna flödar lite andra vägar i deras system. En arbetsgivare som inte erbjuder dessa försäkringar blir inte populär och får svårt att få arbetskraft.
USA är väl ett bra exempel på att man får hålla två tabkar i huvudet, jag är väldigt glad i USA, gillar att vara där, minst två gånger per år privat, en del erfarenhet från företagande men det gör mig ju inte blind för de enorma problemen de har, vi behöver inte lista de för det är så sorgligt men trots detta gillar jag folket, delar av kulturen osv.

D djac skrev:
Det håller jag inte med om, de flesta minskar tex sin byråkrati medan USA ökar sin, bara ett exempel, känns som de flesta länder ser USA som avskräckande exempel på fel sätt att göra saker.
Jämför Sverige för 20år sedan och idag. T.ex. privata sjukförsäkringar, fanns de ens i Sverige för 20år sedan?

Sedan upplever jag absolut inte att byråkratin minskat i Sverige. Tycker den har ökat från obekväm till påtagligt olidlig.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Ta Tyskland som exempel istället. Där verkar facken vara starkare än i Sverige, men det landet verkar tuffa på rätt bra. Förresten är väl Tyskland flera länder egentligen.
Ja, det är tufft att vara arbetsgivare i Tyskland, mycket tuffare än här.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jämför Sverige för 20år sedan och idag. T.ex. privata sjukförsäkringar, fanns de ens i Sverige för 20år sedan?

Sedan upplever jag absolut inte att byråkratin minskat i Sverige. Tycker den har ökat från obekväm till påtagligt olidlig.
Du kan prova starta ett företag i lite olika länder, jag tror inte du hittar något där det är så enkelt som här.

Vilken byråkrati tycker du har ökat, jag ser ingen sådan?

D djac skrev:
Du kan prova starta ett företag i lite olika länder, jag tror inte du hittar något där det är så enkelt som här.

Vilken byråkrati tycker du har ökat, jag ser ingen sådan?
T.ex. Bygglov. Har flera släktingar som byggt för länge sedan och då räckte det med några ritningar och ett samtal med dåvarande bygglovshandläggare. Var det något som inte var bra så sade handläggaren vad man skulle göra för att det skulle gå igenom. Nu får de inte säga det.

Sedan ska det in arbetsmiljöplaner som få ens bryr sig om, färdigställandeskydd, KA, kontrollplaner, egenkontroller ( snacka om pappersprodukt), nybyggnadskartor, beslut från miljökontoret, specialfastighetsskatt under byggtiden om man bygger över årsskifte mm mm.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
T.ex. Bygglov. Har flera släktingar som byggt för länge sedan och då räckte det med några ritningar och ett samtal med dåvarande bygglovshandläggare. Var det något som inte var bra så sade handläggaren vad man skulle göra för att det skulle gå igenom. Nu får de inte säga det.

Sedan ska det in arbetsmiljöplaner som få ens bryr sig om, färdigställandeskydd, KA, kontrollplaner, egenkontroller ( snacka om pappersprodukt), nybyggnadskartor, beslut från miljökontoret, specialfastighetsskatt under byggtiden om man bygger över årsskifte mm mm.
Ja men det håller jag med om har blivit mer kontrollerat, säkert både på gott och ont, men det mesta andra kan man göra med bankid och några klick (förenklat uttryckt såklart)

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det håller jag med om har blivit mer kontrollerat, säkert både på gott och ont, men det mesta andra kan man göra med bankid och några klick (förenklat uttryckt såklart)
Sökt sjukpenning eller bostadsbidrag på sistone?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[länk]
Detta stämmer, men att gå ur facket är inte lösningen. Arbeta för förändring innom ditt fack istället, finns många saker inom nuvarande system som ger arbetarna ökad makt mot arbetsköparna, att gå ur bara urholkar och försvagar dessa system.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lop3r skrev:
Detta stämmer, men att gå ur facket är inte lösningen. Arbeta för förändring innom ditt fack istället, finns många saker inom nuvarande system som ger arbetarna ökad makt mot arbetsköparna, att gå ur bara urholkar och försvagar dessa system.
Ett stort problem idag (jämfört med då fackförbunden föddes) är att arbetarna (arbetstidssäljarna) är extremt mycket mer varierande och i allmänhet lite småborgerliga i ekonomisk situation.

Det är liksom inte längre en massa stuveriarbetare, gruvarbetare, gatusopare, fabriksarbetare (som gör monotona lika saker) osv.
Utan nu är det säljare, programmerare, välavlönade fabriksarbetare, mättekniker, konstruktörer osv osv.

Och facket har väl anpassat sig dit, likväl som sossarna, de skiter i princip i de sämst ställda, ty det är inte någon tillräckligt stor grupp att leva av.
Utan man kämpar på med sina ideal, men siktar egentligen helt annorlunda idag.

Och vad vill vi att fackförbunden ska ändras till då?
Eller om man leker med tanken att starta nya, som konkurrerar ut de gamla dinosaurierna, vilka frågor ska de driva, vilken ideologi ska de ha, vad ska de göra för medlemmarna, och vilka medlemmar ska de ha?

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.