Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A ajn82 skrev:
Man kan väl ha starka fack utan kollektivavtal?
det är sant, men nu är vi i sverige och det är så organiseringen ser ut här. Om vi hade ett etablerat alternativ av mer stridbara fack som vägra fredsplikt så hade jag valt dem. Men nu är detta det bästa vi har så då får man stödja det, om man står på arbetarnas sida dvs.
 
  • Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför frågar du mig? Jag har inte påstått något annat.
Misupfattade jag din kommentar kanske?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L lop3r skrev:
det är sant, men nu är vi i sverige och det är så organiseringen ser ut här. Om vi hade ett etablerat alternativ av mer stridbara fack som vägra fredsplikt så hade jag valt dem. Men nu är detta det bästa vi har så då får man stödja det, om man står på arbetarnas sida dvs.
Varför? Kan inte svenska modellen utvecklas men ändå ha arbetarnas rättigheter i fokus?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varför? Kan inte svenska modellen utvecklas men ändå ha arbetarnas rättigheter i fokus?
Jo det kanske den kan, men jag ser inte det hända med den brist på klassmedvetenhet vi har idag, därför tror jag att det gynnar oss att hålla kvar den makt vi tillkämpade oss i en tid när klasskampen var skärpt.
(den här tråden bör vara ett bevis på det)
 
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Tvek på den alltså, USA är nog i mångas ögon ett uland på många områden, man hör aldrig andra länder försöka återskapa någon samhällslösning som de har i USA.
Jag tvivlar dock på att starka fackföreningar skulle varit lösningen på problemen i USA.
De skulle kanske bara förvärra saker och ting.
 
L lop3r skrev:
Jo det kanske den kan, men jag ser inte det hända med den brist på klassmedvetenhet vi har idag, därför tror jag att det gynnar oss att hålla kvar den makt vi tillkämpade oss i en tid när klasskampen var skärpt.
(den här tråden bör vara ett bevis på det)
Vilka är vi? Vem räknar du som arbetare? Alla som lever på löneinkomster, eller är det bara visa branscher?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tvivlar dock på att starka fackföreningar skulle varit lösningen på problemen i USA.
De skulle kanske bara förvärra saker och ting.
Hur kan det förvärra saker och ting att arbetarna organiserar sig tänker du?
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vilka är vi? Vem räknar du som arbetare? Alla som lever på löneinkomster, eller är det bara visa branscher?
alla som måste arbeta för sin försörjning, altså inte äger kapital som låter andra arbeta för dig. dvs 99%
(sen finns det givetvis folk som lever i gränslandet och inte har intressen som sammanfaller med arbetarklassen, men det stora flertalet faller innom denna klass)
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lop3r skrev:
Hur kan det förvärra saker och ting att arbetarna organiserar sig tänker du?
En del av de stora problemen i USA är den politiska splittringen och dysfunktionella demokratin, där en stenhård polarisering är en stor del av problemet.
Jag kan liksom inte se hur en starkare fackförening skulle hjälpa här, jag tror faktiskt det skulle förvärra.

Ett annat stort problem i USA är rasismen, och om jag kollar vad fackföreningar i Sverige gör, så är det uppenbart inget som förbättrar detta.

Ett tredje stort problem i USA är den sociala utslagningen, och ser jag hur fackföreningarna jobbar i Sverige, så får jag nog inse att de förvärrar det hela.

Nu är det ju inte säkert att fackföreningar i USA skulle vara fullt lika sopiga som de i Sverige, men det är väl kvar att bevisa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lop3r skrev:
Hur kan det förvärra saker och ting att arbetarna organiserar sig tänker du?
Men jag tycker ju dock att arbetare ska organisera sig.
Det har jag ju redan skrivit för ett antal inlägg sedan, i min långa rant.

Det av de enkla faktumet att företagen och arbetarna ska självklart vara någorlunda jämnstarka parter, därför måste arbetare organisera sig.

Men att det ska se ut såsom fackföreningarna i Sverige är idag, det är jag verkligen inte säker på.
Och den här konflikten som nu var anledningen att att starta tråden tycker jag belyser det ganska bra.
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En del av de stora problemen i USA är den politiska splittringen och dysfunktionella demokratin, där en stenhård polarisering är en stor del av problemet.
Jag kan liksom inte se hur en starkare fackförening skulle hjälpa här, jag tror faktiskt det skulle förvärra.

Ett annat stort problem i USA är rasismen, och om jag kollar vad fackföreningar i Sverige gör, så är det uppenbart inget som förbättrar detta.

Ett tredje stort problem i USA är den sociala utslagningen, och ser jag hur fackföreningarna jobbar i Sverige, så får jag nog inse att de förvärrar det hela.

Nu är det ju inte säkert att fackföreningar i USA skulle vara fullt lika sopiga som de i Sverige, men det är väl kvar att bevisa.
På vilket sätt är svenska fackföreningar starka. De är starka på att med mafiafasoner få företagen att skriva på avtal men sedan så är de ju bevisligen dåliga på att representera sina medlemmar.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På vilket sätt är svenska fackföreningar starka. De är starka på att med mafiafasoner få företagen att skriva på avtal men sedan så är de ju bevisligen dåliga på att representera sina medlemmar.
Ja, det är väl ungefär så jag tänker.

Du skrev också att de är starka.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det är väl ungefär så jag tänker.

Du skrev också att de är starka.
Ja eller starka är väl fel ord. Men de är bra få sin vilja igenom med tvivelaktiga metoder. Men efter det verkar det ta stopp.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På vilket sätt är svenska fackföreningar starka. De är starka på att med mafiafasoner få företagen att skriva på avtal men sedan så är de ju bevisligen dåliga på att representera sina medlemmar.
Det sistnämnda tror jag varierar kraftigt och skiljer sig säker från fack till fack och kontor till kontor.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det sistnämnda tror jag varierar kraftigt och skiljer sig säker från fack till fack och kontor till kontor.
Jag tror facket är bra på att normalisera lönerna. Är man kass medarbetare tycker man såklart detta är bra. Är man en duktig medarbetare eller en arbetsgivare som vill ha duktiga medarbetare är det direkt dåligt .
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.