717 718 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gällande medicinförsörjningen så har det alltid funnits leveransstörningar och det har varit medräknat i logistikdesignen, genom centrala lager kombinerat med lokala i varje Apotek så har man oftast kunnat ta sig igenom dess perioder utan att patienterna märkt det.pacman42 skrev:
Jag måste tyvärr säga att jag inte riktigt förstår, vart är det som postens vanliga brev och små paket inte når?
Jag får mina mediciner levererade med PostNord från deras centrallager. Varför skulle inte detta fungera i hela landet?
Mina föräldrar får också sina mediciner levererade med posten rakt ned i brevlådan.
Det kan ju inte heller ha med prislappen att göra då jag har mediciner som kostar tusentals kronor (om jag hade betalt allt själv). Jag har dessutom mediciner som är livsfarliga i en liten dos (tre tabletter istället för en). Det verkar inte heller hindra att jag får dem i postlådan. Och storleken på försändelsen gör ju bara att de ibland hänger på utsidan, trots att jag har en paketlåda.
Det enda jag kan komma på är att man möjligen inte levererar narkotiska preparat på detta sätt, men lättare sådana har jag också fått hem i brevlådan. Men jag kan tänka mig att stöldbegärliga narkotiska preparat inte lämnas där. Och så fall för att inte göra stöld av mediciner ett intressant brott att begå.
Jag säger absolut inte emot dig, utan jag försöker förstå varför det inte skulle gå att få medicinerna med den vanliga posten för vissa.
Nu har vi haft en stökig period i världen, pandemi, krig, finansiell oro som påverkar både tillverkning och distribution, dessutom ställer en svag krona till det för oss.
Denna gången rör det sig alltså om fler preparat än vanligt och ovanpå det så har man tagit bort redundansen i den nationella läkemedelshanteringen, varje litet paket som fördröjs från tillverkaren slår direkt mot slutkund. Idag saknar vi tillgång till 14% av medicinerna, vara flera är livsuppehållande och många saknar motsvarigheter att byta till.
Jag tycker distributionen av livsuppehållande läkemedel är för viktig för att vi ska låta kosmetikabutiker ha det som en bisyssla.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Sossarna och LO har traditionellt motarbetat arbetskraftsinvandringen därför att deras väljare (arbetarna) är oroliga de inte kan konkurrera på en internationell arbetsmarknad. Högern har å andra sidan alltid varit positivt inställd då vi vet det är en viktig komponent för företagens tillväxt. Åkessons parti är traditionellt arbetarparti så han är likt sossarna emot arbetskraftsinvandring.kashieda skrev:
Redigerat:
Tror nog att jag litar mer på experten som var med på Aktuellt 21.00 igår än på dig.JanneJanne123 skrev:
Arbetskraftsinvandringen har använts för att lönedumpa. Vem var det som öppnade armarna? En moderatAndersMalmgren skrev:
Sossarna och LO har traditionellt motarbetat arbetskraftsinvandringen därför att deras väljare (arbetarna) är oroliga de inte kan konkurrera på en internationell arbetsmarknad. Högern har å andra sidan alltid varit positivt inställd då vi vet det är en viktig komponent för företagens tillväxt. Åkessons parti är traditionellt arbetarparti så han är likt sossarna emot arbetskraftsinvandring.
Naturligtvis! Har man avtal om en viss ersättning och den inte utbetalas kan man naturligtvis driva in denna fordran som vilken annan fordran. Varför skulle man inte kunna det? 🤔P Putte 9497 skrev:
En fråga i detta ämne finns på Lawline där de skriver:
Hur det påverkar stämningen på arbetsplatsen lämnar jag dock därhän...
Konkurserna ökar i Sverige och 50 % av bolagen har kriminella kopplingar. Ett sidospår.