716 182 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 211 inlägg
Kyrkan är ett kulturarv värd att bevara. Oberoende om man är religös eller inte. Fackförbund där emot har inget existensberättigande öht
Men enligt if metall så har de ju ingen arbetstidsförkortning där man ofta lägger obetalda timmar. På artiklarna verkar det ju som att de inte får något alls för det.J Jogöwa skrev:Såklart folk jobbar gratis. Och skulle det komma fram att det är systematiskt hos Tesla så vore det ju illa.
Däremot så får jag uppfattningen av att det är någon som kanske inte har förstått vad den har gett sig in på.. kan ju såklart vara dålig kommunikation från Teslas sida..
Ersättning är ju inte bara utbetald bruttolön, kan ju vara timmar i tidbank etc.
Blir spännande att se hur många som orkar jobba kvar hos Tesla med deras obetalda kvällar och helger..
Och stämmer det att man får poäng för att man ställer upp gratis så är det ju inget svenskt alls =) Bara osunt i längden.
Ena maffian är ok att bevara men inte andra.AndersMalmgren skrev:
Jag är inte med i någon av de, men utan facket så hade arbetarna haft det mycket mycket sämre idag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 211 inlägg
Kan finnas en liten poäng vid okvalificerad arbete som detta gäller. Men väldigt liten poäng.Rkarlsson skrev:
På vilket sätt kör kyrkan med mafiafasoner de blockerar inga näringsidkare vad jag vet
Du har kanske glidit fram på en räkmacka och sluppit mörkret utan kollektivavtal. Men får jag välja vilket jag gjorde så väljer jag att jobba på ett ställe med avtal och ordning och reda.AndersMalmgren skrev:
Men sen jobbar jag inte gratis eller jobbar 70 timmar i veckan utan ersättning =) Men jag gjorde såklart valet att säga upp mig.
Men hörde att den girige arbetsgivaren till slut ordnade ett kollektivavtal så att arbetarna fick ob helglön och betalt när de städade hans bilar =) Jag har kanske gett bort 200-300 timmar till honom.
Renoverare
· Stockholm
· 20 211 inlägg
Är man missnöjd byter man jobb. Finns inget anledning till fack. De håller bara ner löner och förmåner.Rkarlsson skrev:Du har kanske glidit fram på en räkmacka och sluppit mörkret utan kollektivavtal. Men får jag välja vilket jag gjorde så väljer jag att jobba på ett ställe med avtal och ordning och reda.
Men sen jobbar jag inte gratis eller jobbar 70 timmar i veckan utan ersättning =) Men jag gjorde såklart valet att säga upp mig.
Men hörde att den girige arbetsgivaren till slut ordnade ett kollektivavtal så att arbetarna fick ob helglön och betalt när de städade hans bilar =) Jag har kanske gett bort 200-300 timmar till honom.
Räkmacka, snarare är jag bäst på det jag gör.
Eftersom jag är bättre än dig så har jag ju förhandlat min lön själv trots att vi har kollektivavtal som ser till att vi får andra förmåner än bara lönen.AndersMalmgren skrev:
Får bonus emellanåt för att man är så jävla bra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 211 inlägg
Tyvärr är ju lönerna normaliserade på anslutna bolag vare sig man vill eller inte. @JanneJanne123 har ju vittnat om just detta tidgare. De duktiga slutar för deras löneutveckling blir hämmad.Rkarlsson skrev:
Jag får också bonus men slipper betala löneskatt på det 🍾🥂🎉
Spelar ingen roll, dom jävlarna kommer med hot och våld tvinga dig till det.MrJay skrev:
Men fördelen då är ju att du kan sänka dom anställdas löner till fackets lägsta nivå, så kan dom ta det med facket sen.
"Lite" 😉D djac skrev:
Elon Musk ger i skrivande stund 318 000 000 träffar.
https://www.google.com/search?q=elo...INTMwNGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Mycket speciell megaentreprenör
Alla de åren du inte varit medlem, har du då jobbat på företag med kollektivavtal? Tycker det ofta brukar vara att de flesta som ogillar facket och sossarna ändå verkar vara rätt glada över allt de gjort för den vanliga arbetaren i Sverige, både gällande kollektivavtal och lagar.JanneJanne123 skrev:
Självklart är det bra att landet utvecklades och förbättrades för 40+ år sedan. Oavsett parti och eller fackförbund som var iblandat. Det är historia nu och nya tider gäller, man kan inte harva på i samma hjulspår i över 50 år!O ostmannen skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Har varit lite olika, men undviker helst företag med kollektivavtal eftersom det blir så trögt och byråkratiskt med löner och ersättningar. I fallen när företagen inte har haft kollektivavtal har det faktiskt varit minst lika bra villkor, oftast bättre, än på de företag med kollektivavtal. För min del är avsaknaden av kollektivavtal något jag ser som positivt om jag ska byta jobb.O ostmannen skrev: