Använd en dator och börja med wifi-test, sedan kabel i router och sedan ev. kabel i medieomvandlare om sådan används.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
kisumisu
Skärmdump av internethastighetstest med nedladdning 809,04 Mbit/s, uppladdning 593,17 Mbit/s och svarstid 28,45 ms. Mätningen utförd 2025-05-02.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådan här hastighet fick jag med direkt kabel. Helt klart nåt fel hos mig.

Dock tyckte jag pingen var rätt så hög.
Och gav inte helt 1000.
En helt ny kabel som jag pluggade direkt mellan medieomvandlaren och datorn.

Startade även om medieomvandlaren och datorn. Men samma resultat, men man kanske ska vara nöjd?

Helt klart betydligt bättre än via routern. Kan ju även vara datorns nätverkskort såklart som ställer till.
Ska testa med en nyare dator vad det blir där. Sen är ju 1000mbit lite overkill.

Men är det därför Telenor, Telia, Ownit mm inte ger någon ordentlig rabatt på 1gbit? För att folk just gnäller när dom inte får helt det av olika anledningar?

Ska byta nätverkskabel, tror det är ev den som strular då det är cat5.
Har köpt Cat6 kabel.

Det konstiga är dock att varför började det strula såhär mycket nu när man bytte leverantör. En bredbandsrouter ska väl inte vara låst till en viss operatör?

Har funkat kalas med Telenor och Ownit (jag vet att det är samma bolag som Telenor). Alltså jag har fått 100Mbit som jag tidigare hade.

Redigerat:
MultiMan
28 ms är riktigt dåligt om det inte är runt halva jordklotet. Här är mitt 100/100 precis nu:

Internet-hastighetstestresultat: 98,48 Mbit/s nedladdning, 97,96 Mbit/s uppladdning, svarstid 7,87 ms, leverantör 84 Grams AB, uppkopplingstyp okänd.

Edit: Via urgammal Telia/Technicolor 799 router (inte ens AC-varianten, utan den innan, kör extern WiFi-mesh).

kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
28 ms är riktigt dåligt om det inte är runt halva jordklotet. Här är mitt 100/100 precis nu:

[bild]

Edit: Via urgammal Telia/Technicolor 799 router (inte ens AC-varianten, utan den innan, kör extern WiFi-mesh).
Ok då kanske inte värt behålla de här.

Detta är direkt ur kovertern med en kort nätverkskabel (som följde med routern en gång i tiden) som jag tog ny ur förpackningen och kopplade mellan min dator och mediakonvertern.

Har du nån aning varför min technicolor strular?

Nu testade jag dock inte koppla in den direkt på stumpen till kabel.
Har dock köpt cat 6 kabel på 15meter som skall dras på nytt 😉

MultiMan
Har du 28 ms direkt ur konvertern måste det vara din leverantör som är undermålig på ett eller annat sätt.

Jag mätte från 8 år gammal dator med W10, via Netgear GS108 switch till Technicolor 799 till fiberdosan som jag inte minns vilken den är. Sedan ungefär 1 km fiber till närmaste anslutningspunkt. Statsnät och valt lokal tjänsteleverantör som köper kapacitet av 84 grams i Umeå (tror jag de ligger). Publik IP, alltså inte CGNAT om det kanske påverkar någon/några millisekunder, vet faktiskt inte.

Vad hade du för fel på routern? Måste ha missat eller glömt vad du skrev.

kisumisu kisumisu skrev:
[bild]
Sådan här hastighet fick jag med direkt kabel. Helt klart nåt fel hos mig.

Dock tyckte jag pingen var rätt så hög.
Och gav inte helt 1000.
En helt ny kabel som jag pluggade direkt mellan medieomvandlaren och datorn.

Startade även om medieomvandlaren och datorn. Men samma resultat, men man kanske ska vara nöjd?

Helt klart betydligt bättre än via routern. Kan ju även vara datorns nätverkskort såklart som ställer till.
Ska testa med en nyare dator vad det blir där. Sen är ju 1000mbit lite overkill.

Men är det därför Telenor, Telia, Ownit mm inte ger någon ordentlig rabatt på 1gbit? För att folk just gnäller när dom inte får helt det av olika anledningar?

Ska byta nätverkskabel, tror det är ev den som strular då det är cat5.
Har köpt Cat6 kabel.

Det konstiga är dock att varför började det strula såhär mycket nu när man bytte leverantör. En bredbandsrouter ska väl inte vara låst till en viss operatör?

Har funkat kalas med Telenor och Ownit (jag vet att det är samma bolag som Telenor). Alltså jag har fått 100Mbit som jag tidigare hade.
Kan inte routern själv mäta hastigheten? Vad är det för router? Det går aldrig att lita på mätning via wifi.

kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Har du 28 ms direkt ur konvertern måste det vara din leverantör som är undermålig på ett eller annat sätt.

Jag mätte från 8 år gammal dator med W10, via Netgear GS108 switch till Technicolor 799 till fiberdosan som jag inte minns vilken den är. Sedan ungefär 1 km fiber till närmaste anslutningspunkt. Statsnät och valt lokal tjänsteleverantör som köper kapacitet av 84 grams i Umeå (tror jag de ligger). Publik IP, alltså inte CGNAT om det kanske påverkar någon/några millisekunder, vet faktiskt inte.

Vad hade du för fel på routern? Måste ha missat eller glömt vad du skrev.
Japp direkt ur konvertern och med ny kabel.

Routern som tappar nätet ibland kommer "sidan kan inte visas"
Youtube etc snurrar och snurrar innan nåt händer. Likt någon mobil 3G anslutning.
Fast det är fiber!

Det roliga är att Routern hade inga som helst problem till leverantörsbyte.
Sade upp mitt abb hos Ownit den slutade fungera imorse. Senast imorse fungerade allt galant.

Sen bytte jag leverantör och får sån här skitanslutning.

kisumisu
K karlmb skrev:
Kan inte routern själv mäta hastigheten? Vad är det för router? Det går aldrig att lita på mätning via wifi.
Telenor Tecnicolor modell äldre.

Fungerat helt galant tills jag bytte leverantör till NetAtOnce.

kisumisu
K karlmb skrev:
Telenor Tecnicolor modell äldre.

Fungerat helt galant tills jag bytte leverantör till NetAtOnce.

kisumisu

Såhär taggigt (om jag nu får upp den här videon).

• Haha
karlmb
  • Laddar…
MultiMan
Kanske dum fråga, men har du gjort norsk reset på fiberdosan? Det kan fungera utan men risken för konfigurationsproblem med nya leverantören är stor. Jag måste starta om min fiberbox när stadsnätet gjort uppdateringar annars kan det bli sirap eller ingen funktion alls. Även med samma tjänsteleverantör.

En bekant i byn hade samma problem nyligen efter en statsnätfix. Internet funkade supersegt och vägrade visa sidor pga DNS-problem till och från. Personen sitter i rullstol och kunde inte komma åt att bryta strömmen, så jag installerade en fjärrstyrd Tuyaplugg med lättåtkomlig knapp på, så nu behöver jag inte rycka ut dit.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Kanske dum fråga, men har du gjort norsk reset på fiberdosan? Det kan fungera utan men risken för konfigurationsproblem med nya leverantören är stor. Jag måste starta om min fiberbox när stadsnätet gjort uppdateringar annars kan det bli sirap eller ingen funktion alls. Även med samma tjänsteleverantör.

En bekant i byn hade samma problem nyligen efter en statsnätfix. Internet funkade supersegt och vägrade visa sidor pga DNS-problem till och från. Personen sitter i rullstol och kunde inte komma åt att bryta strömmen, så jag installerade en fjärrstyrd Tuyaplugg med lättåtkomlig knapp på, så nu behöver jag inte rycka ut dit.
Jodå!

Nu fick jag routern fungera lite bättre.
Den hade av någon anledning hoppat till 2.5Ghz bandet.
Dock borde ju även den fungera.
Ändrade lite kanaler.

Vet inte om det är just med norska reset det blivit så då.

Fortfarande dock
Nedladdning 844Mbit
Uppladdning 767Mbit
Svarstid 22.83

Denna gången med kabel från routern.

Såhär blev det nu med mobilens wifi
Skärmdump av wifi-hastighetstest: nedladdning 401,70 Mbit/s, uppladdning 176,54 Mbit/s, svarstid 25,63 ms, taget 3 maj 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I teorin skulle man egentligen klara sig med 500/500 då wifi sätter gränserna och de mestadels jag använder wifi 😉
Sen verkar man inte komma upp i 1000Mbit ens med kabel direkt ur medieomvandlaren 🤔

Och beroende vad du använder ditt bredband till. Har blivit ganska krass de sista åren och ser till vårt behov, utifrån behovet gått från 500/500 till 100/100 under några år. Idag 150/150 för det är lägstanivå för närvarande. Så skulle vi erbjudas 1000/1000 till lägsta pris under t.ex. ett år hade det blivit så, att den sedan kanske bara gav 500/500 hade inte haft någon betydelse. Det ska fungerar utifrån hur vi använder bredbandet, nu snart 30 år sedan jag hade "fingrarna" inom dess utveckling.😉

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Och beroende vad du använder ditt bredband till. Har blivit ganska krass de sista åren och ser till vårt behov, utifrån behovet gått från 500/500 till 100/100 under några år. Idag 150/150 för det är lägstanivå för närvarande. Så skulle vi erbjudas 1000/1000 till lägsta pris under t.ex. ett år hade det blivit så, att den sedan kanske bara gav 500/500 hade inte haft någon betydelse. Det ska fungerar utifrån hur vi använder bredbandet, nu snart 30 år sedan jag hade "fingrarna" inom dess utveckling.😉
Så är det ju, men ni som är mer insatta i de här med nät. Är det så att många inte vill erbjuda 1000mbit pga att det ändå finns nån flaskhals någonstans på vägen?

För mig duger det mesta.
Jobbar inte på distans och för mig är det nästan viktigare ha obegränsat data i mobil (som jag har via min finska operatör, dock finns det en gräns när man roamar 50Gb/mån nådde det en gång och då sänktes hastigheten till 0.5 Mbit fubkade det också till basic saker på internet/appar). Däremot riktigt störigt ha ett nät i mobilen som lägger av helt (som de svenska begränsade gör).

Alltså jag har mer behov att kunna ha internet på språng och slippa jaga publica wifi.

Vi har hemma haft 100/100.
Vilket har fungerat helt okej men priset på den blev ju mer än det här 1år erbjudandet på 1000Mbit.

Men helt klart beror det ju vad du använder internet till.
De mesta går även att tanka till offlinemode och det är väl kanske de folk gör hemma?

Jobba distans och spela onlinespel kan jag också förstå att man behöver mycket hastighet till.

kisumisu kisumisu skrev:
Nu fick jag routern fungera lite bättre.
Den hade av någon anledning hoppat till 2.5Ghz bandet.
Dock borde ju även den fungera.
Ändrade lite kanaler.
2,4GHz-bandet har inte samma kapacitet som 5GHz, så om du enbart använder 2,4GHz-bandet blir det den begränsande faktorn.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.