Hej,
Vi har en Alfa Laval mini eco, installerad för flera år sedan. Igår blev det helt plötsligt väldigt varmt i huset och det visade sig då att framledningstemperaturen är 80 grader. Vi kör enbart med utomhustemperaturreglering och temperaturen ute är ca 0 grader. Har nu testat med både manuell och automatisk reglering tillsammans med att ändra önskad inomhustemperatur mellan 5 och 25 grader, sätta cirkulationspumpen i olika lägen och att ställa ner max framledningstemperatur.
Det enda som har någon effekt på framledningstemperaturen är att ställa ner maxvärdet.
Är det någon annan som upplevt detta och har någon lösning? Som jag förstått det så ska önskad framledningstemperatur styras av önskad inomhustemperatur enligt kurvor som väljs i inställningarna och när man väljer kurva 10 ska framledningstemperaturen vara ca 45 grader med utomhustemperatur 0 grader och önskad inomhustemperatur 20 grader.
Vi har en Alfa Laval mini eco, installerad för flera år sedan. Igår blev det helt plötsligt väldigt varmt i huset och det visade sig då att framledningstemperaturen är 80 grader. Vi kör enbart med utomhustemperaturreglering och temperaturen ute är ca 0 grader. Har nu testat med både manuell och automatisk reglering tillsammans med att ändra önskad inomhustemperatur mellan 5 och 25 grader, sätta cirkulationspumpen i olika lägen och att ställa ner max framledningstemperatur.
Det enda som har någon effekt på framledningstemperaturen är att ställa ner maxvärdet.
Är det någon annan som upplevt detta och har någon lösning? Som jag förstått det så ska önskad framledningstemperatur styras av önskad inomhustemperatur enligt kurvor som väljs i inställningarna och när man väljer kurva 10 ska framledningstemperaturen vara ca 45 grader med utomhustemperatur 0 grader och önskad inomhustemperatur 20 grader.
Bild på fjv-centralen (så man ser reglercentralen) underlättar.
Kan vara några olika orsaker.
Framledningsgivaren har lossnat?
Oxider på utegivaren?
Reglercentralen har gått sönder?
Vilka värden rapporterar reglercentralen att framledningsgivaren samt utegivare har?
Kan vara några olika orsaker.
Framledningsgivaren har lossnat?
Oxider på utegivaren?
Reglercentralen har gått sönder?
Vilka värden rapporterar reglercentralen att framledningsgivaren samt utegivare har?
Tack!Demmpa skrev:
Utegivaren visar rätt temperatur, just nu 1 grad. Det ser man genom att trycka på info-knappen, som togglar mellan önskad inomhustemperatur (20), aktuell utomhustemperatur (1) och aktuell framledningstemperatur (79). Jag skulle säga att den får rätt information från givarna, det är som sagt mycket varmt ut till elementen.
Så då återstår att reglercentralen gått sönder antar jag. Den klarar att minska framledningstemperaturen om man ställer ner maxvärdet, så då känns det som ett mjukvarufel. Men den har kört i flera år utan problem och mjukvaran uppdateras ju inte. Har startat om flera gånger också genom att bryta strömmen. Kan se att den motionerar ställdonet för värmekretsen till sina ytterlägen under uppstart. Detta ställdon har också en liten ratt man kan vrida på, men det har jag undvikit hittills eftersom jag inte är säker på hur det påverkar och kan inte hitta information i manualen om att man ska göra det.
CM737
Och den visar inte någon felkod
Jag testar. Ställde den i Off 19:18.
Det som bör hända är att önskad inomhustemperatur sänks till 5 grader. Till skillnad från auto som har fyra tidszoner över dygnet och manual där man kan ställa in en viss konstant önskad inomhustemperatur.
19:17: Auto, Önskad inomhustemperatur 20 grader, framledningstemperatur 76 grader
19:20: Off, Önskad inomhustemperatur 5 grader, framledningstemperatur 76 grader
19:38 Off, Önskad inomhustemperatur 5 grader, framledningstemperatur 76 grader
Det som bör hända är att önskad inomhustemperatur sänks till 5 grader. Till skillnad från auto som har fyra tidszoner över dygnet och manual där man kan ställa in en viss konstant önskad inomhustemperatur.
19:17: Auto, Önskad inomhustemperatur 20 grader, framledningstemperatur 76 grader
19:20: Off, Önskad inomhustemperatur 5 grader, framledningstemperatur 76 grader
19:38 Off, Önskad inomhustemperatur 5 grader, framledningstemperatur 76 grader
Vredet på ovansidan av ställdonet rör sig, men det verkar inte som att ställdonet stänger ventilen ändå.
Under uppstart så kör den enligt schemat:
10s: ställdon stänger
10s ställdon öppnar
10s ställdon stänger
10s pumpen går
150s ställdon stänger
och därefter görs inget försök att öppna, så reglercentralen vill alltså ha den fortsatt stängd, men ställdonet stryper inte flödet även i maximalt stängt läge.
Det jag skrev inledningsvis:
"Det enda som har någon effekt på framledningstemperaturen är att ställa ner maxvärdet."
Det fungerar eftersom pumpen stoppas om framledningstemperaturen är högre än önskat, så det är alltså inte för att ställdonet stänger flödet.
Så nästa steg är att ta bort ställdonet som du rekommenderar. Antagligen behöver det bytas. Jag testar det, men inte ikväll. Tack för hjälpen med felsökning!
Under uppstart så kör den enligt schemat:
10s: ställdon stänger
10s ställdon öppnar
10s ställdon stänger
10s pumpen går
150s ställdon stänger
och därefter görs inget försök att öppna, så reglercentralen vill alltså ha den fortsatt stängd, men ställdonet stryper inte flödet även i maximalt stängt läge.
Det jag skrev inledningsvis:
"Det enda som har någon effekt på framledningstemperaturen är att ställa ner maxvärdet."
Det fungerar eftersom pumpen stoppas om framledningstemperaturen är högre än önskat, så det är alltså inte för att ställdonet stänger flödet.
Så nästa steg är att ta bort ställdonet som du rekommenderar. Antagligen behöver det bytas. Jag testar det, men inte ikväll. Tack för hjälpen med felsökning!
Det var ventilen som hade fastnat. Jag knackade från lite olika håll och nu öppnar och stänger den som den ska.
Under tiden har jag lärt mig mer om systemet, inställningar och komponenterna. Stort tack för hjälpen, nu har vi lagom varmt igen!
Under tiden har jag lärt mig mer om systemet, inställningar och komponenterna. Stort tack för hjälpen, nu har vi lagom varmt igen!
Klicka här för att svara
