Ja. Hunden har bitit av kabeln som går mellan en termostat i källaren samt luftvärmepumpen. Hur går jag till väga, byter ut hela längden eller kan jag skarva ihop? Ca 20cm som är skadat.

Ger gärna mer information. Tacksam för snabba svar

• Avbiten kabelklädsel med synliga ledningar hålls mellan fingrar mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att få till en bra bild, men tror ni förstår vad det handlar om ändå.

• Skadad elkabel med exponerade ledare hålls mellan fingrar, indikerar elarbete eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det går att skarva. Ser ut som 1x4x0,5. Antingen en liten dosa på lämpligt ställe och ny kabel resten av biten, eller mellan dosorna.
Eller så skarvar du med presshylsor och drar över en krympslang

Som sagt, det ser inte ut att vara något problem att skarva den där. Men, är någon del utomhus bör du nog skarva med "fiskögon" eller liknande vaselinfylld kontakt. https://www.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/p/32-5283

Men framförallt kanske du sedan ska sätta något kraftigare skal kring den hela, så att du slipper repetera det hela med jämna mellanrum. :)
Kanske trädskydd mot gnagare?

Byt hela längden om det inte är för bökigt. Passa på att trä något skydd över kabeln.
Ska du skarva så är det att föredra att göra det inomhus i en dosa.

Tack för alla svar! Kommer att börja med att skarva. Får se hur fint det blir om jag vågar skicka en efter bild eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.