717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Jag funderade en sväng till idag över det här.
Ja alltså att det är två ideologier som slåss nu.
Och om nu många i Sverige tycker vi har en bra modell, och att det nog är skit i andra länder, så kan man nog kanske fundera över att många i USA tycker nog att det funkar bra i USA, och att det säkert är skit i andra länder.
Jag menar att, trots att USA inte tillämpar den Svenska modellen så har de liksom inte blivit ett uland, utan de ligger långt i framkant på innovation, export, är den största ekonomin i världen etc.
Så även om den svenska modellen är bra, så verkar annat också funka någorlunda.
Och om nu många i Sverige tycker vi har en bra modell, och att det nog är skit i andra länder, så kan man nog kanske fundera över att många i USA tycker nog att det funkar bra i USA, och att det säkert är skit i andra länder.
Jag menar att, trots att USA inte tillämpar den Svenska modellen så har de liksom inte blivit ett uland, utan de ligger långt i framkant på innovation, export, är den största ekonomin i världen etc.
Ja, oftast är det ju så när bara en liten parameter är likadant men lejonparten skiljer sig åt så är ju en jämförelse meningslös, däremot kan ju det man ser vara sant, det är jämförelsen man ska skippa. De flesta har väldigt svårt att skilja korrelation från kausalitet så det förvånar mig inte att det blir så fel.S Styrman_jansson skrev:
Tvek på den alltså, USA är nog i mångas ögon ett uland på många områden, man hör aldrig andra länder försöka återskapa någon samhällslösning som de har i USA.Mikael_L skrev:
Jag funderade en sväng till idag över det här.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Finns tyvärr inga uppgifter på rollnivå att tillgå. Så det är bästa vi har. Visst inte är det perfekt. Men i kombination med konstanta flödet av personer i lönesättande roll som har sagt det är begränsande så kan vi nog med hög träffsäkerhet fastställa att så är fallet.D djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 170 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 170 inlägg
AndersMalmgren skrev:
creditsafe.
Salig blanding där. När det gäller SEB så har de listat dotterbolag när det gäller securitas moderbolag.
Men det kan vara så att på Securitas AB är ledningen anställda medans deras väktare är anställda på andra dotterbolag.
Hur som är listan som sådan grovt missvisande. Eller tycker du själv ett företag med enbart ledningsgrupp eller ett företag med enbart fondförvaltare är representativt för fackanslutna i stort?
Jag hakade på diskussionen som började med att du påstod att inga företag med kollektivavtal finns i lönetoppen och som Niq ifrågasatte. Det verkar finnas flera företag med kollektivavtal i lönetoppen, åtminstone har du inte kommit med någon statistik eller liknande som stödjer ditt påstående.
Jag är inte intresserad av en diskussion om vilka företag som skulle vara representativa för alla andra företag eftersom det blir en diskussion som inte leder någonstans utan bara blir en massa tyckanden hit och dit.