33 330 läst ·
137 svar
33k läst
137 svar
Tele2 Fiber 449 kr: Är det värt att byta från Telia?
Hej!N NordicNomad skrev:
Jag skulle passa mig väldigt noga och tänka efter länge. Vi fick stadsfiber installerat här för en herrans massa år sedan. Det var Telia som stod för installationen och det var hos dem vi finansierade allt. Det blev även så att det var dem vi sedan använde som operatör, då urvalet var dåligt. Det fungerade jättebra men så småningom blev priset nästan löjligt dyrt, så när Tele2 kom och ringde på så flyttade vi allt till dem. De var dock inte så noga med att informera oss att vi i och med detta försvann från Stadsnätet och att vi blev bundna till dem. Det nya abonnemanget (där vi även bytte TV-abonnemang) fungerade bra och var billigare, ända tills de höjde priset. Det fungerade helt ok dock, förutom att internet brukade gå er runt kl 11.00 varjde dag.
Vi gick vidare till Telenor. Där fick vi återigen det låga priset och ett nytt TV-abonnemang som fungerade som skit rent ut sagt. I två års tid så har TV-n stängt av sig lite när den vill, och vi har pendlat mellan boxen och TV-appen men det har kunnat ta allt upp till 15 minuter innan vi fått igång TV:n. Och så höjde de priset med över 50%.
Vi kollade med Telia som återigen kunde ge oss ett bra pris. Men det var nu vi insåg att vi hade byggt in oss i ett hörn. Vi tillhörde inte längre Stadsnät och det blev ganska komplicerat att byta tillbaka. Någon gång under tiden så hade man varit hemma hos oss och bytt mottagare (jag minns inte själv vem och när) och Telia hävdade att vi måste få ut en tekniker och byta. Till slut lyckades man utan att byta få igång det, men sedan var vi av med internet helt i en halv vecka, innan man gjorde något så att det sedan dess fungerat.
Vi är sååå nöjda nu med Telia, inte minst med TV-appen, som gör att vi kan spola tillbaka ett program (gick inte hos Telenor). Vi kör Teliaappen via Chromecast så vi slapp köpa en box. Har fungerat hela tiden.
Vad har jag lärt mig av allt detta? Att man ska vara väldigt restriktiv med att byta till Tele2 och Telenor. Någon försäljare från Tele2 kom och ringde på hos oss i somras och hävdade att Telenor hade "låst" oss så att vi inte kunde byta leverantör utan att betala en massa pengar. Men att den spärren skulle tas bort gratis om vi bytte tillbaka till Tele2. Men när han kollade vår adress så fanns inte den spärren, men jag är säker på att han han talade sanning, men hade säkert bara missat att lägga den hos oss.
Tipset jag nu fått för att hålla nere priset, som är låst i ett år, är att kontakta min nätverksoperatör under Black Week, när de alltid har en massa erbjudanden, och då passa på att skriva om avtalet.
De glädjekalkyler du erbjuds håller ju längst i 2 år. Sedan står du där med skägget i brevlådan när du kanske till och med måste betala en massa pengar för att kunna använda andra operatörer.
Och akta dig för Telenors Fiber TV!
B Bästerortarn skrev:
Antar att du har " öppen" fiber , själva fysiska ledningarna?!?!?? Då är det bara att leta vilka som har bästa tjänsten för dig till det pris du vill/ kan betala. Jag har Tele2 via brf, 10/100 tror jag och något tvpaket allt ingår i månadsavgiften. Kan inte klaga på tjänsterna så har inte behövt anlita supporten...N NordicNomad skrev:Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?
Mvh/NM
Nu har jag bara bytt till Tele2 en gång och kommer byta tillbaka till Telia snart och båda gångerna innebär att en tekniker behöver komma och byta konverter - men kostnadsfritt.Pernilla C skrev:
Just Tele2 (och kanske någon mer) kör med en annan konverter.
Tror det kommer vara kostnadsfritt även i framtiden och erbjudanden om nya relativt billiga abonnemang för 24 mån lär nog också bestå så jag tror inte man behöver stå med skägget i brevlådan 😀
Det är på gång att de snart ska komma överrens om att konvertern sköts av nätägaren (lite förenklat), Den måste inte bytas, men de kan inte lämna över bevakningen av den idag. De kör alla med samma våglängd i Telias nät (Bahnhof/Tele2). Det är nu också bara en tidsfråga tills konsumentrouters har en SFP+ port där fibern kan sättas in direkt. (som Unifi produkterna).S Sweetme skrev:Nu har jag bara bytt till Tele2 en gång och kommer byta tillbaka till Telia snart och båda gångerna innebär att en tekniker behöver komma och byta konverter - men kostnadsfritt.
Tror det kommer vara kostnadsfritt även i framtiden och erbjudanden om nya relativt billiga abonnemang för 24 mån lär nog också bestå så jag tror inte man behöver stå med skägget i brevlådan 😀
Bytte från Telia öppen Fiber till Comhem för 6-7 år sedan och har aldrig ångrat detta, snabbt och billigt bredband och stabilt, det är sällan det strular. Gratis wifi6 router ingår och den är helt ok. Efter att Tele2 tog över för några år sedan så har det inte blivit sämre förutom smärre prisjusteringar. Deras ordinarie priser undviker jag utan jag ringer Tele2 varje år för stt binda om kampanjpriset ett år till. Har nu 600/600 för 339 kr.
Fast jag behövde inte byta konverter, Det funkade ändå...S Sweetme skrev:Nu har jag bara bytt till Tele2 en gång och kommer byta tillbaka till Telia snart och båda gångerna innebär att en tekniker behöver komma och byta konverter - men kostnadsfritt.
Supporten är väl som för alla operatörer? Svårt att komma fram men man får hjälp när det behövs.
Har haft mobilt bredband från Tele2 de senaste 12-13 åren och aldrig haft problem. Byter dock till fiber via Telenor i april pga att de hade någon kampanj med fiber för 299:-/mån. Förvisso 24 månaders bindningstid men det kan jag leva med.
Testa att ringa din nuvarande leverantör och säg upp abonnemanget så lär de sänka ditt pris i något år, sen är det bara att upprepa
Har haft mobilt bredband från Tele2 de senaste 12-13 åren och aldrig haft problem. Byter dock till fiber via Telenor i april pga att de hade någon kampanj med fiber för 299:-/mån. Förvisso 24 månaders bindningstid men det kan jag leva med.
Testa att ringa din nuvarande leverantör och säg upp abonnemanget så lär de sänka ditt pris i något år, sen är det bara att upprepa
Här vad det Telia som byggde nätet. Då blev man fast i 10 år. Bytte till Bredband 2 som var billigast. Har sedan bytt en gång till, denna gång till Telenor, för att de gav bättre erbjudande på både TV- utbud och ny mobil samtidigt. Bredbandet har alltid fungerat utan problem så jag har aldrig haft kontakt med någon support. De var mycket på med med att de måste byta medieomvandlare och router till en "mycket bättre". Jag förklarade att routern som jag fått med bredbandet ligger ouppackad så den är meningslöst att byta. Jag har en egen bättre router. Då sa de att det fungerar bara med deras router och då svarade jag att jag tänker behålla min egen router och om det inte fungerar så blir det ingen affär. Då ändrade de sig och sa att det fungerar med den routern, men teknikern måste göra en omkoppling i så fall. Det var ju bullshit så klart. Nåja, de bytte medieomvadlaren till en exakt lika. Jag fick en exakt lika router att lägga på hyllan och jag skickade tillbaka den "gamla oanvända". Givetvis vägrade jag att betala någotsomhelst för dessa byten och returer.
Bredbandet fungerar jättebra, så där är jag nöjd.
Däremot är Telenors supermoderna TV-box (internet) som en leksak i jämförelse med den uråldriga Allente (satellit) som jag hade förut. Dessutom sämre bild. Vill helst byta tillbaka till satellit, men det är tyvärr på avveckling och är svindyrt.
Bredbandet fungerar jättebra, så där är jag nöjd.
Däremot är Telenors supermoderna TV-box (internet) som en leksak i jämförelse med den uråldriga Allente (satellit) som jag hade förut. Dessutom sämre bild. Vill helst byta tillbaka till satellit, men det är tyvärr på avveckling och är svindyrt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Nu är ju detta Telia-fiber men att priserna skiljer sig är nog rätt vanligt. I mitt stadsnät så kostar flera leverantörer under 300kr för 100 megabit medan Telia ska ha 549kr för exakt samma. Bahnhof runt 400.T TypRätt skrev:
Jag klarar mig med 100 som ensamstående eftersom det är symmetriskt 100/100. Annat var det förr med usel upload. Sitter man med stor familj hade jag nog satsat på 500.
Tips tages emot!S Sweetme skrev:
Hur skall vi göra som har Globalconnect?
Går fiberkablar köpa loss för vettig peng?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Eller är det 5G som gäller för att få vettigt pris! Arbetar ej på distans, spelar inte, ser ej på tv via internet.....så hastigheten spelar mindre roll.
Ps. Tog delning från en Telia mobil och får den här hastighten. Obs det ör från en annan mobil och inga yttre antenner används.
Reagerar mest på uploaden att den dålig
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nätägaren eller ev. KO ansvarar ju redan för CPE:en ("konvertern") om inte i alla så i majoriteten av fall, det är ju därför den behöver bytas när man kopplar om till ett annat nät. Det handlar ju om lite mer än våglängden, de ska ju kunna hantera CPE:en och få tillgång till nya firmware från tillverkaren...B Boan skrev:Det är på gång att de snart ska komma överrens om att konvertern sköts av nätägaren (lite förenklat), Den måste inte bytas, men de kan inte lämna över bevakningen av den idag. De kör alla med samma våglängd i Telias nät (Bahnhof/Tele2). Det är nu också bara en tidsfråga tills konsumentrouters har en SFP+ port där fibern kan sättas in direkt. (som Unifi produkterna).
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Vid byte, kolla noga vad avtalet säger. Läst flera gånger där ISP:n höjer priset på det bundna och hänvisar till att det är avtalat om rabatt mot ordinarie pris under bindningstiden, höjer de ordinarie pris med 10% så höjs även det bundna avtalade priset med samma procent.
Det är kanske samma internet annat vore konstigt 😉 men det är inte exakt samma internettjänst, Telia har publik IP medans Bredband2 liksom många av de andra mindre har CGNAT, hos en del kan man få publik IP om man ber om det, antingen gratis eller mot en kostnad.G gurra-g skrev:
Sen om det spelar någon roll eller inte är ju upp till var och en, men hur man än vrider och vänder på det är CGNAT sämre...
Sen finns det ju alltid en överlämningspunkt där din trafik hamnar i ISP:ns nät och där börjar skillnaderna...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Det där skulle jag klassa som oanvändbart annat än för att kolla e-post och klart sämre är gamla kopparlinan, även med ADSL. När jag hade VDSL så hade jag 33 megabit ner och 12 upp med väldigt låga latenser. ADSL minns jag knappt för det är så längesedan men det var över 1 megabit upp iaf och det var kraftigt begränsande.kisumisu skrev:
Tips tages emot!
Hur skall vi göra som har Globalconnect?
Går fiberkablar köpa loss för vettig peng?
[bild][bild]
Eller är det 5G som gäller för att få vettigt pris! Arbetar ej på distans, spelar inte, ser ej på tv via internet.....så hastigheten spelar mindre roll.
Ps. Tog delning från en Telia mobil och får den här hastighten. Obs det ör från en annan mobil och inga yttre antenner används.
Reagerar mest på uploaden att den dålig
[bild]
Båda de två billigaste lokala ISP:erna jag nämnde erbjuder publik IP gratis. Bara att be om det innan tecknandet. Så gjorde jag.N Nyikåk skrev:Det är kanske samma internet annat vore konstigt 😉 men det är inte exakt samma internettjänst, Telia har publik IP medans Bredband2 liksom många av de andra mindre har CGNAT, hos en del kan man få publik IP om man ber om det, antingen gratis eller mot en kostnad.
Sen om det spelar någon roll eller inte är ju upp till var och en, men hur man än vrider och vänder på det är CGNAT sämre...
Sen finns det ju alltid en överlämningspunkt där din trafik hamnar i ISP:ns nät och där börjar skillnaderna...