electra76 skrev:
Rätt uppfattat??
Ja, jag tycker det verkar vara ett vettigt sätt att börja på.

Jag skulle nog göra tvärtom, dvs börja med första elementet i slingan. Vet du hur slingan (slingorna) är dragna? Annars är det lämpligt att ta reda på det så att man kan jobba i den riktningen. Men först lossa alla termostater och kolla att piggarna funkar ok överallt, låt dem sen vara avtagna till dess du justerat klart.
Kan du ställa shuntstyrningen att hålla konstant framtemp under tiden du justerar underlättar det också, om det ska bli bra får du hålla på under en längre tid och köra stegvis.

Du får nog rikta in dig på att bara använda termostaterna som begränsare i några få rum och inte som tempregulatorer, med din innegivarstyrda shunt ska du ändå ha det så. Ditt enrörssystem är ju egentligen helt i motfas till vad du önskar med din värmekälla men det är bara att göra det bästa av vad man har.

Hej Du ska inte skruva på kopplet så du får kortslutning i radiatorn (inte öppna för mycket på returen).Har du ojämn temp i huset eftersom du säger att det är sönderskruvat.

Det tyder på en viss brist i förståelsen när man påstår att ett rörssystem inte skulle fungera bra, ettrörs system är INTE det samma som högtemperatursystem och det installeras ofta även i dag. Det som avgör om det fungerar med lågtemperatur är elementens värmeavgivande yta (gäller samma för ettrör som tvårör och man använder samma element men med olika koppel) och ledningarnas grovlek (även det gäller bägge typerna av anläggning). Själv har jag enrörssystem med ett lågtemperatursystem ( 4 slingor två på var våning). Det som kan vara lite svårare är valet av element samt instrypningen.

elmont skrev:
Det tyder på en viss brist i förståelsen när man påstår att ett rörssystem inte skulle fungera bra, ettrörs system är INTE det samma som högtemperatursystem och det installeras ofta även i dag. Det som avgör om det fungerar med lågtemperatur är elementens värmeavgivande yta (gäller samma för ettrör som tvårör och man använder samma element men med olika koppel) och ledningarnas grovlek (även det gäller bägge typerna av anläggning). Själv har jag enrörssystem med ett lågtemperatursystem ( 4 slingor två på var våning). Det som kan vara lite svårare är valet av element samt instrypningen.
Riktigt som du säger, men inneboende i själva tanken med enrörssystem ligger trots allt vissa delar som inte är optimala om man önskar använda termostater och nyttja låg retur mot acktankar. Tyvärr var ju anläggningar under el-oljepannepoken ofta dimensionerade som högtempsystem vad gäller ytan på elementen, TS får ju utgå från vad som finns. Har du själv vedelning med acktank som källa till ditt system?

Om du menar mitt inlägg när det gäller att systemen inte skulle vara bra så är det inte så utan givetvis kan de fungera under rätt förutsättningar. Du behöver inte anta brister i förståelse, den finns i för detta sammanhang helt tillräcklig omfattning. I TS fall kanske det bästa är att ta bort termostaterna, se till piggarna och låta den innegivarstyrda shunten jobba en tid och se var man hamnar. Därefter börja skruva på flödesfördelningen och då på ett strukturerat sätt.

Det som jag reagerar på är att det finns en tendens att i tid och otid sätta likhetstecken på ettrörssystem och högtemperatursystem och det är ju helt galet, för även tvårörssystem byggda under samma tidsera kan vara byggda för högtemperatur och därmed inte fungera som lågtemperatursystem. Och som jag kan läsa TS inlägg är elementen för hårt instrypta, men det VET vi naturligtvis inget om
Mitt system var ursprungligen med en ved panna/tank dockad till elpanna, numera en bergvärmepump.

Tack för alla goda ideer:
Konstant framledningstemperatur borde jag ju få om jag begränsar shuntenautomatiken (sitter ju en potentiometer på automatiken) till en specifik (lägre) temperatur och samtidigt ber inomhusgivaren att höja temperaturen.
Vad gäller första respektive sista radiatorn i slingan så har jag ingen aning, det blir nog till att gissa. Har fyra slingor med ventil på var och en. Kan ju börja med att stänga av en slinga och se vilka radiatorer som svalnar (blir ju inte så många att gissa på om jag gör så).

växelventil -> Visst har jag ojämn temperatur, en del radiatorer blir varma från topp till botten medan andra bara blir varma närmast termostaten (en meter i överkant och 30 cm nedåt). Ingen luft i systemet och jämt tryck enligt manometern på expansionskärlet.

Okej Lättas att trimma in systemet (om du har utegivare)Är att koppla ur innegivaren och ta bort termostaterna och köra med en termometer för varje rum.Vill du ha 21grader i sovrummet så justera på skruven på returen till du har runt 21grader sedan är det bara ta rum för rum.Ju mer tålamod man har ju bättre slutresultat.Tänk på att det är små justeringar som gäller och vänta typ 1dygn innan du forsätter.Narturligtvis så kör du med konstant framledningtemp när du justerar.När du är nöjd så sätt tillbaka termostaterna och koppla in innegivaren.I ditt system så kör du med ett nominellt flöde och eftersom du kör med högtempsystem så skickar du ut en hög framledningstemperatur och då känner termostaterna av att det blir varmt och då blir termostaten aktiv och börjar strypa flödet men dom flesta termostaterna har inte större lyfthöjd en 0.5mm och det blir inte mer än runt 2graders sänkning av temperaturen och det spelar ingen roll om du har gas,vätska eller vax.Men ju bättre intrimning du gör ju bättre kommer dina termostater att fungera mao så finns det ingen vinst med att skicka ut högre framledninstemperatur än din radiator klarar av att ta hand om.Men du kan ju prova att justera och köra bara med innegivaren och se vad du får för komfort och eventuellt sätta på en termostat i något rum som exp blir utsatt för solstrålning.

växelventil -> Det låter ju enkelt det du skriver MEN ...... jag får inte hela radiatorn att bli varm! Värme upptill men helt sval/kall nedtill :(

electra76 skrev:
växelventil -> Det låter ju enkelt det du skriver MEN ...... jag får inte hela radiatorn att bli varm! Värme upptill men helt sval/kall nedtill :(
Det ska vara så!!!

En rätt injusterad radiator är INTE jämn-varm utan har ett Delta-T som varierar med framledningen. För ett låg-temp system så gäller ungefär att vid 0C ute så har du 30-35C i ovankant & 25-30C i underkant, vid -20C så har det ökat till ~45C i ovankant & 35C i underkant.

Följ länken till handboken längre upp!

Yupp, jag gillade länken. Har ägnat helgen åt den, mycket matnyttigt men faktum kvarstår ..... just nu har vi 0C utomhus vilket ger med den i handen inbyggda termometern ca 75C i överkant och 25C i underkant. Låter jag shuntautomatiken vara igång så kör den ut max tempereratur på framledningsvattnet .........

electra76 skrev:
just nu har vi 0C utomhus vilket ger med den i handen inbyggda termometern ca 75C i överkant och 25C i underkant. Låter jag shuntautomatiken vara igång så kör den ut max tempereratur på framledningsvattnet .........
Tillräckligt flöde i slingan? (Hur uppför sig de andra radiatorerna i slingan?)

Problem i radiatorkopplet, t.ex. igensatt inloppsventil eller shunt (bypass-ventil) som inte går att strypa tillräckligt?

mulpac -> Ser väl ut ungefär enligt följande:
Pump installerades med pannan ca: 2år så den borde väl vara ok
Har kört pumpen på de tre olika hastighetrna utan att märka ngn skillnad
Två radiatorer är jag ganska nöjd med vad gäller temperaturfördelningen
"igensatt inloppsventil eller shunt" ....... menar du då skruven i botte(kopplet) på radiatorn??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.