Nissens
N NordicNomad skrev:
[bild]

Kanske efter två år kommer priset att vara detsamma, men effektivitet och support är det viktigaste problemet.
Jag skulle ringa och fråga dom. Med två års bindningstid fick jag mycket bättre pris på Bahnhof.

• Gilla
Arnejaevel och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Internet abonnemang är i de flesta fall en långsiktig företeelse och man bör tänka därefter
Sådana här erbjudanden med bindningstid ska man vara försiktig med. Det kommer den dag då det hela övergår till normalkostnad. Har du inte råd att betala fullt pris nu, så har du inte det heller när erbjudandet och bindningstiden löpt ut.
Vet inte om det är du eller jag som missat något men att binda till ett pris lägre än ordinarie under en förutbestämd period kan knappast vara negativt om man har lite tight budget.

Förövrigt undrar jag om det finns eller ens har funnits någon "normalkostnad" i bredbands svängen 🤔

Redigerat:
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Det där hade jag passat mig för. Hört om flera som haft problem den dagen det ska bytas igen.
Hos oss knackade de på och sa "vi har tagit över nätet här i området nu". Rena lögner. Bad dem mejla uppgifterna. Det kunde de inte.

Instämmer med föregående talare: Dörrnasare (och telefonförsäljare) köper man ALDRIG av. Inte annat än att man får ett skriftligt underlag som man kan granska i lugn och ro.

• Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
B
N NordicNomad skrev:
Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?

Mvh/NM
Vad kostar det om du efter två år vill byta tillbaka? Kommer Telia och bara stoppar tillbaka en box utan kostnad?

Finns en tråd här om Tele2's metoder
https://www.byggahus.se/forum/threads/tele2-doerrfoersaeljare-oserioesa-metoder.430045/

• Gilla
stefan_steffansson och 1 till
  • Laddar…
hsd
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Tänk på att ”Tele2” nu är gamla Comhem. Jag hade hållit mig borta. Men jag håller mig borta från Telia också.

Sen tycker jag det är lite märkligt att det är så högt på Bahnhof. Är det inbakat någon hög ersättning för själva fiberanslutningen?
Gamla comhem var hur bra som hels, ett föredöme till hela branschen

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
hsd
B breakman skrev:
Vad kostar det om du efter två år vill byta tillbaka? Kommer Telia och bara stoppar tillbaka en box utan kostnad?

Finns en tråd här om Tele2's metoder
[länk]
OM man behöver tele2 fiberbox så behåll den gamla, låt inte någon tekniker ta med den gamla utrustningen

• Gilla
maxelby och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
OM man behöver tele2 fiberbox så behåll den gamla, låt inte någon tekniker ta med den gamla utrustningen
Beror på vem som är ägare och det är troligtvis i ts fall Telia.
Ts kan ju begära att tekniker visar dokument på att de ska ta med Telia mediaomvandlare😉 Saknas det får de återkomma med dokument som du får utifrån att du idag har avtal med Telia.

Sitter med samma frågeställning eftersom jag hade tittat på Bahnhof som ersättare till Telia. Råkade också notera att man behöver en ny konverterare (som man får) och förstod vid noggrannare läsning att Bahnhof skickar ut någon som gör en fysisk omkoppling av något i andra änden av min fiberkabel. Sen är man i deras nät (med lägre kostnad än alla övriga som kunde leverera i öppenfiber-nätet), men kan inte byta mellan de vanliga leverantörerna. Om Bahnhof börjar höja priset så att man vill därifrån så måste någon ut och koppla tillbaka. Bahnhof gör det inte, och Telia vill ha ca 3000 i dagsläget enligt deras kundtjänst (verkade dock vara en högst oklar situation som de inte riktigt ville svara på).

Vill man vara i det andra nätet under överskådlig tid så är det kanske bra, men det är inte lämpligt om man tänker hoppa mellan rabatter en gång om året.

Redigerat:
hsd hsd skrev:
Gamla comhem var hur bra som hels, ett föredöme till hela branschen
Mycket möjligt att branschen var avundssjuka. Men för kunderna var de katastrof.

• Gilla
Foursquare och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
N NordicNomad skrev:
Hej,
För ett par dagar sedan kom en säljare till dörren och erbjöd en fiberanslutning från Tele2 för 449 kronor, inklusive installation och utrustning, med en bindningstid på två år. Fiberkonvertern skulle dock endast vara kompatibel med Tele2, vilket innebär att om vi byter tillbaka till vår nuvarande leverantör, Telia, skulle vi behöva byta fiberkonverter igen, vilket jag tycker är okej. Erbjudandet är 1000/1000 Mbps för 449 kronor. Mina frågor är: är det lika effektivt som Telia, och är deras support pålitlig?

Mvh/NM
B Bombus pratorum skrev:
Dörrnasare säger man alltid nej till. Alltid!
Håller mest med dig...men den här dörrnasaren skulle man önska på besök!

Bild av en mobilskärmsvy som visar Tele2:s bredbandserbjudande med hastighet 1000/1000 Mbit/s och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En som snart går till 5G.....

Svärmor fick redan ett brev från Telenor att Globalconnnect höjer priset till 649kr månad för 100Mbit.

Telenor rekommenderar att byta till 5G för 349kr månad.

Jag har bundet avtal med Ownit. Men blir kul se vad priset blir efter det.

Blir intressant se hur många kunder Globalconnect har snart....

Dessutom har fibern sista tiden även strulat så fått använda 5G mobildata. Ingen information om störningar någonstans.

Redigerat:
hsd
A AndersS skrev:
Beror på vem som är ägare och det är troligtvis i ts fall Telia.
Ts kan ju begära att tekniker visar dokument på att de ska ta med Telia mediaomvandlare😉 Saknas det får de återkomma med dokument som du får utifrån att du idag har avtal med Telia.
Gillar man strul så så spelar det ingen roll, kostar väl inte så mycket när telia / öppen fiber vill ha tillbaka den 😏

hsd
Guzzi Guzzi skrev:
Mycket möjligt att branschen var avundssjuka. Men för kunderna var de katastrof.
Jag var kund, funkade felfritt, vid något tillfälle gjordes något underhåll då meddelades i god tid samt avbrottet var väldigt kort

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag var kund, funkade felfritt, vid något tillfälle gjordes något underhåll då meddelades i god tid samt avbrottet var väldigt kort
Jag har suttit alldeles för många timmar i kö till deras support och sedan alldeles för många timmar med deras support under de åren vi hade en lägenhet i ett Comhem-hus, för att ens orka gå in i en diskussion om det med dig. Men vi kan väl kanske vara överens om att när det kom till kundnöjdhet så brukade de inte direkt toppa listorna?

När barnen sedan tog över lägenheten och skulle byta den mot två mindre skrev de som krav "Ej Comhem", vilket de var långt ifrån ensamma om på bytarsajterna vid den tiden.

• Gilla
teliahenka
  • Laddar…
B
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Tänk på att ”Tele2” nu är gamla Comhem. Jag hade hållit mig borta. Men jag håller mig borta från Telia också.

Sen tycker jag det är lite märkligt att det är så högt på Bahnhof. Är det inbakat någon hög ersättning för själva fiberanslutningen?
det priset är inte när Bahnhof hyr fibern, det är när de kör genom en KO, tex Telia Öppen fiber

• Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det kanske beror på när, vi hade Comhem för 20 år sedan, när vi flyttade blev det tele2 och trassel
Nu sitter vi på telia och det funkar
Tele2 kommer inte på frågan så där faller comhem

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.