11 464 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Temperatur Framledning <-> Retur
Jag vet inte hur dina radiatorkoppel ser ut eftersom det finns en massa olika varianter, men det finns dels en inloppsventil där det sitter antingen ett vred eller en termostat som kan begränsa flödet genom radiatorn. Det finns (oftast) även en strypning till som begränsar maxflödet genom radiatorn när vredet/termostaten är helt öppen, och den kan sitta antingen vid inloppet eller utloppet från radiatorn, ibland inbyggd i ventilen där vredet/termostaten sitter. Båda dessa kan begränsa flödet genom radiatorn (för mycket), vilket gör att man får stort temperaturfall över radiatorn.electra76 skrev:
Eftersom det är ettrörssystem finns även en shuntventil som släpper flöde förbi radiatorn. Oftast sitter den lågt vid radiatorns botten. Om den inte är tillräckligt strypt smiter för stor del av flödet förbi och man får även då fenomenet med litet flöde genom radiatorn och därmed blir radiatorn het överst och kall nederst.
Hej Sorry att jag var lite otydlig där
rio1 är att kontrollera att dina termostater är hela,Trasiga termostater är inte ovanligt.Om du tycker att någon radiator fungerar dåligt så kan du ju prova att skifta termostat på en radiator som du tycker funkar.
Hej Vad är det för typ av termostater du har?
Hej,
Termostaterna heter Danfoss och är väl antagligen lika gamla som huset (=30 år), vad gäller funktionen så vet jag inte med 100% säkerhet att någon fungerar ........ att det blir varmt när jag öppnar behöver ju inte betyda att termostaten är ok, den kanske bara fungerar som ett vred. På de radiatorer jag har störst problem med temperaturskillnad har jag helt sonika demonterat termostaten, motionerat 'piggen' och sedan låtit termostaten vara demonterad. Inbillade mig i min enfald att detta borde vara det läge då radiatorn skulle ge maximalt värmeutbyte men märkte ingen större skillnad.
Vad gäller strypningar så kan jag inte hitta någon sådan (synlig) vid termostaten, nedtill på radiatorn går två rör från värmesystemet in i en koppling, ut går ett rör upp till termostaten samt ett rör till nederkant på radiatorn. I denna koppling sitter en 'skruvskalle' dold bakom en mutter. Denna skruv är utskruvad till sitt ändläge på alla radiatorer utom två där skruven är helt inskruvad (????!!!!!!!)
Termostaterna heter Danfoss och är väl antagligen lika gamla som huset (=30 år), vad gäller funktionen så vet jag inte med 100% säkerhet att någon fungerar ........ att det blir varmt när jag öppnar behöver ju inte betyda att termostaten är ok, den kanske bara fungerar som ett vred. På de radiatorer jag har störst problem med temperaturskillnad har jag helt sonika demonterat termostaten, motionerat 'piggen' och sedan låtit termostaten vara demonterad. Inbillade mig i min enfald att detta borde vara det läge då radiatorn skulle ge maximalt värmeutbyte men märkte ingen större skillnad.
Vad gäller strypningar så kan jag inte hitta någon sådan (synlig) vid termostaten, nedtill på radiatorn går två rör från värmesystemet in i en koppling, ut går ett rör upp till termostaten samt ett rör till nederkant på radiatorn. I denna koppling sitter en 'skruvskalle' dold bakom en mutter. Denna skruv är utskruvad till sitt ändläge på alla radiatorer utom två där skruven är helt inskruvad (????!!!!!!!)
Okej då förstår jag varför du har ojämn temp.Tänk så här:Om du ställer upp 10st radiatorer på rad så kan vi säga att nr 1 är den som ligger närmast pannan och då har ju den högst framledningstemperatur och nr10 är den som kommer få lägst framledningstemperatur.Du ska fördela flödet genom justerskruven på returen.På nr 1 brukar jag skruva i botten och sedan öppna 1/2 varv förstår du?Så nr10 så kan ha returen helt öppen men du måste ha koll på så du inte kortsluter radiatorerna.Korslutning menar jag att dom får inte vara lika varma upptill som nedtill.Nya termostater kostar ca 200st.
Redigerat:
växelventil -> Nya termostater blir det definitivt men jag gissar att det inte är någon större idé innan jag har fått stil på balansen 
Hmm ...... inte elektronik det här, gissar att man ska ha en hel del is i magen medan man skruvar och inte vänta sig allt för snabba svar på vad man gör. Hur f-n grejar rör/värmefolket detta när dom jobbar på timdebitering
Hmm ...... inte elektronik det här, gissar att man ska ha en hel del is i magen medan man skruvar och inte vänta sig allt för snabba svar på vad man gör. Hur f-n grejar rör/värmefolket detta när dom jobbar på timdebitering
Kör med en flyttbar termometer så vi får en snabb och exakt temp i rummet när vi trimmar in systemet.Men det är helt riktigt det du säger intrimningen är a och o för att få ett system att fungera så optimalt som möjligt.Och i ditt fall eftersom du kör med ett högre nominellt flöde så är det viktigt att dina termostater att dom stryper flödet när dom känner av att det börjar bli varmt(om du nu vill köra med termostater eftersom du kan köra bara med innegivaren och säker få till en bra komfort)En trasig termostat kan ju inte känna av om det blir varmt.Ta tid på dig när du justerar för det tar tid eftersom det verkar vara lite knas vem det nu som har skruvat upp returen.Ett tips är om du vill kolla tempen på rören är att du köper en ir-mätare på klas olsson kostar ca 250 så kan du mäta temperaturen på dina rör med svart tejp.
Du behöver ju inte stressa.Det tar den tid det tar mao till du blir nöjd.En diff på 1grad/dygn tycker jag är godkänt.
Redigerat:
Du känner inte någon som håller på med vvs som eventuellt kan hjälpa dig med intrimningen om du skulle få strul.
He, he ...... vvs-folket här vet inte hur man stavar till kalender, planering eller kundvård 
Nu var jag kanske litet elak men jag lovar, det är i stort sätt omöjligt att få hjälp med "småjobb". När vi bytte panna, satte in fler acctankar och så vidare hade vi inga problem att få hjälp.
Nu var jag kanske litet elak men jag lovar, det är i stort sätt omöjligt att få hjälp med "småjobb". När vi bytte panna, satte in fler acctankar och så vidare hade vi inga problem att få hjälp.
Okej Det ordnar sig nog,Blir nog bra det där ska du se.Tänkte om du kände något privat som kanske kunde ge lite hjälp.Lycka till
Hej igen,
om du skickar en bild på radiatorkopplet i botten/under radiatorn så tror jag att vi kan identifiera den.
Ditt problem blir att
- identifiera om du har 1 eller flera slingor
- identifiera ordningsföljden på radiatorerna
om du skickar en bild på radiatorkopplet i botten/under radiatorn så tror jag att vi kan identifiera den.
Ditt problem blir att
- identifiera om du har 1 eller flera slingor
- identifiera ordningsföljden på radiatorerna