Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror facket är bra på att normalisera lönerna. Är man kass medarbetare tycker man såklart detta är bra. Är man en duktig medarbetare eller en arbetsgivare som vill ha duktiga medarbetare är det direkt dåligt .
Om man bortser från lön så ska ju facket kunna hjälpa till när man kommer på kant med sin arbetsgivare. Jag vet personer som fått mycket hjälp vid sådana tillfällen och personer som inte fått någon eller mycket liten.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte jag som tog upp de två finansföretagen och jag tog bara upp Huawei för att någon påstod att det inte var relevant med finansföretag. Men det räcker bra med finansföretagen för att påvisa att det inte är någon motsättning mellan väldigt höga löner och kollektivavtal.

Hela denna sidodiskussion kom upp just för att någon/några påstod att facket alltid förhindrar ovanligt höga löner och alltid ser till att lönerna hamnar i mitten. Om det vore sant så skulle det förstås gälla även de två finansföretagen och Huawei.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror facket är bra på att normalisera lönerna. Är man kass medarbetare tycker man såklart detta är bra. Är man en duktig medarbetare eller en arbetsgivare som vill ha duktiga medarbetare är det direkt dåligt .
Jag tror att arbetsgivare är bra på att normalisera löner med hänvisning till kollektivavtal. Arbetsgivare som inser att de vill ha duktiga medarbetare kommer inte att normalisera lönerna trots kollektivavtal.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
M marka skrev:
Jag tror att arbetsgivare är bra på att normalisera löner med hänvisning till kollektivavtal. Arbetsgivare som inser att de vill ha duktiga medarbetare kommer inte att normalisera lönerna trots kollektivavtal.
Det har ju bevisats om och om igen att mellancheferna på stora företag har svårt få detta genom. Om det på pappret fungerar så spelar ingen roll när det inte gör det i praktiken.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har ju bevisats om och om igen att mellancheferna på stora företag har svårt få detta genom. Om det på pappret fungerar så spelar ingen roll när det inte gör det i praktiken.
Om deras chefer säger nej och antyder att det beror på kollektivavtalet betyder det inte att nej:et beror på kollektivavtalet. De hade fått nej med någon annan ursäkt om kollektivavtal saknades.

Det är inte så lätt att säga nej och man skyller gärna ifrån sig även om det är lite oärligt ibland.
 
  • Gilla
Bhp863 och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har ju bevisats om och om igen att mellancheferna på stora företag har svårt få detta genom. Om det på pappret fungerar så spelar ingen roll när det inte gör det i praktiken.
Jag håller med om att det inte spelar någon roll men jag håller inte med om att det är facket som orsakar det, jag tror problemet ligger på arbetsgivarsidan och inte hos facket.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ge dig. Detta är det mest osannolika mot bakgrund av den information som presenterats. IF Metall har inte lyckats påvisa några missförhållanden eller några villkor som skulle vara sämre hos TM Sweden. Istället har man använt fluff och ideologi som argument.

Det faktum att ovanligt många väljer att vara strejkbrytare talar också för sig själv.
Ööh nä.
det kommer ju rapporter om att folk inte vågar strejka!?
Jag lovar att varenda chef på det företaget kräver, och får, bästa möjliga lön och förmåner.
Tesla har ganska uselt rykte i USA. De har stämts för rasism på arbetsplatser, mer arbetsolycker än andra jmf arbetsplatser, hårt klimat mot arbetatagare. Tystnadskultur. Dåliga förmåner. Hög turnover etc.

Varför skall vi ha detta i Sverige? Klart folk skall vara Garanterade sina skäliga förmåner och känna sig trygga. Jag tror att ni som stödjer Tesla själva har semester bra förmåner etc.
Argumentet
-Ja men om företaget suger är det ju bara att byta jobb!? Nä. Det funkar inte så om du verkligen behöver ett jobb, är ensamstående, eller andra mänskliga problem då kan du inte ”flytta dig”. Vi skall väl ha ett mänskligt samhälle? Varför ta efter en sak som är det kanske sämsta med USA, deras usla sätt att behandla arbetstagare?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
M marka skrev:
Jag håller med om att det inte spelar någon roll men jag håller inte med om att det är facket som orsakar det, jag tror problemet ligger på arbetsgivarsidan och inte hos facket.
https://www.byggahus.se/k/5488447/?m=image&u=50512
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Om deras chefer säger nej och antyder att det beror på kollektivavtalet betyder det inte att nej:et beror på kollektivavtalet. De hade fått nej med någon annan ursäkt om kollektivavtal saknades.

Det är inte så lätt att säga nej och man skyller gärna ifrån sig även om det är lite oärligt ibland.
Allt vi vet är att den gemensamma faktorn är fackanslutning.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt vi vet är att den gemensamma faktorn är fackanslutning.
nja det tycks vara mer besläktat med kollektivavtal än fackanslutning men gång på gång hänvisas det till att det är just facket som är orsaken till en normalisering av löner.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M marka skrev:
nja det tycks vara mer besläktat med kollektivavtal än fackanslutning men gång på gång hänvisas det till att det är just facket som är orsaken till en normalisering av löner.
Ja allså jag menar att bolaget är fackanslutet mao har kollektivavtal. Om sedan medarbetaren har anslutning eller inte spelar ingen roll
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt vi vet är att den gemensamma faktorn är fackanslutning.
Den gemensamma faktorn mellan dig, Idi Amin och Saddam Hussein är att ni anda(t)s syre.
 
  • Ledsen
Styrman_jansson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja allså jag menar att bolaget är fackanslutet mao har kollektivavtal. Om sedan medarbetaren har anslutning eller inte spelar ingen roll
Och om vi tänker oss att facket inte har några problem med att en arbetsgivare höjer löner mer än den miniminivå avtalet fastslår och det i själva verket inte finns något behov av att vara kreativ med lösningar för att ge vissa anställda extra hög lön finns det då något hinder, kopplat till kollektivavtalet, kvar för arbetsgivare att attrahera spetskompetens med hjälp av hög lön?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M marka skrev:
Och om vi tänker oss att facket inte har några problem med att en arbetsgivare höjer löner mer än den miniminivå avtalet fastslår och det i själva verket inte finns något behov av att vara kreativ med lösningar för att ge vissa anställda extra hög lön finns det då något hinder, kopplat till kollektivavtalet, kvar för arbetsgivare att attrahera spetskompetens med hjälp av hög lön?
Kanske det men bolag utan kollektivavtal lyckas ju belöna sina bättre medarbetare så varför skulle inte de med avtal kunna det?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske det men bolag utan kollektivavtal lyckas ju belöna sina bättre medarbetare så varför skulle inte de med avtal kunna det?
Som jag ser det finns det inget som hindrar företag med avtal att belöna sina bättre medarbetare men om det ändå är så det ser ut så finns det sannolikt något annat bakomliggande skäl. Tex kan det ju vara så att det historiskt visat sig att det varit gynnsamt att låta attraktiva arbetstagare få en hög ingångslön för att vinna anställningen i konkurrens men därefter en låg löneutveckling. Om så varit fallet kommer vi nog se en generell förändring på det området när yngre människor med en annan rörlighet på arbetsmarknaden tar över större del av arbetsmarknaden. Det kommer delas ut väldigt få guldklockor från arbetsgivare i framtiden om lönen även framgent har betydligt bättre utveckling via byten av arbetsgivare än via goda resultat på samma arbetsplats.
 
Nissens
M marka skrev:
Som jag ser det finns det inget som hindrar företag med avtal att belöna sina bättre medarbetare men om det ändå är så det ser ut så finns det sannolikt något annat bakomliggande skäl. Tex kan det ju vara så att det historiskt visat sig att det varit gynnsamt att låta attraktiva arbetstagare få en hög ingångslön för att vinna anställningen i konkurrens men därefter en låg löneutveckling. Om så varit fallet kommer vi nog se en generell förändring på det området när yngre människor med en annan rörlighet på arbetsmarknaden tar över större del av arbetsmarknaden. Det kommer delas ut väldigt få guldklockor från arbetsgivare i framtiden om lönen även framgent har betydligt bättre utveckling via byten av arbetsgivare än via goda resultat på samma arbetsplats.
Därför har många företag incitamentprogram. Det finns andra sätt att ersätta än med lön…
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.