482 läst ·
3 svar
482 läst
3 svar
Spaljéstaket - plint eller markskruv?
Hej, jag lägger frågan i det här forumet eftersom det är en bygg/hållfasthetsfråga. Jag ska bygga staket runt en köksträdgård, i princp den kvadrat med 10 meter i sida, ca 2 meter högt. Det skall bestå av stolpar (90mm) och armeringsmattor och lite toppbrädor för att täcka etc så det blir snyggt. Min fråga är hur jag skall förankra stolparna och hur tätt de behöver stå. Tanken är att växter ska klättra på armeringsmattorna och att några fruktträd skall spaljeras där också. Det är lite småblåsigt ( < 1km från havet fågelvägen söder om Göteborg) och gräsmattan är gammal, ganska tung jord och antagligen ganska utfylld med fylle och sten här och där (sedan 30-talet).
Jag har landat i några alterntiv och jag vill gärna ha lite kritik.
a) Hyra en maskin för att skruva ner markskruv. Risk för att stöta på sten, håller de för skjuvkraftern?
b) Gräva ner färdiga plintar, mycket jobb (hyra markborr kanske), risk för att det finns sten så plinten inte kommer ner tillräkligt djupt
c) gjuta egna plintar, mer jobb men då kan man enklare hantera eventuella stora stenar i marken.
Hur hade ni gjort?
Tack /M
Jag har landat i några alterntiv och jag vill gärna ha lite kritik.
a) Hyra en maskin för att skruva ner markskruv. Risk för att stöta på sten, håller de för skjuvkraftern?
b) Gräva ner färdiga plintar, mycket jobb (hyra markborr kanske), risk för att det finns sten så plinten inte kommer ner tillräkligt djupt
c) gjuta egna plintar, mer jobb men då kan man enklare hantera eventuella stora stenar i marken.
Hur hade ni gjort?
Tack /M
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Hej
Alternativt d
Gjuta fast stolparna direkt i marken. Gör hål med en jordborr, ned med stolpe och väg in den med stödpinnar, häll på gjuta enkelt och vattna.
Om det finns större stenar där stolparna ska sättas kan du kolla genom att slå ned ett armeringsjärn till djupet som behövs för plintarna.
Alternativt d
Gjuta fast stolparna direkt i marken. Gör hål med en jordborr, ned med stolpe och väg in den med stödpinnar, häll på gjuta enkelt och vattna.
Om det finns större stenar där stolparna ska sättas kan du kolla genom att slå ned ett armeringsjärn till djupet som behövs för plintarna.
Angående alternativ a så fick fick jag ned 4 stycken större marksruvar från Jula i höstas. 2 stycken till varsin portal och de verkar ha klarat tjällossningen utan att bli sneda.
De gick att skriva ned för hand genom att fästa en regel i markskruven. Uppländsk lera med enbart mindre stenar, som trycktes åt sidan. Jag borrade med en lång betongborr där det skulle skruvas ned för att kolla att inga stora stenar fanns.
De gick att skriva ned för hand genom att fästa en regel i markskruven. Uppländsk lera med enbart mindre stenar, som trycktes åt sidan. Jag borrade med en lång betongborr där det skulle skruvas ned för att kolla att inga stora stenar fanns.
Gjort samma sak i samma lera. Extrem skillnad om man gör det efter det varit regnigt i några veckor eller i slutet av en torrsommar. Är det blött i marken kan man lyckas med en kvart per skruv, annars kunde det vara timmar. Med torr lera tror jag inte de halvstora stenarna trycks åt sidan.Pjosk75 skrev:
Angående alternativ a så fick fick jag ned 4 stycken större marksruvar från Jula i höstas. 2 stycken till varsin portal och de verkar ha klarat tjällossningen utan att bli sneda.
På vissa ställen var det bara sten dock så där fick det bli plint.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden