Nissens Nissens skrev:
Ok, låter lite onödigt att ha dom då. Med Bahnhof fick jag router utan extra kostnad med 1Gb för 379kr/mån. Det lär man få oavsett var man bor med fiber tänker jag. Finns ju ingen anledning att skaffa egen router då…
Det verkar som om router ingår om man skaffar villafiber, men inte om man kör Bahnhof via andra nät. Av ditt pris att döma har du villafiber, men det är inte alla som kan välja det.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens
K krfsm skrev:
Det verkar som om router ingår om man skaffar villafiber, men inte om man kör Bahnhof via andra nät. Av ditt pris att döma har du villafiber, men det är inte alla som kan välja det.
Hmm, ok. Det var Telia öppen fiber när de byggde nätet. Men det är till villa, det stämmer.

kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Märkligt, jag tecknade för Bahnhof i höstas. Jag fick med en router. Så åtminstone en i listan är fel.
Då kör jag repris
Val av WiFi-router 1000 Mbit/s från Bahnhof, med prisalternativ 1095 kr eller 99 kr/mån i 12 månader, startsida på mobil enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollade detta senast idag!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Då kör jag repris
[media]
Kollade detta senast idag!
Ok, så du menar att jag inte har någon fri router från Bahnhof?

Ser inte alternativet att låsa abonnemanget i två år som jag gjorde. Har du ringt och pratat med dom eller surfar du bara?

kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du menar att jag inte har någon fri router från Bahnhof?

Ser inte alternativet att låsa abonnemanget i två år som jag gjorde. Har du ringt och pratat med dom eller surfar du bara?
Har pratat med Ownit som jag har idag.

Ringde Bahnhof några år sedan om man kunde låsa sig till dem.
Men det gick inte, går bara med Telias öppna fiber.

Ps. Nej jag säger inte att du skulle ljuga. Är kanske annorlunda också om det är Bahnhof som har hela linan in? Och inte nån "öppen" leverantör som jag har.

Visst kan ni som har hela vägen in få hela 10 Gbit jag kan ju få max 1 Gbit oavsett hur mycket jag skulle vara beredd att betala.

kisumisu kisumisu skrev:

Ps. Nej jag säger inte att du skulle ljuga. Är kanske annorlunda också om det är Bahnhof som har hela linan in? Och inte nån "öppen" leverantör som jag har.

Visst kan ni som har hela vägen in få hela 10 Gbit jag kan ju få max 1 Gbit oavsett hur mycket jag skulle vara beredd att betala.
Icoteraskräpet som Telenor skickar med påstås kosta 2 500:-. Det finns samma med annat namn på Amazon för 400:-

Nissens
kisumisu kisumisu skrev:

Som sagt, Bahnhof har inte hela linan in. Det var Telia öppen fiber när de byggde nätet, sedan har jag haft comhem och bytte nu till Bahnhof. Tror comhem köpte loss min anslutning från Telia, men är osäker.

Hur som helst, Bahnhof äger inte nätet hos mig vad jag vet. Menar du att du pratat med Bahhof för några år sedan har någon betydelse nu??

hsd
lilytwig lilytwig skrev:
Fast många vill inte använda den medlevererade routern, då den är rätt kass.
Ja det är många som tycker den är kass men för många är den tillräckligt bra
Om man inte gillar den så behöver men inte använda den

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
hsd hsd skrev:
Ja det är många som tycker den är kass men för många är den tillräckligt bra
Om man inte gillar den så behöver men inte använda den
Frågan är vad som är kass. Jag har tänkt så förr, men tänkte ge Bahnhofs router en chans. Har inte upptäckt något dåligt med den ännu.

Nissens Nissens skrev:
Hmm, ok. Det var Telia öppen fiber när de byggde nätet. Men det är till villa, det stämmer.
Det går att byta från öppen fiber till Bahnhofs nät om Bahnhof har egen utrustning i stationen. Så då kör du inte öppen fiber längre, och om du skulle få en knäpp och vilja byta tillbaka till öppen fiber så kommer det kosta någon tusenlapp att göra det.

Eftersom de då har en svag inlåsningseffekt kan de välja att bjuda på en router, vilket också gör att de slipper en del folk som kör vilket gammalt skräp som helst och sedan ringer in och klagar på hastigheten.

(Det är också troligt att supporten kan göra mer för dig om du ligger på Bahnhofs nät, eftersom de inte behöver lämna över ärendet till Zitius.)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Icoteraskräpet som Telenor skickar med påstås kosta 2 500:-. Det finns samma med annat namn på Amazon för 400:-
Vad är det andra namnet för liknande?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Det är kanske samma internet annat vore konstigt 😉 men det är inte exakt samma internettjänst, Telia har publik IP medans Bredband2 liksom många av de andra mindre har CGNAT, hos en del kan man få publik IP om man ber om det, antingen gratis eller mot en kostnad.

Sen om det spelar någon roll eller inte är ju upp till var och en, men hur man än vrider och vänder på det är CGNAT sämre...

Sen finns det ju alltid en överlämningspunkt där din trafik hamnar i ISP:ns nät och där börjar skillnaderna...
Nej, det är precis det jag menar: det är samma internet..!

Men kan du inte bilda mig lite och säga nåt mer om vad som gör CGNAT sämre? Och hur kan min upplevelse av surfande och/eller streamingmetoder skilja sig beroende på olika överlämningspunkter hos ISP:er?

Nissens Nissens skrev:
Hade comhem också, men tröttnade när de stängde ner boxen med inbyggd hdd och ville att jag skulle använda en ”minihub” istället.Den hade en delmängd av de funktioner jag redan har i TV:n. Med andra ord fick man ingenting istället för boxen med hdd.
När de trots det inte sänkte priserna utan höjde istället fick jag nog.

Bytte till Bahnhof med 1Gb både upp o nedlänk. Låst i 2 år kostar 379:- /mån. Deras router fungerar riktigt bra, och länken håller bra hastighet. 😊
Det är bra att nämna att affären finns i Göteborg. För det kan finnas skillnader i utbud baserat på stad och fiberkabelägare.

Jag har Tele2 600/600 för 299:-/mån. Det har inte varit något problem alls så jag har aldrig behövt kontakta kundtjänst och vet alltså inte hur bra/dåliga de är. Hade Telia tidigare men det var mycket dyrare. Bindningstiden går ut i oktober så då blir det väl en förhandling igen.

kisumisu
lilytwig lilytwig skrev:
Ingen tror väl seriöst grejorna kostar så mycket som bolagen påstår. Såhär gör ju alla som "inkluderar" nåt. Allt från routrar till laddboxar till elbilar!! Man kan flytta en decimal alternativt ta bort siffra för att få de rätta priset 😂

Men länka gärna till var man får en hyffsad router för 400kr. För den är ändå hyffsad. Fick ut 300-400Mbit utan problem när man pillat lite i kanalinställningar. Första året med fiber hade jag 500/100. Jag skriver om den gamla routern som dom inte längre har. Den som erbjuds idag är nog som sagt sämre! Men saker är egentligen irrelevanta, jag får ändå inte ut mer än 100Mbit oavsett router då jag idag har ett 100Mbit abbonemang (som räcker gott o väl mig).

Finns helt klart sämre routrar också, har en gammal router som jag haft till ADSL klarade av att bara leverera 20Mbit oavsett vad man gjorde och pillade inställningar....plus på det där mycket kass sändare till wifi som knappt nådde nånstans!

Det som är dock intressant att alla "lånar" utrustning! Alternativt operatörslåser mobila 4g/5g routrar (fiberroutrar går väl inte ens operatörslåsa).
Enda routern som jag verkligen har fått rakt av är en 4G router från en finsk operatör (Elisa) som jag hade abbonemang (har kvar routern, dock idag ett kontantkort). Funkar kalas i Finland med obegränsad data 1€/dag maxtaxa 20€/mån (lite andra villkor och priser än vad svenska kontantkort har) perfekt på semestern :) Använde den hör routern i Sverige också ett tag med Telia kontantkort, då när maxtaxa 9kr/dygn fanns. Men det går ju tyvärr ej idag då maxtaxa försvunnit och allt blivit datakvoter och dyr data.

Däremot blev jag ändå lite överraskad när Telia erbjuder mobilt bredband plötsligt för 199kr/mån. Om det nu är verkligen fri data vette katten....men står inget om kvoter.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.