Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kyrkan är ett kulturarv värd att bevara. Oberoende om man är religös eller inte. Fackförbund där emot har inget existensberättigande öht
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Intet och 9 till
  • Laddar…
P
J Jogöwa skrev:
Såklart folk jobbar gratis. Och skulle det komma fram att det är systematiskt hos Tesla så vore det ju illa.

Däremot så får jag uppfattningen av att det är någon som kanske inte har förstått vad den har gett sig in på.. kan ju såklart vara dålig kommunikation från Teslas sida..

Ersättning är ju inte bara utbetald bruttolön, kan ju vara timmar i tidbank etc.

Blir spännande att se hur många som orkar jobba kvar hos Tesla med deras obetalda kvällar och helger..
Men enligt if metall så har de ju ingen arbetstidsförkortning där man ofta lägger obetalda timmar. På artiklarna verkar det ju som att de inte får något alls för det.

Och stämmer det att man får poäng för att man ställer upp gratis så är det ju inget svenskt alls =) Bara osunt i längden.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kyrkan är ett kulturarv värd att bevara. Oberoende om man är religös eller inte. Fackförbund där emot har inget existensberättigande öht
Ena maffian är ok att bevara men inte andra.

Jag är inte med i någon av de, men utan facket så hade arbetarna haft det mycket mycket sämre idag.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ena maffian är ok att bevara men inte andra.

Jag är inte med i någon av de, men utan facket så hade arbetarna haft det mycket mycket sämre idag.
Kan finnas en liten poäng vid okvalificerad arbete som detta gäller. Men väldigt liten poäng.

På vilket sätt kör kyrkan med mafiafasoner de blockerar inga näringsidkare vad jag vet
 
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan finnas en liten poäng vid okvalificerad arbete som detta gäller. Men väldigt liten poäng.
Du har kanske glidit fram på en räkmacka och sluppit mörkret utan kollektivavtal. Men får jag välja vilket jag gjorde så väljer jag att jobba på ett ställe med avtal och ordning och reda.

Men sen jobbar jag inte gratis eller jobbar 70 timmar i veckan utan ersättning =) Men jag gjorde såklart valet att säga upp mig.
Men hörde att den girige arbetsgivaren till slut ordnade ett kollektivavtal så att arbetarna fick ob helglön och betalt när de städade hans bilar =) Jag har kanske gett bort 200-300 timmar till honom.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Du har kanske glidit fram på en räkmacka och sluppit mörkret utan kollektivavtal. Men får jag välja vilket jag gjorde så väljer jag att jobba på ett ställe med avtal och ordning och reda.

Men sen jobbar jag inte gratis eller jobbar 70 timmar i veckan utan ersättning =) Men jag gjorde såklart valet att säga upp mig.
Men hörde att den girige arbetsgivaren till slut ordnade ett kollektivavtal så att arbetarna fick ob helglön och betalt när de städade hans bilar =) Jag har kanske gett bort 200-300 timmar till honom.
Är man missnöjd byter man jobb. Finns inget anledning till fack. De håller bara ner löner och förmåner.


Räkmacka, snarare är jag bäst på det jag gör.
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är man missnöjd byter man jobb. Finns inget anledning till fack. De håller bara ner löner och förmåner.


Räkmacka, snarare är jag bäst på det jag gör.
Eftersom jag är bättre än dig så har jag ju förhandlat min lön själv trots att vi har kollektivavtal som ser till att vi får andra förmåner än bara lönen.
Får bonus emellanåt för att man är så jävla bra.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Eftersom jag är bättre än dig så har jag ju förhandlat min lön själv trots att vi har kollektivavtal som ser till att vi får andra förmåner än bara lönen.
Får bonus emellanåt för att man är så jävla bra.
Tyvärr är ju lönerna normaliserade på anslutna bolag vare sig man vill eller inte. @JanneJanne123 har ju vittnat om just detta tidgare. De duktiga slutar för deras löneutveckling blir hämmad.

Jag får också bonus men slipper betala löneskatt på det 🍾🥂🎉
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
D
dof dof skrev:
Men om dom nu har så bra villkor, vad är det som då hindrar dom att teckna ett kollektivavtal?
Säkert en principsak, du har säkert noterat att Musk är lite egen..?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MrJay
P Putte 9497 skrev:
En vacker o solig dag knackar facket på och det slutar med kollektivavtal även för dig om du inte kursat innan eller flyttat utomlands
Visst, sure thing 👍🏻
Jag har riktigt svårt att se vad facket kan tillföra vår organisation då vi redan erbjuder mer än facket någonsin kan göra.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Visst, sure thing 👍🏻
Jag har riktigt svårt att se vad facket kan tillföra vår organisation då vi redan erbjuder mer än facket någonsin kan göra.
Spelar ingen roll, dom jävlarna kommer med hot och våld tvinga dig till det.

Men fördelen då är ju att du kan sänka dom anställdas löner till fackets lägsta nivå, så kan dom ta det med facket sen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag kan hyra in en kompetent jurist rätt många timmar för de pengar jag har sparat på att inte vara med i facket genom åren..
Alla de åren du inte varit medlem, har du då jobbat på företag med kollektivavtal? Tycker det ofta brukar vara att de flesta som ogillar facket och sossarna ändå verkar vara rätt glada över allt de gjort för den vanliga arbetaren i Sverige, både gällande kollektivavtal och lagar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
O ostmannen skrev:
Alla de åren du inte varit medlem, har du då jobbat på företag med kollektivavtal? Tycker det ofta brukar vara att de flesta som ogillar facket och sossarna ändå verkar vara rätt glada över allt de gjort för den vanliga arbetaren i Sverige, både gällande kollektivavtal och lagar.
Självklart är det bra att landet utvecklades och förbättrades för 40+ år sedan. Oavsett parti och eller fackförbund som var iblandat. Det är historia nu och nya tider gäller, man kan inte harva på i samma hjulspår i över 50 år!
 
  • Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O ostmannen skrev:
Alla de åren du inte varit medlem, har du då jobbat på företag med kollektivavtal? Tycker det ofta brukar vara att de flesta som ogillar facket och sossarna ändå verkar vara rätt glada över allt de gjort för den vanliga arbetaren i Sverige, både gällande kollektivavtal och lagar.
Har varit lite olika, men undviker helst företag med kollektivavtal eftersom det blir så trögt och byråkratiskt med löner och ersättningar. I fallen när företagen inte har haft kollektivavtal har det faktiskt varit minst lika bra villkor, oftast bättre, än på de företag med kollektivavtal. För min del är avsaknaden av kollektivavtal något jag ser som positivt om jag ska byta jobb.
 
  • Gilla
lime14 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.