kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Menar du att du pratat med Bahhof för några år sedan har någon betydelse nu??
Ja jag har pratat med Bahnhof men ser ingen vits ringa dessa nu igen, sist fick jag köa 40minuter för att få ett nej och att det är det priset som jag får upp på webben som gäller!

Ownit som jag har idag själva internettjänsten ifrån har jag pratat nyligen med och där är det också tyvärr tyvärr höjer din öppna leveratör priserna så vi måste också höja och att det är dom som äger kablarna in till mitt hus dvs man kan inget göra!

Så ni som har möjligheten bryta er loss från diverse öppna (men ändå stängda) nät passa på gör det!

Redigerat:
Bahnhof höjer till nästa räkning månadskostnaden hos mig pga Open Infra höjer sina avgifter mot dem. Det intressanta är väl att det står att OI höjer sina avgifter så därför behöver de justera sina priser. Det står inte att de höjer med samma. OI kanske höjde 12kr medans Bahnhof höjde totalt 40kr

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har Tele2 och inget ont att säga om vare sig tjänsten eller supporten.
Har haft både Tele2 och Boxer som sedan blev comhem o nu är allt tele2. Det sköts av Tele2 sedan länge vad jag förstått. Inga problem, likadant som med nuvarande Telia (som hela tiden varit KO i vårt nät)

kisumisu
T TypRätt skrev:
Bahnhof höjer till nästa räkning månadskostnaden hos mig pga Open Infra höjer sina avgifter mot dem. Det intressanta är väl att det står att OI höjer sina avgifter så därför behöver de justera sina priser. Det står inte att de höjer med samma. OI kanske höjde 12kr medans Bahnhof höjde totalt 40kr
Okej så Bahnhof kör samma ursäkter som Telenor och Ownit.

Visst de öppna operatörerna säkert höjer hyran. Men undra var smärtgränsen är? Stora operatörer som Telenor och Telia börjar ju numera marknadsföra 5G allt aggresivare! Hoppar tillräckligt många av fiber så biter ägaren bara på sin egen svans när den höjer hyran.

Jag menar alla spelar inte, alla jobbar inte hemifrån. Jag hade också länge mobilt 3G på 1 Mbit. Fungerar även den då t ex Viaplay etc stödjer offlinemode bara tanka färdigt filmerna/serierna man vill se och trycka på play 😉 linjär tv kör man ju ändå via parabol och marksänt.

Enda som jag nu tyckt är roligt med fiber att man får public IP nummer, går köra t ex egen server på, sådant kan vara dåligt med mobilt. Men hur många av vanliga dödliga har ens egna servers hemma.
Visst är det härligt när det går fort också dom gångerna man behöver ladda ner eller upp nåt stort. Men man börjar ju fundera om det är värt alla dessa 300-400kr extra per månad. Blir ju runt 4000kr per år som man kan göra mycket annat roligt med!

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
N NordicNomad skrev:
[bild]

Kanske efter två år kommer priset att vara detsamma, men effektivitet och support är det viktigaste problemet.
Som jag skrivit flera ggr. Jag band nyligen på Bahnhof i två år med 1000/1000 Mb/s för 379:-/mån.

Man kan faktiskt ringa och prata med dom. Folk verkar ha svårt att prata i telefon numera..

kisumisu kisumisu skrev:
Okej så Bahnhof kör samma ursäkter som Telenor och Ownit.

Visst de öppna operatörerna säkert höjer hyran. Men undra var smärtgränsen är? Stora operatörer som Telenor och Telia börjar ju numera marknadsföra 5G allt aggresivare! Hoppar tillräckligt många av fiber så biter ägaren bara på sin egen svans när den höjer hyran.

Jag menar alla spelar inte, alla jobbar inte hemifrån. Jag hade också länge mobilt 3G på 1 Mbit. Fungerar även den då t ex Viaplay etc stödjer offlinemode bara tanka färdigt filmerna/serierna man vill se och trycka på play 😉 linjär tv kör man ju ändå via parabol och marksänt.

Enda som jag nu tyckt är roligt med fiber att man får public IP nummer, går köra t ex egen server på, sådant kan vara dåligt med mobilt. Men hur många av vanliga dödliga har ens egna servers hemma.
Visst är det härligt när det går fort också dom gångerna man behöver ladda ner eller upp nåt stort. Men man börjar ju fundera om det är värt alla dessa 300-400kr extra per månad. Blir ju runt 4000kr per år som man kan göra mycket annat roligt med!
Problemet är att näthyra inte är reglerat. Så Telia kan, tom om de är KO för en fiberförening, höja sina avgifter som de inte kallar näthyra men som i praktiken utgör mellanskillnaden mellan vad själva tjänsten kostar hos leverantören och vad slutkunden får betala i det "fria nätet".
När de fått upp konkurrenternas priser tillräckligt mkt så lägger de olika typer av erbjudanden som alla är mer förmånliga och så tjänar de inte bara på sin KO-roll utan fett på sina egna tjänster när de flesta hoppar över under galgen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som jag skrivit flera ggr. Jag band nyligen på Bahnhof i två år med 1000/1000 Mb/s för 379:-/mån.

Man kan faktiskt ringa och prata med dom. Folk verkar ha svårt att prata i telefon numera..
Allt beror på närhet, län och stad. Den jag postade är för Stockholm.

Nissens
N NordicNomad skrev:
Allt beror på närhet, län och stad. Den jag postade är för Stockholm.
Du har sagt att du inte ringt och pratat med dom, vilket betyder att du inte vet något annat än det du hittat online. Du har inte visat vilket pris du får på Bahnhof med 2 års bindningstid, vilket är det jag pratar om…

Nissens Nissens skrev:
Du har sagt att du inte ringt och pratat med dom, vilket betyder att du inte vet något annat än det du hittat online. Du har inte visat vilket pris du får på Bahnhof med 2 års bindningstid, vilket är det jag pratar om…
Ja, du har rätt; jag missade poängen. I mitt område erbjuder Bahnhof i princip 1000/1000 Mbps för 499 SEK de första sex månaderna, därefter ordinarie pris.
De har ingen 2-årig bindningstid för oss.

Nissens
N NordicNomad skrev:
De har ingen 2-årig bindningstid för oss.
Hur vet du det?

Nissens Nissens skrev:

Återigen, du har exakt de förutsättningar som gäller för bundet avtal för Bahnhof villafiber. Om man inte kan få villafiber i stationen man sitter i, så kan man inte få de bundna priserna, eftersom Bahnhof inte vill ha kunder de inte går med vinst på.

Nissens
K krfsm skrev:
Återigen, du har exakt de förutsättningar som gäller för bundet avtal för Bahnhof villafiber. Om man inte kan få villafiber i stationen man sitter i, så kan man inte få de bundna priserna, eftersom Bahnhof inte vill ha kunder de inte går med vinst på.
Visst kan det vara så, men utan att ha pratat med Bahnhof så vet man inte.

Nissens Nissens skrev:
Visst kan det vara så, men utan att ha pratat med Bahnhof så vet man inte.
Det är skitlätt att se genom att söka på sin adress på Bahnhofs website. Om man kan få villafiber får man det erbjudandet, och annars får man de vanliga högre priserna med några månader till lägre pris.

Nissens
K krfsm skrev:
Det är skitlätt att se genom att söka på sin adress på Bahnhofs website. Om man kan få villafiber får man det erbjudandet, och annars får man de vanliga högre priserna med några månader till lägre pris.
Ja, vem har påstått något annat? Men det är underskattat vad ett telefonsamtal kan ge.

Det du skriver vet du inget om förrän du pratat med rätt person på Bahnhof.

As simple as that.

kisumisu
K karlmb skrev:
Problemet är att näthyra inte är reglerat. Så Telia kan, tom om de är KO för en fiberförening, höja sina avgifter som de inte kallar näthyra men som i praktiken utgör mellanskillnaden mellan vad själva tjänsten kostar hos leverantören och vad slutkunden får betala i det "fria nätet".
När de fått upp konkurrenternas priser tillräckligt mkt så lägger de olika typer av erbjudanden som alla är mer förmånliga och så tjänar de inte bara på sin KO-roll utan fett på sina egna tjänster när de flesta hoppar över under galgen.
På tal om det här så fick jag det här mailet nyss:
Ett e-postmeddelande från Ownit om prishöjning för bredbandstjänst från 100/100 Mbit/s till 549 kr/månad från maj 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag tar och byter till Telias mobila bredband för 199kr/mån...tack o adjö fiber!

Ps. Telia kör också olika erbjudanden på mobilt märkte jag. I mitt erbjudande tillkommer ett erbjudande om extern antenn för 100kr/mån. Men fortfarande 299kr vs 549kr / Månad.

Tittade på en annan adress och där hade dom istället för antenn tv erbjudande.

Redigerat:
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.