kisumisu kisumisu skrev:
Tips tages emot!
Hur skall vi göra som har Globalconnect?
Går fiberkablar köpa loss för vettig peng?

[bild][bild]

Eller är det 5G som gäller för att få vettigt pris! Arbetar ej på distans, spelar inte, ser ej på tv via internet.....så hastigheten spelar mindre roll.

Ps. Tog delning från en Telia mobil och får den här hastighten. Obs det ör från en annan mobil och inga yttre antenner används.

Reagerar mest på uploaden att den dålig
[bild]
Jag hade tillräcklig hastighet innan, men det här blev billigare Diagram som visar internet-hastighetsmätning, nedladdning 359,76 Mbit/s, uppladdning 477,15 Mbit/s, svarstid 10,68 ms via Telenor och WiFi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
hsd
M miks62gbg skrev:
Bytte från Telia öppen Fiber till Comhem för 6-7 år sedan och har aldrig ångrat detta, snabbt och billigt bredband och stabilt, det är sällan det strular. Gratis wifi6 router ingår och den är helt ok. Efter att Tele2 tog över för några år sedan så har det inte blivit sämre förutom smärre prisjusteringar. Deras ordinarie priser undviker jag utan jag ringer Tele2 varje år för stt binda om kampanjpriset ett år till. Har nu 600/600 för 339 kr.
Routern brukar alltid ingå fritt, en del vill ha tillbaka den om man byter till annan operatör

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Routern brukar alltid ingå fritt, en del vill ha tillbaka den om man byter till annan operatör
Fast många vill inte använda den medlevererade routern, då den är rätt kass.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens
M miks62gbg skrev:
Bytte från Telia öppen Fiber till Comhem för 6-7 år sedan och har aldrig ångrat detta, snabbt och billigt bredband och stabilt, det är sällan det strular. Gratis wifi6 router ingår och den är helt ok. Efter att Tele2 tog över för några år sedan så har det inte blivit sämre förutom smärre prisjusteringar. Deras ordinarie priser undviker jag utan jag ringer Tele2 varje år för stt binda om kampanjpriset ett år till. Har nu 600/600 för 339 kr.
Hade comhem också, men tröttnade när de stängde ner boxen med inbyggd hdd och ville att jag skulle använda en ”minihub” istället.Den hade en delmängd av de funktioner jag redan har i TV:n. Med andra ord fick man ingenting istället för boxen med hdd.
När de trots det inte sänkte priserna utan höjde istället fick jag nog.

Bytte till Bahnhof med 1Gb både upp o nedlänk. Låst i 2 år kostar 379:- /mån. Deras router fungerar riktigt bra, och länken håller bra hastighet. 😊

• Gilla
NordicNomad och 1 till
  • Laddar…
N NordicNomad skrev:
Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?

Mvh/NM
VARNING!!!!!!

Jag var med om samma från Tele2, en ”jättebra deal”. Men senare glömdes rabatter bort och en utnötningskampanj börjar från Tele2. Jag bestred fakturor, belopp enigt kontrakt betalades dvs inte full betalning, men trots utskrift på avtal skickat till Tele2 och formellt bestridande, vägrade Tele2 att justera, vilket ledde till att JAG blev föremål för inkasso, avstängd företagstelefon och andra problem!

Trots dom i ARN, vägrar Tele2 att betala tillbaka!

Det ”roliga” var att när man följde Tele2s process som delgavs av deras Kundtjänst, avslog de mitt bestridande för att jag inte följde processen, trots att jag följt stegen punkt till pricka!

Jag kommer aldrig beblanda mig med Kinnevik-koncernen igen!

• Wow
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
hsd hsd skrev:
lilytwig lilytwig skrev:
Fast många vill inte använda den medlevererade routern, då den är rätt kass.
Beror säkert på operatör. Hos Telenor och Telia ingår den och är på lån. Hos många andra får man själv ordna router.

Fick betala 549kr böter till Telenor när jag valde behålla den! Står på avtalet 500kr men orkade inte bråka om 49kr. Valde att behålla den just för att andra inkluderar inte router och en ny router kostar från 1000kr plus köpa. Helt onödigt när man har en som fungerar.

Inget som helst fel i Telenors (äldre 5Ghz) router! Enda man fick göra var att ändra lite kanaler till annat än grannar körde på så funka allt galant! Däremot är jag lite skeptisk till den som dom skickar med nu när den inte ens har mer än 2 Ethernetportar.

kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Det där skulle jag klassa som oanvändbart annat än för att kolla e-post och klart sämre är gamla kopparlinan, även med ADSL. När jag hade VDSL så hade jag 33 megabit ner och 12 upp med väldigt låga latenser. ADSL minns jag knappt för det är så längesedan men det var över 1 megabit upp iaf och det var kraftigt begränsande.

Båda de två billigaste lokala ISP:erna jag nämnde erbjuder publik IP gratis. Bara att be om det innan tecknandet. Så gjorde jag.
Är ju just upp hastigheten som verkar suga i de mobila.

Men som sagt det där var från en mobiltelefon en router med utomhusantenn ger säkert mer hastighet.

kisumisu
fick QUOTE="lilytwig, post: 6123483, member: 140832"]
Jag hade tillräcklig hastighet innan, men det här blev billigareVisa bilaga 874317
[/QUOTE]
Men hur gjorde du för att få det billigare?

Köpte du upp din bit av fibern från Globalconnect?

Telenor bredbandserbjudande: 100 Mbit/s, 399 kr/mån i 12 månader, därefter 589 kr/mån. Ingen bindningstid, 1 månads uppsägningstid, 0 kr engångskostnad.
Skapa konto

Billigast jag får från Globalconnect.
399kr/mån 100Mbit.

12 månader från Telenor.
Sedan måste jag säga upp rubbet och byta igen.
Annars 589kr månad.

Telenor går INTE med att förnya gamla avtal. Som NY kund räknas folk som inte har varit kund hos dem under 1 månads tid.

Sedan tycks inte månadsavgifterna heller stämma alltid. Jag har haft Telenor förut och vet hur kass deras fakturor är.

Skall jag ha maxhastighet på 1000Mbit är det dessa som lönar sig mest
Erbjudande från Bahnhof med 1000/1000 Mbit/s internet, 0 kr engångskostnad, 12 mån bindningstid, 459 kr/mån första 6 månaderna, därefter 629 kr/mån.
Skapa konto
Erbjudande från Bredband2: 1000/1000 Mbit/s internet, inga engångskostnader, 0 mån bindningstid, månadspris 478 kr, uppsägningstid 1 månad.
Skapa konto

Men långt över det priserna folk pratar här i tråden är ocker.

Ska man bita i sura äpplet och välja Bredband2 dom verkar ha minst rabatt från ordinariepris. Sen lär ju nätpriserna vara flera gånger om "justerade" efter dessa 12 månader 🤔

100Mbit och tom lägre räcker för mig gott och väl. Men ibland kanske man skulle ha nyttan med 1Gbit när priserna verkar inte skilja så från 100 till 1000.

Har idag Ownit.
Riktigt nöjd med dom som operatör går i samma nät som Telenor ägs ju av dem också men mycket mer kompetent och trevligare kundservice.

Dom har även tjänster som "hemsideplats" vilket ingen annan längre erbjuder(?).

Men Ownit säger att alla prishöjningar beror på den som äger kablarna i backen på den "öppna fibern".

Jag skulle gärna vilja göra ett fastprisavtal på 24 månader+ om jag fick bra pris. Men det vill ingen göra (säkert för att den "öppna" fiberoperatören konstant höjer sin hyra).

Redigerat:
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Beror säkert på operatör. Hos Telenor och Telia ingår den och är på lån. Hos många andra får man själv ordna router.

Fick betala 549kr böter till Telenor när jag valde behålla den! Står på avtalet 500kr men orkade inte bråka om 49kr. Valde att behålla den just för att andra inkluderar inte router och en ny router kostar från 1000kr plus köpa. Helt onödigt när man har en som fungerar.

Inget som helst fel i Telenors (äldre 5Ghz) router! Enda man fick göra var att ändra lite kanaler till annat än grannar körde på så funka allt galant! Däremot är jag lite skeptisk till den som dom skickar med nu när den inte ens har mer än 2 Ethernetportar.
Har jag aldrig hört tidigare. Vilka operatötrer är det som inte inkluderar router???

Du säger till och med att det är många som inte har det… jag har aldrig ens hört talas om någon sin inte har med router…

kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Har jag aldrig hört tidigare. Vilka operatötrer är det som inte inkluderar router???

Du säger till och med att det är många som inte har det… jag har aldrig ens hört talas om någon sin inte har med router…
Bahnhof
Bredband2
Ownit
Halebop

Ja listan kan göras lång längre än den listan där router inkluderas. Reklam för trådlös router från Bredband2 med WiFi 6, snabb och säker, kundtjänst, utan startavgift, för 69 kr/mån utan bindningstid.
Skapa konto
Alternativ för routerval hos fiberleverantör, Wifi5-router för 399 kr, Wifi6-router för 1495 kr, ingen router. Månadskostnad 299 kr/mån.
Skapa konto
Skärmbild av ett val av router hos Bahnhof med två alternativ: engångsavgift 1095 kr och månadsavgift 99 kr i 12 månader.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Bahnhof
Bredband2
Ownit
Halebop

Ja listan kan göras lång längre än den listan där router inkluderas.
Märkligt, jag tecknade för Bahnhof i höstas. Jag fick med en router. Så åtminstone en i listan är fel.

MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
Är ju just upp hastigheten som verkar suga i de mobila.

Men som sagt det där var från en mobiltelefon en router med utomhusantenn ger säkert mer hastighet.
Utomhusantenn gör oftast rätt stor skillnad så länge masten inte är överfylld med anslutningar, då hjälper ju inte bättre signal. Här i glesbygd kan det vara en kombination av faktorer, därför jag valde att betala för fiber. Över jul vet jag de med mobilt abb hade stora problem när alla släktingar och andra besökare kom hit.

E Ecis skrev:
Hade Telia öppen fiber för ca fem år sedan. Bahnhof erbjöd då deras egen fiber 40% billigare och fick då 1000/1000. Under de här ca fem åren har de höjt 40:-.. Fattar inte hur det kunde vara deras fiber då det fortfarande skickas genom samma kabel som tidigare. Bara bytt konvertern.
Den relevanta aspekten här är "vems är utrustningen som är inkopplad i andra änden av din fiberkabel?"

Om man t.ex. kör Bahnhof ovanpå Telia Öppen fiber, så behöver Bahnhof betala en rätt så saftig månadskostnad för nätet (till Zitius, har jag för mig). Det sätter golvet för hur lågt pris du kan få av Bahnhof, eftersom de inte vill gå back på dig.

När du bytte så kopplades det om i stationen, så att din fiber är kopplad till Bahnhofs utrustning. Det är det de menar med "deras fiber". Då behöver de inte betala till Zitius, och kan ge ett lägre pris till dig.

Det är dock inte alla platser de väljer att erbjuda sin egen fiberlösning (eftersom det blir dyrt för dem om de bara har ett fåtal kunder i en station).

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MultiMan
Nissens Nissens skrev:

Ingen av de mindre och billigare på min ort skickar med router. Jag föredrar lägsta pris på abb då en ok router är betald på ~2 månader om jag jämför med t ex min nuvarande ISP och Telia. En användbar Asus är runt 600kr.

Just nu kör jag den gamla Telia-pensionerade 799vn som de inte ville ha tillbaka då jag har ett separat WiFi-meshnätverk och routern inte har några problem med själva trafiken. Annars finns de, inklusive nyare modellen med bättre WiFi för 50-100kr på Tradera. Är inte låsta till Telia iaf, men Tele2 har väl skickat ut samma och där vet jag ingen hur det är.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens
MultiMan MultiMan skrev:
Ingen av de mindre och billigare på min ort skickar med router. Jag föredrar lägsta pris på abb då en ok router är betald på ~2 månader om jag jämför med t ex min nuvarande ISP och Telia. En användbar Asus är runt 600kr.

Just nu kör jag den gamla Telia-pensionerade 799vn som de inte ville ha tillbaka då jag har ett separat WiFi-meshnätverk och routern inte har några problem med själva trafiken. Annars finns de, inklusive nyare modellen med bättre WiFi för 50-100kr på Tradera. Är inte låsta till Telia iaf, men Tele2 har väl skickat ut samma och där vet jag ingen hur det är.
Ok, låter lite onödigt att ha dom då. Med Bahnhof fick jag router utan extra kostnad med 1Gb för 379kr/mån. Det lär man få oavsett var man bor med fiber tänker jag. Finns ju ingen anledning att skaffa egen router då…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.