717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
det är sant, men nu är vi i sverige och det är så organiseringen ser ut här. Om vi hade ett etablerat alternativ av mer stridbara fack som vägra fredsplikt så hade jag valt dem. Men nu är detta det bästa vi har så då får man stödja det, om man står på arbetarnas sida dvs.A ajn82 skrev:
Varför? Kan inte svenska modellen utvecklas men ändå ha arbetarnas rättigheter i fokus?L lop3r skrev:
Jo det kanske den kan, men jag ser inte det hända med den brist på klassmedvetenhet vi har idag, därför tror jag att det gynnar oss att hålla kvar den makt vi tillkämpade oss i en tid när klasskampen var skärpt.A ajn82 skrev:
(den här tråden bör vara ett bevis på det)
Jag tvivlar dock på att starka fackföreningar skulle varit lösningen på problemen i USA.D djac skrev:
De skulle kanske bara förvärra saker och ting.
Vilka är vi? Vem räknar du som arbetare? Alla som lever på löneinkomster, eller är det bara visa branscher?L lop3r skrev:
alla som måste arbeta för sin försörjning, altså inte äger kapital som låter andra arbeta för dig. dvs 99%A ajn82 skrev:
(sen finns det givetvis folk som lever i gränslandet och inte har intressen som sammanfaller med arbetarklassen, men det stora flertalet faller innom denna klass)
En del av de stora problemen i USA är den politiska splittringen och dysfunktionella demokratin, där en stenhård polarisering är en stor del av problemet.L lop3r skrev:
Jag kan liksom inte se hur en starkare fackförening skulle hjälpa här, jag tror faktiskt det skulle förvärra.
Ett annat stort problem i USA är rasismen, och om jag kollar vad fackföreningar i Sverige gör, så är det uppenbart inget som förbättrar detta.
Ett tredje stort problem i USA är den sociala utslagningen, och ser jag hur fackföreningarna jobbar i Sverige, så får jag nog inse att de förvärrar det hela.
Nu är det ju inte säkert att fackföreningar i USA skulle vara fullt lika sopiga som de i Sverige, men det är väl kvar att bevisa.
Men jag tycker ju dock att arbetare ska organisera sig.L lop3r skrev:
Det har jag ju redan skrivit för ett antal inlägg sedan, i min långa rant.
Det av de enkla faktumet att företagen och arbetarna ska självklart vara någorlunda jämnstarka parter, därför måste arbetare organisera sig.
Men att det ska se ut såsom fackföreningarna i Sverige är idag, det är jag verkligen inte säker på.
Och den här konflikten som nu var anledningen att att starta tråden tycker jag belyser det ganska bra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
På vilket sätt är svenska fackföreningar starka. De är starka på att med mafiafasoner få företagen att skriva på avtal men sedan så är de ju bevisligen dåliga på att representera sina medlemmar.Mikael_L skrev:
En del av de stora problemen i USA är den politiska splittringen och dysfunktionella demokratin, där en stenhård polarisering är en stor del av problemet.
Jag kan liksom inte se hur en starkare fackförening skulle hjälpa här, jag tror faktiskt det skulle förvärra.
Ett annat stort problem i USA är rasismen, och om jag kollar vad fackföreningar i Sverige gör, så är det uppenbart inget som förbättrar detta.
Ett tredje stort problem i USA är den sociala utslagningen, och ser jag hur fackföreningarna jobbar i Sverige, så får jag nog inse att de förvärrar det hela.
Nu är det ju inte säkert att fackföreningar i USA skulle vara fullt lika sopiga som de i Sverige, men det är väl kvar att bevisa.
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det sistnämnda tror jag varierar kraftigt och skiljer sig säker från fack till fack och kontor till kontor.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Jag tror facket är bra på att normalisera lönerna. Är man kass medarbetare tycker man såklart detta är bra. Är man en duktig medarbetare eller en arbetsgivare som vill ha duktiga medarbetare är det direkt dåligt .S Styrman_jansson skrev:
