Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men bolag av den typen som Klarna. Men man får se, andra bolag har ju överlevt utan spetskompetens
Ja men Klarna,, behövs de verkligen, är mycket tveksam?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
10 000 tyska bögar?
läder..

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag måste tyvärr säga att jag inte riktigt förstår, vart är det som postens vanliga brev och små paket inte når?

Jag får mina mediciner levererade med PostNord från deras centrallager. Varför skulle inte detta fungera i hela landet?

Mina föräldrar får också sina mediciner levererade med posten rakt ned i brevlådan.

Det kan ju inte heller ha med prislappen att göra då jag har mediciner som kostar tusentals kronor (om jag hade betalt allt själv). Jag har dessutom mediciner som är livsfarliga i en liten dos (tre tabletter istället för en). Det verkar inte heller hindra att jag får dem i postlådan. Och storleken på försändelsen gör ju bara att de ibland hänger på utsidan, trots att jag har en paketlåda.

Det enda jag kan komma på är att man möjligen inte levererar narkotiska preparat på detta sätt, men lättare sådana har jag också fått hem i brevlådan. Men jag kan tänka mig att stöldbegärliga narkotiska preparat inte lämnas där. Och så fall för att inte göra stöld av mediciner ett intressant brott att begå.

Jag säger absolut inte emot dig, utan jag försöker förstå varför det inte skulle gå att få medicinerna med den vanliga posten för vissa.
Gällande medicinförsörjningen så har det alltid funnits leveransstörningar och det har varit medräknat i logistikdesignen, genom centrala lager kombinerat med lokala i varje Apotek så har man oftast kunnat ta sig igenom dess perioder utan att patienterna märkt det.

Nu har vi haft en stökig period i världen, pandemi, krig, finansiell oro som påverkar både tillverkning och distribution, dessutom ställer en svag krona till det för oss.

Denna gången rör det sig alltså om fler preparat än vanligt och ovanpå det så har man tagit bort redundansen i den nationella läkemedelshanteringen, varje litet paket som fördröjs från tillverkaren slår direkt mot slutkund. Idag saknar vi tillgång till 14% av medicinerna, vara flera är livsuppehållande och många saknar motsvarigheter att byta till.

Jag tycker distributionen av livsuppehållande läkemedel är för viktig för att vi ska låta kosmetikabutiker ha det som en bisyssla.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag trodde det var de oseriösa arbetsgivarna som förstört arbetskraftsinvandringen, med dåliga löner och fejkade/dubbla kontrakt. Det visar sig att de alltså är sossar? Precis som Åkesson, Busch och alla andra?
Sossarna och LO har traditionellt motarbetat arbetskraftsinvandringen därför att deras väljare (arbetarna) är oroliga de inte kan konkurrera på en internationell arbetsmarknad. Högern har å andra sidan alltid varit positivt inställd då vi vet det är en viktig komponent för företagens tillväxt. Åkessons parti är traditionellt arbetarparti så han är likt sossarna emot arbetskraftsinvandring.

Redigerat:
  • Gilla
Peter Petterson och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kronofogden på samma sätt som i övriga fall då en gäldenär ej fullgör sina förpliktelser. Någon mössa behövs ej.
Så du tror att man kan gå till kronofogden om inte ett företag håller sitt avtal?

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Haha tro mig, det visste ledningen på klarna inte. De ångrar dock djupt nu hur de genomförde sin första våg med uppsägningar då den lyckades generera intresse från facket. Det man ville var att skära bort dödkött, men man kommunicerade inte det på ett bra sätt.
Tror nog att jag litar mer på experten som var med på Aktuellt 21.00 igår än på dig.

D djac skrev:
Ja men Klarna,, behövs de verkligen, är mycket tveksam?
Säga vad man vill om Klarna, men jag betalar allt med dom

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sossarna och LO har traditionellt motarbetat arbetskraftsinvandringen därför att deras väljare (arbetarna) är oroliga de inte kan konkurrera på en internationell arbetsmarknad. Högern har å andra sidan alltid varit positivt inställd då vi vet det är en viktig komponent för företagens tillväxt. Åkessons parti är traditionellt arbetarparti så han är likt sossarna emot arbetskraftsinvandring.
Arbetskraftsinvandringen har använts för att lönedumpa. Vem var det som öppnade armarna? En moderat

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
P Putte 9497 skrev:
Du borde bojkottat dem för länge sedan!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Så du tror att man kan gå till kronofogden om inte ett företag håller sitt avtal?
Naturligtvis! Har man avtal om en viss ersättning och den inte utbetalas kan man naturligtvis driva in denna fordran som vilken annan fordran. Varför skulle man inte kunna det? 🤔

En fråga i detta ämne finns på Lawline där de skriver:

Svensk text om att hantera obetalda fordringar utan fackligt stöd genom Kronofogdemyndigheten.

Hur det påverkar stämningen på arbetsplatsen lämnar jag dock därhän...

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Putte 9497 skrev:
Hur får du myndigheter och ”alla” att skicka fakturor via Klarna?
Jag använder E-faktura via banken nästan allt fungerar den vägen. Kanske ett par räkningar per år kommer andra vägar…
Har aldrig gillat Klarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
P Putte 9497 skrev:
Där är vi i motsats, jag har kreditkort och varje transaktion blir bökigare och genererar mer email etc, om man går via Klarna, helt obegripligt värde för mig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Konkurserna ökar i Sverige och 50 % av bolagen har kriminella kopplingar. Ett sidospår.

P Putte 9497 skrev:
Konkurserna ökar i Sverige och 50 % av bolagen har kriminella kopplingar. Ett sidospår.
Du kallar det sidospår. Jag kallar det totalt off topic!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.