B
J jahallåja skrev:
Sitter med samma frågeställning eftersom jag hade tittat på Bahnhof som ersättare till Telia. Råkade också notera att man behöver en ny konverterare (som man får) och förstod vid noggrannare läsning att Bahnhof skickar ut någon som gör en fysisk omkoppling av något i andra änden av min fiberkabel. Sen är man i deras nät (med lägre kostnad än alla övriga som kunde leverera i öppenfiber-nätet), men kan inte byta mellan de vanliga leverantörerna. Om Bahnhof börjar höja priset så att man vill därifrån så måste någon ut och koppla tillbaka. Bahnhof gör det inte, och Telia vill ha ca 3000 i dagsläget enligt deras kundtjänst (verkade dock vara en högst oklar situation som de inte riktigt ville svara på).

Vill man vara i det andra nätet under överskådlig tid så är det kanske bra, men det är inte lämpligt om man tänker hoppa mellan rabatter en gång om året.
Det är ingen fara, det kommer blir så att om du inte vill ha Bahnhof efter 2 år, så kommer Telia gladeligen binda dig i 2 år och då byta över fibern. Ingen kommer någonsin betala för det bytet, det kommer ingå i att du binder dig. Har bytt från Telia, till Tele2 och nu till Bahnhof. Alla kör samma våglängdsstandard (i alla fall här i västsverige), så grejorna funkar fint att ha kvar. Den riktiga konkurransen uppstår nu när Telias fiber är reglerad så vem som helst får hyra den från stationen ut till kund.

• Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
Ring Telia och välj uppsägning på knappvalen. Personalen på uppsägning-sidan har helt annat mandat att erbjuda priser/matcha än om du bara ringer in vanliga kundtjänsten. Säg att du är på väg att säga upp och se vad de kan erbjuda för att få dig o stanna

• Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
Hade Telia öppen fiber för ca fem år sedan. Bahnhof erbjöd då deras egen fiber 40% billigare och fick då 1000/1000. Under de här ca fem åren har de höjt 40:-.. Fattar inte hur det kunde vara deras fiber då det fortfarande skickas genom samma kabel som tidigare. Bara bytt konvertern.

• Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
N NordicNomad skrev:
Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?

Mvh/NM
Har haft Telia i ett x antal år funkade bara sådär mycket krångel och många dosor och kablar
Bytte till tele 2 aldrig nåt krångel

Har precis gått ifrån Tele2 till Telia, inte inkopplat än så vet inte hur det funkar. Telia kör kampanj just nu 1000/1000 för 399:-

Har fajt Tele2 300/300 ett apr år. bra pris, men usel prestanda. Inte ofta jag kommit upp i utlovad hastighet. Lite därför jag byter, för att se om det har med leverantören att göra.

Vill mam slippa strul och slippa känna sig lurad, så gör man ALDRIG affärer med dörrförsäljare, och telefonförsäljare. Hur bra det än låter, och hur mycket de bedyrar att det inte tillkommer några kostnader, så kan man ge sig på att det inte alls var särskilt bra, samt att det tillkom kostnader.
Det beror främst på att det, i det här fallet, inte är någon från Tele2 som knackar på dörren. Utan någon som säger att han kommer på uppdrag från Tele2, vilket också är total lögn. Dock så säljer de Tele2:s produkter. Men Tele2 står inte för kontraktet, därför kan du bii hur blåst som helst.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Bra tråd, nu blev jag påmind att jag ska göra den årliga bredbandsprutningen.

• Gilla
Lukas Törngren
  • Laddar…
N NordicNomad skrev:
Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?

Mvh/NM
Är det inklusive TV-paket? Annars finns det nog bättre erbjudanden där ute.

För snart 2 år sedan bytte jag från Telia till Tele2 pga priserbjudande 499 kr för 300/300 + 26 kanaler inkl Viaplay och TV-hub och gratis byte av fiberkonverter. Har funkat ok men upplevt lite mindre stabilt men vet inte om det beror på Tele2. Tele2 appen är ganska kass också.

Nu när bindningstiden tar slut kommer jag byta tillbaka till Telia fiber 1000/1000 med TV Mini för totalt 449 kr/mån inkl gratis byte av fiberkonverter med 24 mån bindning.
Återstår att se vad jag gör om 2 år...

Finns ingen anledning att betala mer än nödvändigt :)

• Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
Mitt problem handlar egentligen inte om säljaren, eftersom allt de sa stämde. När jag dubbelkollade med kontaktcentret visade det sig vara 100 % korrekt. Det jag bryr mig mer om är effektivitet och support.

Till exempel har jag ett problem med en fiberkonverter. Telia, som är den nuvarande linjeägaren, sa att jag skulle kontakta min bredbandsleverantör, medan bredbandsleverantören sa att det var Telias ansvar.

Nu funderar jag på att byta till Tele2, i hopp om att de åtminstone tar ansvar för att informera mig om planerade eller oväntade driftstörningar. (Annars klagar min fru ibland på att jag har ställt in routern fel.)

Dessutom verkar det vara ett bra erbjudande att få en 1G upp-/nedlänk för maximalt 449 SEK per månad i två år, enligt vad jag har uppfattat från tråden. Jag kommer att dela med mig av min user experience senare om hur Tele2 fungerar.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N NordicNomad skrev:
Mitt problem handlar egentligen inte om säljaren, eftersom allt de sa stämde. När jag dubbelkollade med kontaktcentret visade det sig vara 100 % korrekt. Det jag bryr mig mer om är effektivitet och support.

Till exempel har jag ett problem med en fiberkonverter. Telia, som är den nuvarande linjeägaren, sa att jag skulle kontakta min bredbandsleverantör, medan bredbandsleverantören sa att det var Telias ansvar.

Nu funderar jag på att byta till Tele2, i hopp om att de åtminstone tar ansvar för att informera mig om planerade eller oväntade driftstörningar. (Annars klagar min fru ibland på att jag har ställt in routern fel.)

Dessutom verkar det vara ett bra erbjudande att få en 1G upp-/nedlänk för maximalt 449 SEK per månad i två år, enligt vad jag har uppfattat från tråden. Jag kommer att dela med mig av min user experience senare om hur Tele2 fungerar.
Kan inte säga att Tele2 är varken sämre eller bättre när det kommer till support. Min erfarenhet är att alla dylika bolag är ungefär lika bra eller dåliga utan att det handlar mer om tur, tur att komma fram fort, tur att få prata med en kunnig och hjälpsam gubbe mm.
Driftsäkerheten känns väl annars generellt ganska stabil när det kommer till fiber...

449 kr för enbart bredband känns inte som en superdeal, bör som sagt ligga med ett TV-paket också...

• Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Kan inte säga att Tele2 är varken sämre eller bättre när det kommer till support. Min erfarenhet är att alla dylika bolag är ungefär lika bra eller dåliga utan att det handlar mer om tur, tur att komma fram fort, tur att få prata med en kunnig och hjälpsam gubbe mm.
Driftsäkerheten känns väl annars generellt ganska stabil när det kommer till fiber...

449 kr för enbart bredband känns inte som en superdeal, bör som sagt ligga med ett TV-paket också...
Då kanske jag kan avboka och bara gå till Tele2:s servicecenter för att förhandla om avtalet. Syftar du också på Villafiber?

N NordicNomad skrev:
Då kanske jag kan avboka och bara gå till Tele2:s servicecenter för att förhandla om avtalet. Syftar du också på Villafiber?
Upp till dig :)

Jag beställer nu från Telia:
(Villa) Bredband 1000/1000 = 349 kr/mån (300 kr rabatt)
Tv Mini = 100 kr/mån (149 kr rabatt)
Wifi-router = 0 kr
Byte av konverter = 0 kr
24 mån bindning

• Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Upp till dig :)

Jag beställer nu från Telia:
(Villa) Bredband 1000/1000 = 349 kr/mån (300 kr rabatt)
Tv Mini = 100 kr/mån (149 kr rabatt)
Wifi-router = 0 kr
Byte av konverter = 0 kr
24 mån bindning
Vilken stad?

N NordicNomad skrev:
Vilken stad?
Gbg

• Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
Jag har i regel också alltid kategoriskt nekat både telefonförsäljare och dörrförsäljare. Men förra gången Telia knackade på hade min dåvarande fiberleverantör precis meddelat en kommande prishöjning.

Jag hade för övrigt länge haft bara 30/30 i hastighet, och det har räckt utan problem för hela vår medelstora familj att sitta och streama på olika enheter, surfa och jobba hemma. Så länge man sen har en rejäl router är min uppfattning att flaskhalsarna snarare ligger på andra ställen och servrar, iaf minst 9 ggr av 10.

Jag tänker även lika pragmatiskt att bredband är bredband och jag struntar i vilket företag som står överst på fakturan. Det är samma internet och samma fiberkablar, så det som styr är priset och deras påslag. Supporten är sällan bra, oavsett, även om enstaka undantag finns inom alla bolag.

Från Telias dörrnasare frågade jag iaf bara om han kort kunde säga sitt allra bästa pris på sista raden, för de olika hastigheterna, utan några tilläggstjänster. (Tog även ett foto på mannen och hans leg, för att kunna hänvisa till vem som varit hemma hos mig.) Fick iaf då en bra deal, även om den var tidsbegränsad, och när den tog slut gjorde jag en jämförelse på nytt och har nu senast bytt igen till Bredband2, som återigen levererar exakt samma internet, via samma fiberkabel till just nu klart bäst pris.

Det generella upplägget verkar ju vara att köra med 1-2 års lockpris, för att sen höja till ”normal-” eller ”latmask-priset”. Kunde ju vara skönt med en leverantör som klev utanför detta upplägg och erbjöd något långsiktigare, men ja.. drömma går ju… Men kontentan av detta är väl; kolla med Bredband2, och om du är hyfsad på att snacka kan 1 på 100 dörrnasare ha utrymme att komma med intressanta avtal, men man ska veta själv vad priserna ligger på och vad man faktiskt behöver i bandbredd… Tro inte att du automatiskt tankar upp och ned i 1000/1000 för att det är vad som står på fakturan… 😊

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.